3,115 læst ·
11 svar
3k læst
11 svar
Skåret for meget af på gipspladen samt en revne??
Hej første gang jeg sætter gipsplader op blev det renoveringsgips 6mm første og sidste gang utroligt besværligt at arbejde med.
Under alle omstændigheder kom jeg til at skære v for meget på gipspladen, den var 2500 og det præcise gulv-til-loft mål er 2486mm kan man lade det være sådan og spartle jævnt senere eller er det bare at tage den ned og skifte den ud til en ny?
Næste spørgsmål jeg fik en revne i en anden plade kan man på nogen måde reparere dette eller vil den revne efter man har bredspartlet, eller som sagt fjerne den og bare skifte ud.
Kan også tilføje at jeg lægger gipspladerne på en eksisterende som der har siddet 5 lag tapet på hele vejen fra 60'erne
Under alle omstændigheder kom jeg til at skære v for meget på gipspladen, den var 2500 og det præcise gulv-til-loft mål er 2486mm kan man lade det være sådan og spartle jævnt senere eller er det bare at tage den ned og skifte den ud til en ny?
Næste spørgsmål jeg fik en revne i en anden plade kan man på nogen måde reparere dette eller vil den revne efter man har bredspartlet, eller som sagt fjerne den og bare skifte ud.
Kan også tilføje at jeg lægger gipspladerne på en eksisterende som der har siddet 5 lag tapet på hele vejen fra 60'erne
Selvbygger
· Stockholm
· 8 221 indlæg
Se til at gipsskivan er fastgjort på begge sider af sprækken + spartel ville jeg sigeM Micke1994 sagde:Hej första gången jag sätter upp gipsskivor blev renoveringgips 6mm första och sista gången otroligt jobbigt att hålla på med.
Iallafall råka skära v för mycket på gipsskivan den var 2500 och exakta gulv til loft måttet hamnar på 2486mm kan man låta detta være så og spartle jævnt sen eller er det bare af og bytte ud til en ny?
Næste spørgsmål jeg fik en sprække i en anden plade kan man på noget måde reparere dette eller vil det sprække efter man har bredspartlet, eller som sagt af med det og være bytte ud.
Kan også tilføje at jeg lægger gipsskivsn på en eksisterende som det har siddet 5 lag tapet hele vejen fra 60:tallet![]()
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 indlæg
Du skruer for tæt på kanten. 6mm bærer ikke selv, så det skal være fast under for ikke at få problemer med skruer, der kommer ud eller går igennem pladen.
Hvad jeg ved, så skal gipsplader ikke gå helt op\ner\ind mod gulv\loft\hjørner, der skal være et vis spil, som man derefter dækker med liste eller blød fugemasse (fx Tec7 hvis huset bevæger sig meget eller malingsfugemasse hvis det bevæger sig lidt).
Bevæger huset sig meget (fx træstamme) er der stor risiko for, at samlingerne mellem pladerne bliver synlige, hvis man ikke håndterer dem rigtigt. Mellem hver gipsplade opstår der ufrivilligt en revne\samling, denne bruger man sparteltape til at dække, og gør man det korrekt, opstår der aldrig nogen synlig revne. I dit tilfælde går revnen ikke lige, og den ser ud til at strække sig både inden for og uden for det forsænkede område (beregnet til tapen), hvilket kan gøre det kompliceret at tape hele.
Hvis man skal være pertentlig, synes jeg, at gipsskruerne sidder alt for tæt på kanterne.
MEN det er værd at bemærke, jeg er ingen håndværker og har kun sat gips og renoveringsgips i et par rum i huset indtil videre.
Edit: Kan du linke til guiden, du har fulgt for, hvordan man sætter gips?
Bevæger huset sig meget (fx træstamme) er der stor risiko for, at samlingerne mellem pladerne bliver synlige, hvis man ikke håndterer dem rigtigt. Mellem hver gipsplade opstår der ufrivilligt en revne\samling, denne bruger man sparteltape til at dække, og gør man det korrekt, opstår der aldrig nogen synlig revne. I dit tilfælde går revnen ikke lige, og den ser ud til at strække sig både inden for og uden for det forsænkede område (beregnet til tapen), hvilket kan gøre det kompliceret at tape hele.
Hvis man skal være pertentlig, synes jeg, at gipsskruerne sidder alt for tæt på kanterne.
MEN det er værd at bemærke, jeg er ingen håndværker og har kun sat gips og renoveringsgips i et par rum i huset indtil videre.
Edit: Kan du linke til guiden, du har fulgt for, hvordan man sætter gips?
Alright tak for svarene! Dette er en lejlighed, så alt er lavet af bærende vægge i sådan en ordentlig beton, lejligheden er i stueetagen, og væggen mellem soveværelserne er bærende, samt på de andre sider er der indgang til huset med postkasser, så de satte gipsplader og isolering op, bare for at dæmpe, kan jeg forestille mig.I Ironside sagde:Hvad jeg ved, så bør gipsplader ikke gå helt op/ned/ind mod gulv/loft/hjørner, der skal være et vist mellemrum, som man derefter dækker med liste eller blød fugemasse (f.eks. Tec7, hvis huset bevæger sig meget, eller malerfuge, hvis det bevæger sig lidt).
Hvis huset bevæger sig meget (f.eks. træramme), er risikoen stor for, at samlingerne mellem pladerne bliver synlige igen, hvis man ikke håndterer dem korrekt. Mellem hver gipsplade opstår der ufrivilligt en revne/samling, denne bruger man sparteltape til at dække, og hvis man gør det ordentligt, opstår der aldrig nogen synlig revne. I dit tilfælde går revnen ikke lige, og den synes at strække sig både inden for og uden for det forsænkede område (beregnet til tapen), hvilket kan gøre det kompliceret at tapetsere det hele.
Skal man være præcis, synes jeg, at gipsskruerne sidder alt for tæt på kanterne.
MEN værd at bemærke, jeg er ingen håndværker og har kun sat gips og renoveringsgips op i et par rum i huset indtil videre.
Edit: Kan du linke til den guide, du har fulgt for, hvordan man sætter gips op?
Intet godt svar, men på de billeder man ser, så har du nok også skruet skruerne alt for langt ind i pladen. Da jeg gipsede et rum med renoveringsgips og kom til at få skruerne så langt ind, kunne man straks mærke, at pladen ikke fæstner ordentligt der.. Har du sat alle skruer lige dybt..?
Aa føltes lidt som det ved nogle, nej måske 20 af 120 stk er for langt indG GHGH sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Ändskarvsförskjutning parkett
Golv -
Rörmokaren har flyttat upp fördelarskåpet och skarvat kopparrören under
Vatten & Avlopp -
treledare går över till fyrledare (skarvad fas), varför?
El -
Beskära bigaråträd för första gången
Trädgård allmänt -
Faa... Jeg mener -oj så ærgerligt, jeg skar gipspladen spejlvendt. Er for- og bagsiden identisk
Byggematerialer & Byggeteknologi