Hej

Bor i etagebyggeri og er begyndt at rive gipsvæggene ned for at bygge om lidt, men bemærkede, at rørstammen er indrammet med stålskeletter samt gipsplader på indersiden af stålskeletterne. Rørstammerne indeholder vand, afløb, ventilation

Vil erstatte 2 af dem med træ, når jeg bygger om, er dette noget, man må gøre, eller er det imod nogle regler?

Væggstrukturen med stålregler og isolering, rørstamme synlig med rør monteret i regelsystemet. To rørstammer omgivet af stålrammer og gipsskiver, afsløret under nedbrydning i en flervåningsbygning. To rørstammer indrammet i stålreglar og gipsskiver, en gråmetallic og en sort, set i et fler-etagers husrenoveringsprojekt.

Hej! Er det et enfamiliehus i flere etager eller er det et flerfamiliehus med mange lejligheder i? Ved du, hvad ventilationskanalerne betjener?
Der er ingen generelle krav til et bestemt materiale i vægkonstruktioner, men brandkrav til væggens adskillende evne og/eller overfladeklasse styrer lidt og afhænger stort set af, hvad svaret på spørgsmålene ovenfor er.

Det er en BRF med flere lejligheder. Der er ventilation til badeværelse da alle lejligheder ser ens ud hele vejen så vidt jeg har forstået det.

så skal du ikke bruge træregler

Ok. Så vil jeg anbefale, at du konsulterer en brandkonsulent, som kan komme og kigge lidt nærmere på det for at få det rigtigt. Sandsynligvis bør skakten være en egen brandcelle EI 60, og der må ikke findes eksponeret brændbart materiale (inkl. afløbsrør) i samme skakt som ventilation.

Da brandkonsulent ikke er en beskyttet titel med krav om certificering eller tilsvarende, bør du ansætte nogen, der er medlem af brandkonsulentforeningen for at garantere kvaliteten.
https://www.brandkonsultforeningen.se/medlemmar/

G GustH sagde:
Ok. Da ville jeg anbefale at konsultere en brandkonsulent, som kommer og ser lidt nærmere på det for at få det rigtigt. Sandsynligvis bør skakten være en egen brandcelle EI 60, og der må ikke være eksponeret brændbart materiale (inkl. afløbsrør) i den samme skakt som ventilationen.

Da brandkonsulent ikke er en beskyttet titel med krav om certificering eller tilsvarende, bør du hyre en, der er medlem af brandkonsulentforeningen, for at sikre kvaliteten.
[link]
Okay føles lidt som overkurs dog at jeg skal gøre det, da antageligvis alle skakter i omkring 400 lejligheder vil se lignende ud og derfor ikke er brandcelle isolerede. Er der måske nogen forskel, da det ikke er en ”skakt” i sig selv, da de har støbt rørene ind i betonpladen? Bor på øverste etage, så derfor ser det anderledes ud i lofterne.

Der er ret meget "hvis og men" når det gælder brandsikring omkring ventilationsinstallationer, men er det støbt rundt om kanaler og rør nedad i skaktet, er det jo ret godt. Hvor meget beskyttelse der behøves, afhænger delvist af, hvilket beskyttelsessystem der er for at forhindre brand- og røggasspredning i ventilationen. Gennemføringen op til loftet ser dog ikke helt rigtig ud og bør gennemgås nu, når skaktet alligevel er åbent.

Det er en skakt, der skal klare Ei60. Den skal beskytte lejligheden fra at bryde i brand i 60 minutter, hvis det begynder at brænde på etagerne nedenunder. Ild kommer da i rørene, og skakten skal hindre, at det spreder sig til den aktuelle lejlighed. Det er tilladt med afløbsrør i samme skakt, hvis de er i ubrændbart materiale. Dine ser ud til at være i støbejern, hvilket er ok.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.