Skal man undgå et hus med blåbeton og jordradon? Eller kan man leve med det. Er interesseret i et hus med mekanisk til- og fraluft. Har i dag 270 i radonværdi. Dog har de ikke nogen radonsug monteret i fundamentet. Hvor meget ekstra kan man forvente, at driftsomkostningen bliver på grund af mekanisk til- og fraluft og evt. radonsug?

Grænseværdien for gamle huse er vel 400 har jeg for mig (200 for nybyggeri ?). Hvilken type opvarmning findes i huset ? Måske en idé at installere en fra-luft-varmepumpe... da bliver driftsomkostningerne jo lavere...

ved nytår tror jeg 200 er grænseværdien også for gamle huse? ikke 100% sikker dog....

Personligt ville jeg aldrig købe hus med radon.
Det kommer vel an på, hvor gammel man er. Havde jeg været omkring 75 år, så havde jeg nok ikke bekymret mig....

Jeg læste en artikel i dagbladet for ikke så længe siden om en familie, hvor man ikke havde haft succes med at sanere radonet.....

Jeg vil ikke male fanden på væggen, men man bør nok tænke sig om mindst 2 gange, før du slår til og køber huset.

Jeg er også enig med johawk3. Har man passeret 50 og med udfløjne børn, kunne jeg overveje et svagt radonhus, så længe prisen er god (skal være betydeligt lavere end et tilsvarende 'rent' hus) og driftsomkostningerne ikke bliver alt for høje. Gennemtjek nøje nuværende ejers opvarmningsomkostninger over de seneste fem år!

Har jeg småbørn, ville jeg ikke risikere at købe, ikke engang med ekstra installationer.

Der har været lidt hysteri omkring radonhuse. Samtidig er de sværere at komme af med, og et huskøb skal jo forhåbentligt kunne give fortjeneste og kunne sælges igen!

er det ikke sådan at alle huse har en vis radon niveau?

f.eks. i sollentuna hvor jeg bor, er der jo en hel del radon i jorden pga. rännstensås og lignende...

jeg havde selv 380 i tilbygningen og 260 i resten af huset da vi flyttede ind, skal snart lave en måling da jeg med 99% sikkerhed allerede har sænket den ved at forøge ventilationen... de ældre, vi købte af, havde huset fuldstændigt tæt...

tænker at forsøge at udnytte tilskuddet først til et udsugningssystem da jeg har fjernet oliefyret først :) hihi

børnenes værelse bliver i den gamle del, og vores soveværelse i tilbygningen pga. den lidt højere radon niveau...

radon er, hvad jeg har læst, farligst for småbørn og rygere, ingen af os voksne har røget eller ryger så...

Tak for gode synspunkter. I 2020 vil grænseværdien også blive 200 for eksisterende huse. I Näsbypark, hvor vi bor, er mange huse bygget i 50'erne og bygget med blåbetong. Der er også markradon i mange huse. Vi er selv tvivlende over for at købe et hus med blåbetong, især når vi har børn på mellem 10 måneder og 7 år. Huset er charmerende, men har ulemperne med radon og også at det er sutteräng. Beliggenheden og grunden er fantastisk.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.