Jeg havde selv tænkt at jævne nogle steder i køkkenet, hvor det er blevet ujævnt efter at vi fjernede gammelt flisebelægning og vægmonterede skabe, for at spare lidt på den allerede gigantiske håndværkerregning.:S

Men jeg er ikke sikker på, hvilket materiale der er det bedste. Husfix brugte svigerfar til at spartle huller i betonvæggen, men han primede ikke. Nu læser jeg, at man skal bruge primer på beton, gælder det også, hvis man bare skal jævne væggen ud og ikke flise eller lignende ovenpå?

Hvorfor kan man ikke bare bruge gips undrer jeg mig også over? Hvad er forskellen?
 
Gipsmørtel er meget lettere at arbejde med. Spray lidt vand på først, hvis det er støvet.
 
Stefan N sagde:
Gipsputs er meget lettere at arbejde med. Spray lidt vand på inden, hvis det bare er støvet.
Mener du med gipsputs almindeligt modelgips? Sådan har jeg brugt en del nemlig. Men er der nogle ulemper? Kan man male over det for eksempel?
 
Nej, ikke modellgips. Der findes en speciel gipsmørtel.
 
Stefan N sagde:
Nä, inte modellgips. Det finns en speciell gipsputs.
Ok behøver man ikke prime da?
 
Nej, er det tørt, så fugter man let inden.
 
Jeg var i den lokale (og velassorterede) farvehandel, men de havde kun husfix og modelgips at vælge imellem. Sælgeren mente, jeg lige så godt kunne bruge modelgips. Hvad er der galt med modelgips til formålet? Bortset fra at overfladen bliver glattere end betonen.
 
Stefan N sagde:
Det finns, gå till en rigtig byggemarked. Modellgips vil ikke fungere.
[link]
Okay men 25 kilo virker lidt i meste laget... ;)Men der findes måske mindre pakker i øvrigt.

Men HVORFOR virker ikke modellgips spørger jeg alligevel, hvad er forskellen?:)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.