S
Hejsa

Var forbi Beijer i dag og købte et godt parti reglar til stommen.

Noterede dog, at mange af reglarne er bananformede i den ene eller anden retning undtaget de, der er skruet. De værste sorterer man selvfølgelig fra. Det spiller jo ingen rolle, om man lægger dem som syld eller stående, "synker" de 2cm på midten, så bliver det jo ret ujævnt.

Men hvor går grænsen, hvor lige skal de være for at få fornuftige vægge?

Man tilbringer lidt ekstra tid på bræddegården med at vælge lige tømmer og klage til personalet, så de henter en ny bunke, når der ikke er flere acceptable regler tilbage.

Desværre.

Det kan endda blive til returneringer af ubrugeligt tømmer. Men man skal have lidt føling.

Mikael_L
Der findes kvalitetskrav og forskellige kvalitetsklasser, som det sorteres ind under.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=935&contextPage=925
Men jeg har ingen anelse om, hvilke krav der stilles på detaljeniveau.

Men er du ikke tilfreds, skal du snakke med bræddehandlen.
I begyndelsen af vores byggeri bed jeg det i mig, mumlede og led over dårligt tømmer. Men så væltede det over, og jeg klagede og returnerede. Ja, det var overhovedet intet problem, ingen diskussion overhovedet.

Nå, det er altså sådan, det går til, de leverer hvad som helst og krydser fingre for, at der ikke klages.
Men de tager villigt returvarer og leverer nyt ud.

Men selvfølgelig skal du have tømmer, der kan bruges til det, det skal bruges til, ellers nytter det ikke noget.

Tænk på, at tømmer, man har købt, skal bygges ind ret hurtigt, hvis det ligger en masse uger, slår det sig som regel lidt eller meget. Så snart tømmerpakken åbnes, begynder næsten alle stykker at langsomt vride/bøje sig på en eller anden måde. :)

Og så skal du jo selvfølgelig købe hos en kvalitetsbyggemarked som Byggmax, skidt med steder som Beijer bygg og XL-bygg. Du ved, det er jo bare skidt, de har. Selv om de nu tilfældigvis får tømmeret fra de samme savværker som Byggmax ... ;)
(det sidste, ironi)

S
Jo, jeg har købt ekstra materiale for at kunne sortere det dårlige fra og returnere, gør det hellere hjemme i ro og mag ;)
Da vi lastede på trælasten, fjernede fyren nogle stykker, som jeg ikke så var dårlige, på den anden side fjernede han ikke en, der var spiralformet, så det gjorde jeg.

Jeg funderede mest over, hvor jeg skal sætte grænsen for at få ok vægge.
Skal kigge på linket jeg fik der. Og der står, at det er en forudsætning, at "Reglarna har acceptabel rakhed". Jo tak, det forstår jeg også! Men hvad er det? Nok burde der findes en tommelfingerregel i det mindste.

Senest redigeret:
Mikael_L
Jeg har tænkt, men ikke fået gjort noget ved det, at forsøge at få fremlagt nogle "grundkrav" på de almindelige kvalitetsklasser.
Fx at ringe dem på træguiden eller træindustrierne.

Tanken var derefter at fremlægge det her på forummet.

Hvad er det, du skal bygge?
At bruge skævt træ skaber sandsynligvis bare ekstra arbejde, hvilket man selvfølgelig ikke ønsker, dog spiller typen af byggeri måske også ind lidt på, hvor meget energi man skal bruge.
Bygger man villa eller hvis man bygger lade, så adskiller kravene sig lidt på slutresultatet.

Hvad siger trælasten, hvis man kommer med retur efter en/et par uger?
Det tager jo maksimalt nogle dage i det rigtige vejr og skødesløs håndtering for at gøre en god planke dårlig.

Mikael_L
Pumba sagde:
Hvad siger trælasten, hvis man kommer med en retur efter nogen/nogle uger? Det tager jo højst et par dage i det rette vejr og med sjusket håndtering at gøre en god planke dårlig.
Det må nok handle en del om, hvor meget de stoler på en, og hvor vigtig en kunde man anses for at være ... ;)

Men jeg har købt tømmer til et helt hus (hvis det måske spiller ind?), og der har ikke været det mindste bøvl. På et tidspunkt har jeg kort tid efter leverancen ringet og meddelt, at der er lidt "skidt", der vil blive reklameret, men først meget senere lavet den endelige reklamation, som så blev accepteret.

Jeg tror, der findes mange måder, lige som der er mange typer af handlere og kunder. En åben dialog, helt uden at være aggressiv, tror jeg er gavnligt. Man kan nok også overveje at tage det op på forhånd, hvordan dette problem, som garanteret vil opstå så snart man begynder at købe lidt større mængder, skal løses.

Mikael_L
Jeg har ringet og begyndt at undersøge lidt i egenskabskravene for træ. Vi får se, hvad det fører til... :)

Men der findes jo en masse egenskabskrav, se bare sidste side i dette dokument som gælder facadepanel i en bestemt kvalitetsklasse.
http://www.ltu.se/cms_fs/1.51372!/guide for trafasader.pdf

Mikael_L
Senest redigeret:
S
Det gik ret godt trods alt, kun en regel bortsorteret indtil videre, de som var "olämpligt" bananformede lagde vi som syll og kunne let skrues fast i "rakt" position.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.