Jeg har et rækkehus, totalt 88 kvm fordelt på to etager, som jeg helrenoverer. Jeg overvejer nu, hvad jeg skal gøre med væggene. De består i dag af råspont + 13 mm gips. Jeg har tænkt mig at sætte ny 13-gips, da jeg har tidligere dårlig erfaring med at tapetsere osv. Ny gips tænker jeg giver en perfekt overflade på alle måder.
Skal jeg da:
1) Rive al eksisterende gips ned og derefter sætte ny op
2) Sætte ny gips over den eksisterende.
Det er selvfølgelig mere arbejde at rive den eksisterende ned, men det "føles" bedre at ligesom gøre det fra bunden, samt at det vil lette og spare tid for elektrikeren, som skal trække al el om i huset. Når jeg alligevel er i gang og blæser hele huset, føles det kun som ekstra arbejde for at få fjernet den gamle gips.
Er jeg på vildspor? Er det vanvid at rive den gamle gips ned først?
Hvor slemt er den eksisterende gips? Sætter du nyt, kræves der jo alligevel spartling, så kan det ikke lade sig gøre at redde den eksisterende med en ordentlig slibning og spartling?
Der vil blive trukket en del elledninger og også nogle vandledninger i væggene, så uanset hvad jeg gør, vil det eksisterende lag blive så grimt og oprevet, at jeg anser det for tidskrævende at genoprette det, samt at det ikke vil få samme finish som med nyt gips.
Jeg er bevidst om, at ny gips kræver spartling af samlinger, men det har jeg gjort før og synes er en helt anden sag end at spartle hele vægge.
Hvis du laver om hele elen og alligevel har tænkt dig at sætte ny gips, ville jeg have revet den gamle ned. Det giver god fleksibilitet, når nye rør skal på plads, som her fra et eget projekt.
Fordelen ved at bevare det gamle gips (udover at du reducerer affaldsmængden) er, at du får lidt mere lydisolering, og det er jo aldrig dårligt. Sæt det nye gips med forskudte samlinger ovenpå det gamle og brug skruer, der når igennem både det nye og gamle gips.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.