Hej,

Jeg vil udskifte en enkelt dør til en dobbeltdør og skal derfor lave en større åbning i en bærende ydervæg.
Det er en 1,5 plans villa fra 2001, hvor væggen består af liggende 45x195 med stående 45x195 stolper cc600, remmen består af en stående 45x195 og en liggende 45x195.
Ovenover den eksisterende døråbning har de lagt en dobbelt 45x195, og jeg spekulerer på, om man kunne fortsætte på samme måde eller alternativt skrue og lime tre stykker 45x195 sammen, som man lader hvile på et par stående 45x195 med 1800mm imellem?

Er der nogen, der ved, hvad der er en passende konstruktion til dette?
Måske skal jeg tilføje, at huset måler 12x8 meter med en kvist og betontagsten, og at en spær vil havne over den nye bjælke.

• Åbnet vægparti i en 1,5 plans villa under renovering, med åbne træregler over og ved siden af et vindue. Markeret tekst på bjælken.
I snøzone 2 vil punktlasten fra en tagstol være omkring 15 kN. Hvis tagstolen lander midt på bjælken (ugunstigste sted) så er 2 stk. skrue- og limfaste 45x195 mere end tilstrækkelige med god margin.

J justusandersson sagde:
I snezone 2 vil punktlasten fra en spær være ca. 15 kN. Hvis spæret ender midt på bjælken (mest ugunstige sted) er 2 stk. skrue-limede 45x195 mere end tilstrækkeligt.
Tak så meget for svaret. Ja, desværre ender en spær næsten i midten. Men så går jeg med to stykker skrue-limede, jeg tænkte først at man måske behøvede noget endnu stærkere (som tre skrue-limede eller limtræ) men det var godt at to er mere end nok.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.