Vi har en altan på huset, hvor taget rager ud ovenover og støttes af 2 søjler. Nu skal vi lave om lidt på bagsiden og bl.a. fjerne j
orden, hvor altanen er (de har fyldt op med sand ca. 50 cm over jordoverfladen og derefter lagt trætraller direkte på sanden, dette skal væk, og vi skal bygge trædæk).

Vi vil have fjernet søjlerne, og min tanke er at veksle af med en limtræsbjælke, men jeg er usikker på dimensionerne og hvordan man skal fastgøre den i murstensvæggene.

Der er 610 cm mellem væggene, hvor jeg kan fastgøre limtræsbjælken. Ovenover er der en skunk med kun træ og fackverk, dvs. ikke isoleret ude på skunken og ingen belastning på "gulvet", dvs. taget derude.

Huset er et 1½-plans hus bygget -63 med ramme i letbeton og murstensfacade.

Nogen der enten kan komme med tips til en passende dimension for limtræsbjælken, eller har tips til en konstruktør/snedker i Esløv-området, som kan beregne dette?

Altan med en hvid træpæl, som understøtter taget. Møbler inkluderer et hvidt rundt bord og stole. Murstensvæg og vindue i baggrunden.
På billedet ses kun den ene søjle.

Ingen som har noget fornuftigt forslag?

Billedet er lidt uklart, men hvis jeg forstår situationen korrekt, hviler spær på en bjælke, der er understøttet af søjlerne. Du skal hyre en konstruktør for at beregne det der. Hvis jeg har forstået det rigtigt, ville jeg tro, at du har brug for en bjælke, der bygger nedad mindst 60 cm, tvivlsomt om der bliver ståhøjde under bjælken. Større chance for, at det går med en stålbjælke. Det kan være, at spærene er konstrueret, så det meste af belastningen optages af væggen, så er situationen lidt mere rimelig.

De der stolper svarer sandsynligvis til en væg i huset?
Du kan slippe nemmere, hvis du accepterer en stolpe i midten.
En idé:
I kan sætte en stolpe i midten, men længere ude.
Denne stolpe bærer en bjælke, der fastgøres ved husets gavl og hviler på stolpen.
Dette bliver da støtte til tagstolen/mellembjælkelaget og en detalje på udepladsen, en bjælke til at hænge lamper i ved krabbe festen eller blomster eller hvad man nu har for interesser.
Eller at et altantag går ud fra den (saddeltag) eller langs med den (klæd bjælken med plade over taget).

Tag tegning af huset med til en, der sælger limtræ, og lad dem beregne. Oplag kan du måske ordne med en stolpe i hver ende, men sørg for, at den står på stabil grund, så løser du det nemt.

P
Det ser jo ud til at være en bjælke der allerede som støtterne holder oppe.
Jeg tror også på en stålbjælke. Er det mellem ydervæggene du havde tænkt at sætte fast bjælken i? og har 610 som afstand mellem dem? Det bliver ret betydelig belastning på disse punkter. Spørgsmålet er, om selve væggen med dør/vindue også er en bærende del i dag sammen med disse stolper og bjælke.
Konstruktør bør nok regne på det. Desværre tror jeg det er svært at finde nogen nu under ferierne.

Ups, jeg troede, at det var en gavl der...

Tak for input. Ja, billedet var nok kass. Det bliver nok til at finde en konstruktør for sikkerheds skyld. Har også overvejet en stålbjælke...

Det er en gavl på den ene side. Sådan her ser det ud:

Gulstensvilla med brun tegltag, markise og havemøbler.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.