5,478 læst ·
26 svar
5k læst
26 svar
Skæv loftpanel, hvad gør jeg nu ?
Hej,
står i færd med at sætte panel i loftet. Panelet er en almindelig facade (lille kant) med not og fjeder fra Optimera, fremstillet af NoviPro (norrlandsträ). De blev leveret i sidste uge og har derefter ligget i min garage, opstablet 95mm fra gulvet jævnt. På grund af varmen holder garagen ca. 18-20 grader med god ventilation.
Nu når jeg begynder at sømme dem op, så er en stor mængde (hidtil) som en banan. Dvs. de ligger tæt an i yderenderne, men not og fjeder mødes knap i midten. Med vold kan man presse nogle sammen, slår man med klods og hammer, så fjeder det ud. Så det føles som om det er plankerne, der er skæve. Dykkeren skyder jeg i fjederen skråt opad, så den ikke hindrer.
hvad gør man nu? Jeg tør ikke åbne flere pakker for at "teste". Det føles som et mareridt at returnere 500kg panel, hvis det overhovedet er muligt. Og hvordan beviser man, at noget er "for skævt"? Eller er det bare at acceptere, at de er sådan her? At dette er kvaliteten, man kan forvente?
Trodde dette ville være hurtigt og nemt sammenlignet med gips. Al hjælp og tips modtages taknemmeligt!
Mvh
står i færd med at sætte panel i loftet. Panelet er en almindelig facade (lille kant) med not og fjeder fra Optimera, fremstillet af NoviPro (norrlandsträ). De blev leveret i sidste uge og har derefter ligget i min garage, opstablet 95mm fra gulvet jævnt. På grund af varmen holder garagen ca. 18-20 grader med god ventilation.
Nu når jeg begynder at sømme dem op, så er en stor mængde (hidtil) som en banan. Dvs. de ligger tæt an i yderenderne, men not og fjeder mødes knap i midten. Med vold kan man presse nogle sammen, slår man med klods og hammer, så fjeder det ud. Så det føles som om det er plankerne, der er skæve. Dykkeren skyder jeg i fjederen skråt opad, så den ikke hindrer.
hvad gør man nu? Jeg tør ikke åbne flere pakker for at "teste". Det føles som et mareridt at returnere 500kg panel, hvis det overhovedet er muligt. Og hvordan beviser man, at noget er "for skævt"? Eller er det bare at acceptere, at de er sådan her? At dette er kvaliteten, man kan forvente?
Trodde dette ville være hurtigt og nemt sammenlignet med gips. Al hjælp og tips modtages taknemmeligt!
Mvh
Jeg tænker mig, at underetagen/kælderen (hvor de er opbevaret) i huset burde være ret lig i klima som overetagen (hvor de skal sidde) i denne periode af året.T Trevlig sagde:
Nogen der har input?
Satte et 10-tal planker til. Må sortere 2-3 panelstykker fra per pakke (6 stk per pakke) og alligevel er det svært at få det godt. Det tager tid og bliver sådan lidt halvgodt.
Satte et 10-tal planker til. Må sortere 2-3 panelstykker fra per pakke (6 stk per pakke) og alligevel er det svært at få det godt. Det tager tid og bliver sådan lidt halvgodt.
Du slår en stemmejern ind og lægger en klods imellem. Så presser du panelet ind og sømmer. Hold øje med at få lige rækker ved f.eks. at bruge snor og måle fra den lige streg.Viktor.J sagde:
Hej,
står i færd med at sætte panel i loftet. Panelen er en almindelig facade (lille kant) med not og fjeder fra Optimera, produceret af NoviPro (norrlandsträ). De blev leveret i sidste uge og har derefter ligget i min garage, ophængt 95mm fra gulvet jævnt. På grund af varmen holder garagen ca. 18-20 grader med god ventilation.
Nu når jeg begynder at sømme dem op, er der allerede en stor mængde (indtil videre) som er som en banan. Dvs. de ligger tæt ved enderne, men not og fjeder mødes knap i midten. Med vold kan man presse nogle sammen, men når man slår med klods og hammer, fjeder det ud. Så det føles som om det er planker, der er skæve. Dykkerterne skyder jeg i fjederen skråt opad, så den ikke hindrer.
Trodde dette ville være hurtigt og nemt sammenlignet med gips. Al hjælp og tip modtages taknemmeligt!
Mvh
Indtil videre har jeg skruet en krydsfinerskive fast og derefter presset ind med koben. Men det er stadig ikke nok. Der er 2mm sprækker nogle steder, jeg kan acceptere det, men det tager utrolig lang tid. Selv når jeg har udjævnet de værste steder.Krille-72 sagde:
Metoden med stemmejernet går hurtigere, kan jeg forestille mig. Men jeg har en dampspærre i loftet, som ville gå i stykker. Godt nok skruer jeg jo hul i den, men det bliver jo lidt mindre huller.
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 3 115 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 3,115 indlæg
Så skal det ikke være. Satte brystpanel i to rum i sidste uge. Snustørt, spikrakt og kunne trykkes sammen med hænderne i de fleste tilfælde. Ellers klods og meget lette hammerslag. Kasserede 5 af 100 panelbrædder.
Det var hvad jeg forventede mig. Hvad havde for panel? Mærke og type?Bergendorff sagde:
ja det synes jeg også. Men jeg tror det bliver svært, dels så skal jeg åbne pakkerne for at se om de er skæve. Desuden er de købt på optimera af en håndværker. Altså er det jo håndværkeren som burde returnere dem, men han virker ikke super interesseret i det (bekendt). Desuden er det på en optimera som ligger 60 mil herfra.Höghus sagde:
så personligt så synes jeg, at alt burde byttes, men jeg indser, at det kan blive meget svært.