Jeg er i gang med at lægge tagsten på mit Attefallshus og er nu nået til kanten. For at få en jævn afslutning ved tagkanten, skal jeg skære den sidste tagsten til.
Spiller det nogen rolle, hvor jeg skærer stenen?
Tænker om der er en regel om, at stenene altid skal skæres i det højeste punkt eller i dalen på bølgerne, hvis I forstår, hvad jeg mener?
Altså ved rød eller blå markering på billedet nedenfor
Eller spiller det ingen rolle? Er det vigtigste, at stenen skæres så tæt på tagslutningen som muligt?
Det er vigtigt, at pladen dækker et stykke over toppen til venstre for rød, og så er det lige meget, hvor snittet ligger. Hvis pladen ikke dækker over toppen, så skal pannen kappes ved næste højeste punkt=blå.
tillæg, vand der kommer ind i dalen skal kunne løbe hele vejen ned uden at lande på undertaget.
Pladen skal i hvert fald dække over en ås, så du har et højdepunkt under selve pladen. Jeg tror, at det kan være lettere at tilpasse med hjælp af pladen end panden dog, altså pladen behøver jo ikke at være 90 grader direkte ned, men kan jo bøjes, så den hælder lidt ud over taget for at sikre, at den dækker godt over panden. Er jo ikke en taglægger men det havde nok været min egen løsning, hvis jeg ikke havde tid til at lede efter sikrere svar.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.