B
Har en kold kvist med bjælkelag isoleret med tørv. Taget er mansard, så der er ingen ventileret tagskæg, men der sidder to gavlventiler. Gavlene er isoleret med ca. 8 cm glasfiberisolering. Skal det være sådan? Hvorfor isolere, når det alligevel er en kold kvist?

Mvh Carl

Nej, der er ingen gevinst ved isolering der. Sandsynligvis en tidligere ejer, der har set det som en energibesparende foranstaltning. Hvis man vil energibesparende på loftet, skal man efterisolere bjælkelaget. Men hvis man gør det, skal man gennemgå ventilationen i huset. Det er lidt komplekst at gå ind på, men især ældre huse med selvtræk er bygget på, at f.eks. loftsbjælkelaget er utæt og ikke isolerer, som vi ønsker i dag.

Det er ingen ulempe, at gavlene er isolerede. Bliver temperaturen på det kolde loft for lav, øger det risikoen for kondens. Denne risiko er særligt stor, hvis etageadskillelsen mod etagen nedenunder er velisoleret i niveau med dagens standard og/eller tag og gavlspidser har en kraftig nedkølende effekt pga. materialer og orientering. Derefter må isoleringens inderside ikke have nogen dampspærre, hvis der er risiko for, at vindenstemperaturen er lavere end udendørstemperaturen.

B
Det lyder jo rimeligt, at det ikke bør være koldere end nødvendigt på loftet, hvis det er velisoleray nedad. Så er spørgsmålet, hvor meget netop gavlene gør i det store hele, når taget ovenover er helt uisoleret.

Lige nu er det jo isoleret med glasfibermåtter, og disse bør vel rimeligvis udskiftes med en hygroskopisk isolering for at undgå fugtproblemer i så fald.

Det handler dels om verdenshjørnerne, dels om tagmateriale. Et tag med lægter og teglsten køler ikke lige så meget som en banddækket zinktag.

Hygroskopisk isolering foretrækkes, da den tillader eventuel fugt på facadepanelet at tørre op indad.

Det her med fugt og vinde er et stort emne. Hvis jeg havde et koldt loft, ville jeg lukke det og derefter installere en sorptionsaffugter på loftet med en RF-sensor.

• Synes
guggen
  • Laddar…
D -Doozer- sagde:
Det her med fugt og vinde er et stort emne. Hvis jeg havde et koldt loft, ville jeg lukke det og derefter installere en sorptionsaffugter på loftet med en RF-sensor.
Det er absolut ingen dårlig løsning, set fra en teknisk synsvinkel.

Det skal ikke være isoleret, bjælkelaget er det, der skal have isolering. Gavnene ovenfor bjælkelaget skal med fordel være utætte, så der bliver god ventilation på loftet. Bør tilføje, at jeg er en amatør med et 40'er hus.

Det er i princippet korrekt, at det skal være vel ventilerede gavle. Men der findes temperatursituationer, hvor ventilationen skader mere, end den gør gavn. Deraf min holdning til at lukke opad vinden og indsætte sorptionsaffugtere. De er ikke engang specielt dyre...

O Exsicco sagde:
Det skal ikke være isoleret, bjælkelaget er det, der skal have isolering. Gavlene ovenover bjælkelaget skal med fordel være utætte, så der bliver god ventilation på loftet.
Dette var korrekt, når normal loftsbjælkelagsisolering var 15 cm savsmuld, og også et stykke tid derefter. Varmeudslippet nedefra var betydeligt. Med nutidens isoleringsstandarder kan lofter faktisk blive alt for kolde og ventilerede.

• Synes
Lerhol86
  • Laddar…
E
Har præcis det samme spørgsmål, så jeg stiller det i den samme tråd.

Har et hus bygget i 90'erne med ståltag og letvægtsrot (dug). Gavlene oppe på loftet har ca. 20-25 cm isolering af stenuld. En del af isoleringen er faldet ned, og jeg er også nødt til at fjerne den andre steder for at reparere nogle huller i facaden.

Så hvad er isoleringens funktion? Fungerer loftet bedre med eller uden isolering på gavlene?

Har du et hus fra 90'erne, er det sandsynligvis gammelt nok til at vise, hvordan den eksisterende konstruktion holder sig over tid. Dvs. hvis loftet er ok i dag, især uden skimmel, fungerer den eksisterende konstruktion acceptabelt. Så skal man ikke ændre noget.

Principielt er det som Justus skrev.

At få et koldloft til at fungere over tid, uden skimmel, er en balancegang på en slak line. Ifølge Fukthandboken, dvs Sveriges førende professorer og fugteksperter, findes der i dag ingen måde at bygge et fugtsikkert koldloft (uden aktive komponenter). Dagens isolerings-/energi-krav gør, at lofterne bliver for kolde/fugtige. Derfor bliver rådet altid at lade en bevist fungerende konstruktion være.

• Synes
erimos
  • Laddar…
Jeg har samme overvejelse nu og det er svært at få et rigtigt svar, folk siger forskelligt der 😆. Jeg havde fugt på loftet og har fået installeret en tryghedsvagt med ventilator + varmekabel, samt tætnet (så godt det går) en gennemføring mellem væggene hvor ventilation og afløbsudluftning går gennem loftet.
Fra starten var gavlene isoleret, men denne isolering var faldet ned... tænker at det ikke kan være forkert med isolering i hvert fald da det måske hjælper med at få temperaturen op på loftet omend meget lidt, det er vel efter den princip varmekablet arbejder efter med tryghedsvagten, varmere luft holder mere fugt. Det er vel som tidligere nævnt at der ikke findes en Sikker løsning, men tænker om der findes bedre/dårligere tiltag... 👀

Det kan nok være berettiget at isolere gavlene da varmekabel netop bygger på at få op temp, og dermed sænke RH.
Skulle isolering forværre situationen så er det vel bare at åbne en gavlventil eller to. Helst da med aktiv regulering efter både temp inde på loftet og ude samt RH.

• Synes
henrik_86
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.