Har haft en stor dør liggende på græsplænen i et godt stykke tid, og nu hvor jeg rejste den op, så den jo ikke ud til at have det godt længere - men mus og andet har haft et godt tag i hvert fald.
At tage mål, lave tegning, købe lignende træ, save samme længder osv. - er ikke noget problem.
Men hvad gør jeg så. Hvordan lavede de min gamle dør.
Hvilken liste starter jeg med først.
Var det en stor ramme rundt om døren, ville det have føltes lettere, men originalen er jo kun horisontale regler. Lægger jeg en liste på jorden og måler ud moderat hvor den første planke skal ligge og sømmer den fast?
Døren er 291cm bred og 325cm høj. Så det er ikke noget, jeg samler inde i garagen på arbejdsbænken.
Det og at trække en lang gevindstang som krydser, så man kan rette døren op...
Men det var netop, hvordan man skal snedkerere alt sammen. Hvilket larsbj gav tips om. Dog gjorde de ikke sådan tidligere, da stolperne er uskadt. Synes det er lidt trist med en masse unødvendige skruehuller og andet fra midlertidige vinkler. selvom metoden lød smart.
Tag den gamle dør af, og læg den på jorden.
Sav 2 reglar og læg dem samme sted som på den oprindelige dør (hængselsfæsterne).
Sav brædderne til og læg dem, så de ligger på samme måde som de gamle.
Søm 4 søm i hvert bræt ind i reglen.
2 i overkant, 2 i underkant.
Når alle brædderne er på plads, vender du det hele og sætter skråstivere på, så det kommer til at se ud som et Z.
Jeg ville vælge at sætte en ekstra skråstiver højere oppe, så der dannes 2 Z.
Det er vigtigt at sømme rigtigt, ellers vil døren hænge igen.
Sæt en vertikal regel i den retning, hvor hængslerne sidder i dørkarmen.
Reglerne skrues sammen, sæt et sømbånd fra den øverste liggende regel på oversiden, og lad det følge den vertikale regel et stykke ned på ydersiden af reglen, du kan justere døren med, hvis den hænger.
45x145 bliver tungt, hvorfor ikke bruge dobbelt 45x45 og vende buerne mod hinanden, så har du en regel, der ikke drejer til nogen side, når den er skruet sammen?
Held og lykke....
At det holder dårligere ved jeg, at det ikke gør, man borer først der franskingarna sidder, eller kører med gennemgående vognbolt.
Store skiver ved møtrikken til vognbolten og lidt ekstra rustfri skrue på hver side af hullerne mellem reglarne. Altså skrue regel til regel. Vil du have det ekstra med vinter trælim inden reglarne skrues sammen. Limningen slipper aldrig.
Monter et trillebørhjul udenfor midten på døren mod åbningen, på indersiden, med låsning, så har du ingen problemer med, at døren sætter sig, samt det bliver en dørstopper i åben tilstand!
Havde sådan nogle på min gamle gård, men der var det hårdt pakket grusplan!
Havde det til traktorgaragen!
For at kunne justere døren, så den ikke hænger skævt, fik jeg rådet at sætte en gevindstång tværs over, så jeg kan spænde for at hæve døren.
Er det værd at købe L eller T profil og svejse en masse forstærkninger på den osv for at få beslag til stangen.
Eller skal jeg tage den nemme vej og købe en rektangulær ting og bore huller i den.
den eneste ulempe ved dette, som jeg ser, er netop at stangen skal gå skævt, så jeg skal montere beslaget skråt, men dørens regel er jo horisontal, så jeg må gruble lidt over dette. måske ikke bore montering hullerne i lige linje bare så de ender i niveau med regelen, selv om beslaget er skævt vinklet.... hum hum...