Jeg har en hel stueetage (indendørs) som jeg skal pudse med hydraulisk kalkmørtel. Underlaget er en blanding af lersten, almindelige mursten samt lecablokke. Jeg har allerede sprøjtet hydraulisk kalkgrunder på og er lige nu i gang med at net de vægge, som vi mener, har brug for pudsnet. Mit spørgsmål er, om jeg skal kaste al den hydrauliske pudsemørtel på, eller om det er nok at "trykke/trække" det fast? Jeg har jo allerede pudsgrunden, og det føles som om, det kommer til at hæfte godt på den overflade, selvom det ikke bliver kastet på.

• En renovering af en kælderetage med løse værktøjer og kabler på betongulvet, omgivet af lecablokke og stabel af tegl ved ujævne vægge.
Claes Sörmland
Min erfaring er, at kalkmørtel er ret klistret og cremet og ikke behøver at kastes på.

• Synes
olabjörk og 1 anden
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Min erfaring er, at kalkmørtel er rigtig klistret og cremet og ikke behøver at blive kastet på.
Præcis, det er netop det, jeg tænker. Den føles som om den klistrer sig fast bedre end almindelig pudsmørtel.
Så du har altså selv pudset på denne måde uden at kaste det på?

Claes Sörmland
O olabjörk sagde:
Præcis, det er netop det jeg tænker. Den føles som om den klæber sig bedre end almindelig pudsning mørtel.
Du har altså selv pudset på denne måde uden at kaste det på?
Yes.

• Synes
olabjörk
  • Laddar…
Brug sikkerhedsbriller! Jeg kom til at sprøjte kalkmørtel i øjet i sommer, det gik godt, men ikke at anbefale 😅

• Synes
slothy og 1 anden
  • Laddar…
D David__11 sagde:
Brug beskyttelsesbriller! Jeg fik ved et uheld kalkmørtel i øjet i sommer, det gik godt, men det er ikke at anbefale 😅
Haha har allerede gjort det!:-) Men tak for påmindelsen!🤓

C
Går godt at smøre/trykke på det med en stor rivebræt.

• Synes
olabjörk
  • Laddar…
A
Meget bedre at påføre med stålværktøj, hvis man ikke vil eller kan slå på mørtelen.

• Synes
olabjörk
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.