Vi bygger hus med en totalentreprenør. Deres arkitekt har tegnet vores hus fra bunden, og vi er meget tilfredse med resultatet. Men nu har vi stødt på problemer. På overetagen vil vi have en større glasparti med vinduer/vinduesdøre i princippet fra loft til gulv. Væggen er ca. 6 m bred, hvoraf de midterste 3,6 meter vil bestå af glas. Nu har vi fået besked fra firmaet, at dette giver for stort koldtræk. Enten skal vi have radiatorer "nedenfor" vinduerne, dvs. nedsænket i gulvet, eller også skal vi installere gulvvarme på overetagen (de mener, at det bliver mest økonomisk at tage hele overetagen, hvis man alligevel skal trække varmen derop, da man dermed slipper for udgift til radiatorer i øvrigt). For mig lyder dette mærkeligt, men jeg har jo egentlig ingen anelse... :confused:

Burde man ikke kunne have radiatorer ved siden af vinduespartiet? Store glaspartier er jo meget moderne nu - har virkelig alle andre nedsænkede radiatorer/gulvvarme? Eller er det måske fordi vi bygger nyt, at der er højere krav?

Ville være taknemmelig for lidt input fra nogen, der ved mere...

Nej det behøves ikke, så længe du har god isoleringsværdi i glaspartierne og at de er lavet til at erstatte ydervæg, så behøver du ikke noget for kuldenedfaldet. Derimod behøves opvarmning, men den kan sættes hvor som helst i princippet. Lange, aflange designede ved siden af partierne måske? Thermopanel/purmo har varianter.

Er der nogen særlig grund til, at I vil have radiatorer?
Hvis man har et lavtemperatur system, kræves der store radiatorer for, at det skal blive godt.

Gulvvarme er den bedste løsning, kræver lavere fremløbstemperatur dvs mindre energi til at opvarme.

Gulvvarme medfører frie vægge og mere frihed ved indretning. Dimensionerer man radiatorerne rigtigt, kan man have en lavere fremløbstemperatur end for gulvvarme. Har man gulvvarme på en etage, er det naturligt at dimensionere radiatorerne, så man behøver samme fremløbstemperatur for begge etager.

Man får have virkelig store radiatorer, hvis de skal klare sig med lavere fremløbstemperatur end gulvvarmen. Det bliver ikke mindre energi at opvarme med gulvvarme, det kræver samme energimængde, men har man en vp, kan det give bedre COP, så det vil gå færre kWh. Der bør ikke være stor forskel i pris mellem gulvvarme og radiatorer, så der er ikke så meget at overveje egentlig, kør på med gulvvarmen.

Størrelsen afhænger af husets isolering.
For at få en grov skøn af størrelsen, 1,6 x 0,6 m og dobbelte paneler, ca. 14 cm dybt for 10 kvm.
Har ikke aktuelle priser men ca. 3000 sek stykket.

Tak for svarene. Jeg har ingen direkte mening om gulvvarme vs radiatorer, men eftersom gulvvarmen bliver en meromkostning på 50.000 kr, syntes jeg det var unødvendige penge (netop fordi det ikke betyder noget for mig - jeg synes ikke radiatorer er grimme eller i vejen). Ja, det er småbeløb i sammenhængen, men det er en af meget mange småbeløb, og vi forsøger aktivt at slippe af med de unødvendige småbeløb.

For at præcisere: Vi har altså fået en foreløbig pris på hele huset, men nu kommer dette som meromkostning, når de har regnet på varme/energi/isolering. Dvs en meromkostning på 50.000 kr for at det ikke er nok med radiatorer ved siden af vinduerne. Så spørgsmålet er, om det bare er at acceptere, eller om det alligevel ville være muligt at løse med almindelige radiatorer?

Det vil vel alligevel tage ret lang tid, før man har tjent 50.000 kr hjem i opvarmningsomkostninger, gætter jeg.

Kontakt fx Elitfönster og hør hvad de anbefaler. Koldtræk er måske kun generende, når det er koldest. Hvor mange uger er det, og vil I lægge mærke til det, sidder I der?

Det du skal kigge på er ved hvilken fremløbstemperatur varmesystemet er dimensioneret. Her kan man spare penge på opvarmningen.

Hvad skal I have for konstruktion på gulvet i det rum? Egentlig behøver man vide hele husets konstruktion og overflade på gulvene samt varmesystem for at se fordele og ulemper.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.