Hej igen.
Jeg har brug for at tage en spånplade ned fra en eksisterende væg. Problemet er, at den forsvinder ind bag væggene i hjørnerne (sandsynligvis tilbyggetevægge).
Jeg skal altså på en eller anden måde skære spånpladerne langs væggene. Overvejede vinkelsliber, men det føles som en stor risiko for tilbageslag så tæt på ujævn træpanel. Alternativet, jeg kommer på, er at save igennem med bajonetsaven.
Nogen anden løsning, der gør tricket?
Hej igen.
Jeg har brug for at tage en spånplade ned på en eksisterende væg. Problemet er, at den forsvinder ind bag væggene i hjørnerne (sandsynligvis tilbygningsvægge).
Jeg er altså nødt til på en eller anden måde at skære spånpladerne langs væggene. Overvejede vinkelsliber, men det føles som en stor risiko for tilbageslag så tæt på ujævnt træpanel. Alternativet, jeg kommer i tanke om, er at save igennem med bajonetsaven.
Nogle andre løsninger, der kunne være effektive?
[billede] [billede] [billede]
Hvor fint snit har du brug for? Du kan selvfølgelig bruge en bajonetsav, men der er risiko for, at det bliver ret ujævnt. Hvis det kun er spånplade, fungerer et multifunktionsværktøj fremragende, eller måske bare en manuel håndsav med fleksibelt blad.
Har haft brug for at bøvle med netop dette problem til og fra hos os: Multiværktøj fungerer godt, men det tager meget tid at lave et snit på 240 cm. Alternativet er en håndsav, som du trækker mod dig, tænk japansav!
Synes det ser ud som treetex, og det har vi savet dels med japansav og dels med multiværktøj. Begge går lige så godt og giver fine snit. Det, der gør det lidt tricky her, er nok vinklen. I sådanne situationer plejer vi at tage multiværktøjet og save lidt skråt indad, hvis det giver mening, så man får plads til selve værktøjet og hænderne.
Synes det ligner treetex, og det har vi skåret både med japansav og med multiværktøj. Begge virker ligeså godt og giver fine snit. Det der gør det lidt tricky her, er vel vinklen. I sådanne situationer plejer vi at tage multiværktøjet og save lidt skråt indad, hvis det giver mening, så der er plads til selve værktøjet og hænderne.
Da du ser ud til at have styr på materialet, vil jeg spørge her. Vi har problemer med lugt, det lugter sådan lidt indelukket. Pladematerialet (treetex) er blødt, og jeg forestiller mig, at det kan være årsagen til lugten. Kan det være sådan?
Jeg tænkte også på at save i vinkel, så maskinen får plads, men med vinkelsliber, dog er jeg bekymret for slag/kast. Hvad tror I?
Treetex kan bestemt optage lugt og fortsætte med at lugte, selv om kilden til lugten er væk, men det kan meget vel også være noget andet, der lugter. Vi havde en lille, lille plet med mugnet isolering i et gulv, der var årsag til dårlig lugt. Det lugtede ikke altid, og det var helt umuligt at sige, hvor lugten kom fra. Vi troede, det var fra gammel treetex og på et tidspunkt, at det var fra taget, men da vi åbnede et gulv for at trække afløbsrør, fandt vi stedet, og nu er lugten helt væk. Det var sandsynligvis, når det trak i fundamentet, at lugten kom op i utætte sprækker forskellige steder afhængigt af, hvor det blæste fra.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.