kimf
hey, der findes ret mange tråde om dette. Men stadig lidt usikker. Skal lime gips på pudset beton i dag. Har købt en passende montageklæber på tube. Men hverken instruktioner på klæberen eller anden info fortæller, hvordan pladen skal holdes på plads under hærdningen.

Den klæber vel ikke "fast" som en flise med fix under med det samme. Skal man plugge og skrue pladen midlertidigt med et par skruer for at få tryk på det?

Har kun lidt over to meter til parallel væg. Så kan også skære til to regler, som jeg parallelt slår på for at holde trykket et stykke tid?

Hvordan plejer man at gøre?

Er kun to plader, der skal gipset.

Jeg ville nok sætte reglar mellem den anden væg og pladerne, stående reglar på pladerne og liggende mellem dem og væggen. Men har du ordentligt med lim, så burde de sidde ret godt uden reglar.

Pudset, er det okay? Smuldrer det ikke, hvis du stryger hånden over?

kimf
Nej, pudsen er god og jævn. Resten af de pudsede vægge skal fuldspartles. Kun dette lille stykke skal beklædes med gips for at flugte med væggens forlængelse.
Vægbeklædning under installation med gipsplader og elektriske ledninger synlige i en delvist dækket væg, klar til yderligere arbejde.
Så den første plade skrues i reglarne, og den sidste del limes, så der bliver et overlap på ca. 30cm.
Derefter bliver det knap halvanden plade, som bare skal sættes med lim.

Sikabond 500 bruger jeg. Har to tuber, så kan bruge cirka en tube per plade, hvis det er nødvendigt, behøver jo ikke spare direkte.

kimf
to stående regler og to, der klemmer/stempler mod disse mod den anden mur lyder fornuftigt og smidigt

kimf
Følte lidt på pudset nu, og klart. Lidt smuldrer det faktisk. Har revet en del af disse disse væggene, og pudset er hårdt som strik. Men smuldrende kan jo påvirke vedhæftningen. Skal prøve at børste/støvsuge det ordentligt.

kimf
Første plade oppe, kommer helt sikkert til at bruge mere lim. Brugte en halv tube på bare 30cm plade.
Ved ikke om jeg overdrev mængden, men tror faktisk ikke det
Byggeprojekt med første opsatte plade på væg, understøttet af en stang, omgivet af malerudstyr og værktøj i et rum under renovering.

Fliseklæber fungerer rigtig godt ellers til sådan nogle opgaver.

kimf
Ja jeg har løst dette også. Men nu havde jeg allerede købt det jömförelsevist svindyra lim. Så kører nok klart med det nu. Er så lidt som skal gipses. Og slipper blande

Men gipsen er slut. Så må køre og købe mere først. Og en eller anden tube lim til

S
Stefan N Stefan N sagde:
Fliseklæber virker rigtig godt ellers til sådan nogle opgaver.
ikke fliseklæber. fungerer sikkert godt. men man skal bruge pladelim

Hvorfor?

Jeg har limet gipsplader mod puds og mursten med gipsmørtel, med godt resultat. Billigt og rækker også længe. 129 kr for en 20 kg sæk hos Byggmax

kimf
Har læst en del godt om kakelfix. Som nogen har skrevet tidligere. Det er fint til fliser mod puds/beton/tegl. Det er fint til fliser mod gips. Så det bør være fint til gips mod beton. Gætter vildt på, at pladen "suger sig fast" i væggen med dette også, så man slipper for at sætte pladen i spænd. Nu spændte jeg mine med skivlim, da reglerne sluttede, pluggede og skruede jeg lige igennem den sidste plade efter den blev limet på plads. Gik ret glat begge gange.

Ved ikke rigtig, hvor længe det skal hærde. Men det må sidde sådan her et døgn, tror jeg.
En uindfærdig indendørs vægkonstruktion med trælægter og gipsplader foran en dør, værktøj spredt på gulvet.

PS. Skivlimmet lugter ret skarpt et par timer. Så det at kunne sørge for god ventilation et stykke tid, skal huskes til næste gang.

• Synes
JustDoIt
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.