Ola78
Er i gang med at gøre et værelse klar på vores overetage. Da jeg rev en original væg ned fra da huset blev bygget i 1924, var der kun mursten der, hvor væggen stødte op mod skorstenen. Skal jeg nu pudse disse? Murstenene stikker ca. 5 cm uden for skorstenen. Det ser præcis ens ud på den anden side. I øvrigt er resten af skorstenen pudset, det ville være rart at slippe for at pudse den del, som jeg beskrev, da det sandsynligvis ikke er helt enkelt, da stenene ikke sidder helt jævnt i forhold til hinanden. Tak på forhånd/Ola

• Synes
xXMaXtremeXx
  • Laddar…
Tyresö
Grundtanken med at bo i et gammelt hus er at ikke forsøge at skjule skrammer - det er jo skrammerne, der giver huset sin charme. Byg ikke småskrammer væk - fremhæv dem i stedet!
Måske kan du binde støvet til overfladen, men behold så meget som muligt af det gamle.

Selv ville jeg have banket pudset af hele skorstenen, for at få frem den grove gamle overflade - det er muligt, at jeg er alene om at synes, det er pænt - men jeg har altid kunnet lide rå, grove overflader indendørs.

• Synes
Micael An og 1 anden
  • Laddar…
Hvis murstocken er i brug, er det passende at pudse den. Skær klackarna af med vinkelsliber og puds over.

Ola78
Tyresö sagde:
Grundtanken med at bo i et gammelt hus er at ikke forsøge at skjule skavanker - det er jo skavankerne som giver huset sin charme. Byg ikke bort småskavanker - fremhæv dem i stedet!
Måske kan du støvbinde overfladen, men behold så meget som muligt af det gamle.

Selv havde jeg banket pudset af på hele skorstenen, for at fremhæve den grove gamle overflade - det er muligt, at jeg er alene om at synes, det er flot - men jeg har altid godt kunnet lide rå grove overflader indendørs.
Er enig med dig om, at man skal forsøge at bevare det gamle, hvis det er muligt, men den gamle væg gik mod teglet før, så det har ligesom aldrig været synligt før heller, så det er ikke så meget at fremhæve. Angående pudset vil jeg gerne beholde det, da det er originalt siden huset blev bygget og faktisk er meget rå i overfladen, hvilket jeg synes er charmerende. Skorstene skal ikke være for glatpudsede.

Fixar_krille tanken er, at vi skal kunne fyre i kakkelovnene i fremtiden, men er det et krav, at man skal pudse hele skorstenen? Hvis det er tilfældet, takker jeg for dit tip om at skære klodserne af med vinkelsliber.

Det er et brandsikringskrav, at skorstenen skal være pudset op til ydertaget. Jeg fik en bemærkning af skorstensfejeren om, at min 70 år gamle skorsten var upudset (og altid har været upudset) på loftet, da jeg fik en nyinstalleret ildsted besigtiget. Ildstedet var korrekt installeret, og skorstenen var tæt men upudset på loftet. Han krævede, at den skulle pudses, så jeg må nok stå på hovedet i isoleringen, forlænge armene en halv meter og tilføje et ekstra led på underarmen for at nå at pudse "bagsiden" af skorstenen på loftet uden at åbne ydertaget. Hvis jeg skal gøre det på denne tid af året, bliver jeg desuden nødt til at stille en varmeblæser i træuld og økofiber i et stykke tid for at få plusgrader på loftet. Brandsikkert :-/ Jeg venter nok til foråret.

Jer, der hugger puds væk for at se de fine mursten på skorstenen. Det kan komme surt tilbage ved næste brandsikkerhedskontrol...

Ola78
Tak for svaret Eld, det var som jeg frygtede, at man var nødt til at pudse hele skorstenen. Havde tidligere hørt det engang men var ikke sikker. Under alle omstændigheder har jeg skåret af murstensklodserne, så nu er det bare at gå i gang med arbejdet med pudsningen.

>Eld
Jeg tvivler ikke på, hvad du skriver, men jeg forstår ikke, hvordan skorstensfejeren tænkte, gør du det? Jeg mener, en skorsten, der er muret af mursten, som af en eller anden grund sprækker, så der bliver hul mellem røggangen og ydersiden, ville den fortsat være tæt pga. pudset?? Min erfaring med puds er, at det sprækker samme sted som "væggen", det sidder på, men sådan er det måske ikke på en skorsten? Som lægmand føles argumentet ikke holdbart, men hvad ved jeg? Da vi fik vores skorsten inspiceret og trykprøvet før en installation af indsats i den åbne pejs, lækkede den på samme måde som Ola78's, dvs. på loftet, og det er heller ikke muligt at pudse på bagsiden uden at åbne taget. Men vores skorstensfejer sagde, at det var indersiden, altså røggangen, man tætnede, ikke ydersiden, så vi trak en sådan rustfri slange gennem vores, og så var det klart, godkendt uden problemer.

Motivet er ifølge skorstensfejeren, at det er lettere at se, om skorstenen har revner, eller om pudset/fugerne er dårlige, hvis den er pudset.

Tyresö
"Ild"

Men skal skorstenen virkelig pudses? Jeg har jo set på et eller andet byggeprogram på TV, hvor de trak et indvendigt rør lige igennem skorstenen. Burde det ikke være nok? Det burde i det mindste blive 1000 gange lettere.

W
Vi har vores skorsten helt teglren, og det er ok, da rørerne er glidestøbte, ellers krævedes puds.

Skorstenen er glidestøbt i to af røggaskanalerne og har inoxrør i den tredje. Skorstensfejeren krævede alligevel puds på ydersiden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.