Jeg er ved at renovere køkkenet og efterhånden hele stueetagen i vores hus fra 1940. Planen er at få frem skorstenen, som i dag er pudset. Skorstenen består af 6 kanaler, og jeg opvarmer huset med en pillefyr.

Jeg har taget 3/4 af skorstenen frem, den side jeg ikke har taget frem er den nærmest røgkanalen (en af de to kanaler længst til højre). Efter en del googling er jeg blevet lidt usikker på, om skorstenen skal være pudset eller ej indendørs.

Hvis man skal tro på alle de svar, man finder på byggahus.se, så skal skorstenen være pudset, men jeg har talt med to forskellige skorstensfejere, der begge siger, at det ikke er tilfældet nu om dage. (Gamle regler)

Så nu stiller jeg spørgsmålet her: Er reglerne ændret, eller skal skorstenen være pudset?

Eller er det simpelthen sådan, at den skal være tæt med eller uden puds?

Planløsning af et hus fra 1940 med markerede rum som køkken, rum, bad og veranda, brugt til renoveringsdiskussion.

Claes Sörmland
Dit hus har jo et byggeår og dengang fandtes visse byggeregler. Disse byggeregler gælder for din skorsten. Tidligere var det en almindelig standard at mure en skorsten med røggange og pudset var en del af gastætheden. Skorstenen skulle dermed pudses. Normalt skal den heller ikke bygges inde, så man kan se, hvis der opstår utætheder.

Hvis du vil foretage væsentlige ændringer på dine ildsteder (inklusive røggangene), skal du anmelde det til kommunen. Derefter skal du følge de gældende regler for brandsikring.

For eksempel, så burde det være en væsentlig ændring af brandsikringen at fjerne pudset fra skorstenen ved røggangene. Det er da anmeldelsespligtigt. En løsning kunne være et indsatsrør, som håndterer tæthedsproblematikken på en anden måde.

Senest redigeret:
J
Et andet spørgsmål jeg har tænkt på er rum med fjernet pejs, men hvor man har tapetseret skorstenen og lagt parket på gulvet helt ind til skorstenen... Er det normalt ok?

Tak for det hurtige svar! Hvem udfører inspektionen af en væsentligt ændret skorsten? Det ville være hjælpsomt at tale med en fagperson, inden man laver for store indgreb.

Claes Sörmland
Det afhænger af din kommunes bygningsnævn, men det plejer at være det firma, som kommunen har kontraheret for brandsikkerhedsinspektioner. Altså "sotaren".

J JohanLun sagde:
Et andet spørgsmål, jeg har tænkt over, er rum med fjernet ildsted, men hvor man har tapetseret skorstenen og lagt parket på gulvet helt op til skorstenen... Er det normalt ok?
Brandbeskyttelsesmæssigt har jeg ingen viden, men at gøre det er at bede om revner i væg og gulv. En skorsten bevæger sig (primært op og ned) afhængigt af varmen, altså i en anden "takt" end resten af huset. Derfor har man ofte en anden overfladebehandling både på væggen og gulvet, der hører til skorstenen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.