For længe siden blev der bygget et ekstra skur ved vores hus ydervæg. Både kælderen og skuret er i betonhulsten. Nu vil jeg gerne have en dør (inderdør) mellem skuret og TV-stuen i det oprindelige hus, og derfor skal der laves et hul på typisk 80x200 cm i den gamle bærende ydervæg. Så vidt jeg har forstået, skal det ikke være umuligt, men man skal afveksle med en bjælke af en slags over åbningen.
Skal man bede en murer eller hulskærer eller tømrer om at fikse dette, eller skal man kalde en konstruktør ind, som skal regne på det? Jeg tænker, at hvis konstruktøren tager nogle tusind kroner for at beregne præcist, hvor kraftig bjælken behøver at være, kunne man vel lige så godt bruge nogle hundrede kroner ekstra på at overdimensionere bjælken kraftigt i stedet?
Jeg anbefaler at lade en bygningsingeniør kigge på det, hvis du er det mindste usikker.
Det kan jo påvirke mere i den totale konstruktion/bæreevne end hvad man først oplever.
Jeg har lige lavet et hul i en bærende væg i vores hus. Nu var vores hul lidt større end dit, dvs det dobbelte. Jeg var nødt til at lave en byggemelding til kommunen, og i denne melding ville de også have en byggetegning, der viste, hvordan man skulle montere bjælken, hvilken type bjælke man skulle bruge, og hvilket materiale den bærende væg var lavet af.
Så jeg sendte tegningen, udfyldte formularen, som de ønskede, og fik det godkendt uden nogen bygningsingeniørs indblanding. Den afdeling i kommunen, der tog sig af dette, er selv bygningsingeniører, så de kunne regne ud, at den bjælke, jeg skulle bruge, var fuldt tilstrækkelig til mit hul.
Jeg brugte en limtræsbjælke 220x120, der måler 160 cm. Bjælken hviler på 90x120 bjælker fra gulv til tværbjælke.
sådan blev det for mig, som bygningsingeniøren på kommunen godkendte. Jeg overvejede først at bruge en HEA160 bjælke, men han på kommunen anbefalede denne bjælke i stedet.
før
efter:
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.