Hej !
Min første post på forummet, som jeg tidligere har læst meget på som gæst.:)

Skal bygge en tilbygning og har lavet en tegning i SketchUp 7.

Det ville være sjovt, hvis I kunne gennemgå og komme med synspunkter. Det er en tegning baseret på Enkelstuge-konceptet på plint.

Det er primært tagstolskonstruktionen med limtræsbjælke, jeg er interesseret i synspunkter på, men andet er også velkomment.

Visse dele mangler endnu i tegningen, og visse lægter og regler er ikke nøjagtigt optegnet på grund af tidsmangel.

Filen findes her >> (pakket i en zip)

Hilsner
/Roger
 
Senest redigeret:
C
"Fil er ugyldig" siger Windows.
 
Hepp, nu tror jeg det skal virke...
/Roger
 
Hej
Mit spørgsmål er ganske enkelt, virker denne tagstolskonstruktion? Tagreglarne er 170mm. Limtræsbjælken 360x90mm. Tænkte at regle forneden med yderligere 70 for ekstra isolering. Taglasten er Tegl på spån, undertaget bliver spån. Rummet er 18kvm.

Venlig hilsen
/Roger
 
  • Takstolskonstruktion i træ med tagspær og limtræsbjælker, planlægges til 18 kvm rum med tegltag og ekstra isolering.
Det er jo ikke en spærkonstruktion egentlig, det er en rygås-konstruktion. Hele belastningen kommer jo på tagbjælken. Den SER lidt spinkel ud. Det holder sikkert, men der er risiko for, at den svækker med tiden.
 
Tak for svaret, Ryggås... ja, det hedder det selvfølgelig :)

Limbalken er 90x315 ca. 3900 lang. Tagspærene har jeg øget til 195x45, der sidder med cc120. Taget bliver teglsten. Det ligger i Värmland, så lidt sne skal det kunne tage.

Bør jeg sætte flere tagspær?

Med venlig hilsen
/Roger
 
Du har valgt 90x315 til bjælken. Godt, da det er mere end minimumskravene som er 66x315.

Her kan du få lidt hjælp med hvilken dimension man kan forestille sig. Dog er dette let tag og maks 10 graders hældning.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=209&contextPage=1465
Du ser ud til at have en spændvidde på tagbjælkerne på over 3 m ifølge Sketchupen.
Jeg ville sætte 45x195 på c/c 600 i stedet. Så meget ekstra omkostning bliver det ikke, og da får du et tag, som klarer belastningen uden problemer.
 
Hvor stor forskel er der på 90 vs 66... det som er vigtigt her er 315...

Så ville jeg nok også reglere med 60 cc

Held og lykke :)
 
Hmm, tvivler på dette med cc.

Synes egenvægten bliver så tung, hvis man sætter cc 60, men det skal jo selvfølgelig holde.

Er der nogen, der synes, at det er nok med cc 120. Jeg har jo brugt Enkelstugan's tagstol som model, og den er 170 og sidder cc120.

Eller er det menighedens samlede mening, at cc60 er det, det bør være? :)

Tak for svarene!!!

/Roger

Byggeriet er nu i gang, som I kan se...
 
  • Bygge af en træstruktur ved siden af et rødt hus med stige og værktøj, under opførelse af en udvidelse.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.