Det ene dørhængsel brød af. Har købt nye hængsler men har beslutningsangst om jeg skal benytte lejligheden til at reparere døren, som er dårlig nederst - selvom det kan holde lidt længere.
Spørgsmålet er, om der overhovedet findes fer og not panel i de mål længere. 2 cm tyk. Det føles som om, det ville gå hurtigere at bygge to nye døre på stedet.
Samtidig er de måske raske nok i træværket til, at normale personer bare ville sætte nye hængsler og rette dørene op med gevindstænger.
Jeg synes det ser ud til at være meget liv tilbage i det træværk. Virker bare udtørret, ikke råddent. Giv dem en dosis rå linolie så frisker de op og afviser regnvand lidt bedre. Tænk på at du får dårligere kvalitet på træet, hvis du køber nyt at bygge af.
Har de været tjæret?
Påfør et nyt lag lys trætjære for at bevare og holde den fantastisk tydelige åretegning synlig.
Gentag derefter denne manøvre efter behov (5-25 år afhængigt af verdenshjørnet), og dørene vil kunne holde i mange år.
Roslagsmahogny er et alternativ også, dvs en tredjedel hver af tjære, rå linolie og balsamterpentin. (kan med fordel købes færdigblandet) Synes personligt det er nemmere at arbejde med end ren tjære, men i princippet samme funktion.
Hvordan forbereder jeg portene inden behandling med Roslagsmahogny, som vakte min nysgerrighed. Skrabe/højtryksrense/kemisk/slet ingenting?
Skal træet have en specifik fugtighed og skal udendørsvejret have en høj gennemsnitstemperatur?
*tænker at det begynder at blive efterår udenfor*
Kan man piske lidt mere sorte pigmenter/tjære i? så man nærmer sig det sorte trætjære
Fra venstre til højre
1. Trætjære
2. Rødtjære
3. Roslagsmahogni med 60% trætjære
4. Roslagsmahogni med 30% trætjære
5. Roslagsfernissa med 20% trætjære
Børst af eller ingenting er nok i dit tilfælde. Hvis der er generende tilvækst osv. et sted, så skrabes det væk, men det behøver ikke gøres til perfektion, og jeg ser ikke noget direkte behov på dine billeder.
Nogenlunde normaltørt er tilstrækkeligt, det er ikke kritisk på samme måde som maling. Det handler mere om, at hvis træet har suget fugt, vil det ikke kunne suge olien. Vælger du en dag med nogenlunde godt vejr, og det ikke er regnvådt, fungerer det hele efteråret.
Du har jo allerede lidt mørk pigmentering på døren, som vil bidrage. (ekstra grund til at minimere forarbejdet) Så bliver det lidt mørkere for hver gang du stryger. Tjære har brug for varme for ikke at blive klistret på overfladen, så højere blanding er måske ikke smart nu til efteråret. (ikke bekendt med 60%-varianten, hvad siger sælgeren?)
Dine døre suger nok så meget, at du skal gøre det et par gange, både nu til efteråret og næste år. Hvis du ikke kan lide det første resultat, kan du jo vente og tage en mørkere variant til foråret.
Bliver spændende at høre, hvad du synes, og se resultatet derefter.
Fordi roslagsmahogny er trætjære fortyndet med terpentin og/eller rødsprit samt linolie, er den meget letstrygende/rindende, så temperatur, der er god for 100% tjære, er slet ikke kritisk.
Præcis som Räknenisse ovenfor siger, tror jeg, at det er bedst at starte med standardblandingen. Dine døre har jo allerede en sort grundtone, og skulle det ikke være tilfredsstillende, kan du med fordel påføre et lag mere, med eller uden sort pigment. (Der findes svarttjära, dvs. med kimröksåigment, (Auson), men der er også forskel i farve afhængigt af tjærens kvalitet. Den billigste tjære plejer at være ret sort af beg/sod. Jo finere/dyrere tjære desto lysere farve.)
Forarbejde: intet. (Dine døre så fine ud.)
Fugt: Intet problem, medmindre dørene er fugtige af slagregn. Så må du vente en dag eller to, så de tørrer op. Tjære lader træet ånde, så det er ikke så kritisk. Men som sagt, hvis træet er mættet med vand, suger det jo ikke så godt af tjæren.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.