I vinters frøs en gulvvarmeslynge nede i kældergulvet. Har nu fjernet alle klinker på den tredjedel, der er i stykker. Har ved at læse her fundet ud af, at jeg IKKE skal skære op spor til slangen i mit støbte gulv på grund af røg og meget arbejde. Jeg vil lægge en ny slynge direkte på betongulvet og enten blande beton eller flydespartle over. Arealet er ca.15 m2. Så nu er spørgsmålet, om jeg skal flydespartle eller bruge almindelig beton? Slangen bliver 20 mm. Havde tænkt ca. 22-27 mm tykt. Slangen fastgør jeg til gulvet med klips, som jeg skruer direkte i det gamle gulv med plugs.

Flydespartlet koster ca. 4300 kr hos Byggmax. Hvis jeg blander min egen beton, slipper jeg muligvis med 500 kr. Sand og grus har jeg allerede.

Gulvet er 2 år gammelt og helt lige.

Men hvad synes I?
 
Man plejer vel at sige, at slangen skal dækkes af mindst 30 mm beton eller flydespartel inklusive klinker for at varmen i gulvet skal fordeles på en god måde, så gulvet ikke føles stribet. Sådan har jeg forstået det. Gør du det på den måde, så bliver det väääldigt meget dyrere med flydespartel. Mit tip er at bruge beton, selv om du skal vente en måned med at lægge gulvet. Men der er sikkert en anden her, der kan det her bedre end jeg :)
 
Jeppeknaster har helt ret.
Hvilket betyder, at du mister en hel del lofthøjde, så jeg stemmer for at reparere. Der findes jo godkendte reparationssamlinger.
Men kan du ikke lokalisere lækagen til mindre end 5 m2? Hak så i så fald, save behøver du vel ikke, det støver (klistrer hvis du vander) jo så frygteligt.
Har du ikke sådan et "held", at du støbte den forrige sløjfe lige så lavt?, så er det jo bare at banke med en (slag)hammer langs sløjfesporet.
Holder du fast ved at lægge nyt, så er 12mm slange vel et alternativ? Det bliver to sløjfer, men overtrækket minsker til 15mm, så ender du jo i nærheden af dine tænkte påbygningsmål.
 
Senest redigeret:
Originalslangen ligger i bunden under betonen direkte på isoleringen. Forsikringsselskabet har forsøgt at lokalisere lækken, men har ikke fundet den. De er enige om at betale for mine vandskader. Som er 0 i dette tilfælde. Selve reparationen vil de ikke betale for. Da det er kælderen, bekymrer jeg mig ikke så meget om, at varmen bliver ujævnt fordelt. Tror nok, det bliver beton med ca. 25 mm højde. Så kommer der klinker ovenpå. Jeg har i hvert fald 2,25 meter i lofthøjde i kælderen.
 
Ok, men du kører 12mm slange da va?:)
 
Med et kamera til varmefotografering finder du, hvor det lækker.
 
Jeg har støbt både 12 og 16mm slange ind i flydespartel, men med kun 15 og 20 mm tykkelse i alt, derefter fliser på dette. Ingen problemer overhovedet, varmen spreder sig fint, og i dit tilfælde er det jo bare for at få en overflade at lægge fliser på.
15m2 er måske til grænsen for 12mm, men den kan lægges med mindre cc mål (15cm) end 20mm slangen.
Cement bliver for besværligt at få glat føles det som.
 
Måske jeg skal lægge 20 mm beton. Så kan jeg skrabe af mod slangen for at få det jævnt. Så kan jeg tage 4-5 mm flydespartel ovenpå for at få en rigtig fin og jævn overflade.
 
Det kommer ikke til at blive godt med 20mm slange og så lidt overbygning, varmen bliver meget stribet og det føles ubehageligt. Værre end ikke at have nogen varme overhovedet i gulvet, synes jeg.
Hvorfor vil du ikke have 12mm slange? Læg to sløjfer 12 så bliver det jo godt.....?
 
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.