Hejsa!

Endelig skal projektet med køkkenrenovering begynde, og min kone og jeg er midt i planlægningen af planløsningen! I øjeblikket synes vi, at køleskab og fryser er helt forkert placeret, midt på den ene køkkenvæg! Vi vil i stedet placere dem i hjørnet for at få en mere ensartet køkkenbænk. Problemet er, at hvor vi vil placere køleskab og fryser, er vasken nu placeret, og afløbet skal derfor flyttes. Det er ikke en lang strækning, det skal flyttes, ca. 1 meter.

Grunden er betonplade (huset bygget i '79), så tanken er derfor at bryde op og flytte afløbet 1 meter. Jeg ser mig selv som ret handy og har tænkt mig at gøre det meste i køkkenrenoveringen selv, men at bryde op afløb er ikke noget, jeg har erfaring med. Nogle konkrete spørgsmål har jeg:

-Valget af værktøj? Det er ikke et stort stykke, der skal brydes op, er det nok med en vinkelsliber med diamantskive til at spore og så en borehammer med mejsling funktion til at bryde op mellem sporene, eller kræves der et større brydningsværktøj?

-Hvor godt skal røret fastgøres, inden det støbes igen?

-Liggende 90 graders bøjninger har jeg læst, at man skal undgå, to stykker 45 graders burde fungere?

O oStj sagde:
Hej!

Endelig skal projektet med køkkenrenovering sættes i gang, og min kone og jeg er midt i planlægningen af plantegningen! På nuværende tidspunkt synes vi, at køleskab og fryser er helt forkert placeret, midt på den ene køkkenvæg! Vi vil i stedet placere dem i hjørnet for at få en mere ensartet køkkenbænk. Problemet er, at hvor vi vil placere køleskab og fryser, er i dag køkkenvasken placeret, og afløbet skal derfor flyttes. Det er ikke en lang strækning, det skal flyttes, ca. 1 meter.

Grunden er betonplade (huset bygget -79), så tanken er således at bryde op og flytte afløbet 1 meter. Jeg ser mig selv som ret handy og har tænkt mig at lave det meste af køkkenrenoveringen selv, men at bryde afløb op er ikke noget, jeg har erfaring med. Jeg har nogle konkrete spørgsmål:

-Valg af værktøj? Det er ikke en stor bid, der skal brydes op, er det nok med vinkelsliber med diamantklinge for at spore og så en borehammer med mejselfunktion for at bryde op mellem sporene, eller kræves der et større brydningsværktøj?

-Hvor godt skal røret fastgøres, inden det støbes igen?

-Liggende 90 graders-bøjninger har jeg læst, at man skal undgå, to stk. 45-graders burde fungere?
https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-001099/

Har du kontrolleret, at det ikke er muligt at føre afløbet skjult bag køleskab og fryser og evt. køkkenbænk? En køkkenvask afløb behøver ikke at være så bred, og der plejer at være plads. Skal du bryde op, skal du lave et rigtig stort hul for at komme ordentligt til. I så fald kan det altid betale sig at leje en kraftigere model hos Cramo eller et lignende sted.

Har bilat en del i kælderen og skiftet afløb. Lej en stor maskine, det tager 20 minutter og koster ikke meget, ville ikke engang forsøge med en lille håndholdt.

Tog min slagboremaskine med mejselfunktion (Makita for ~3000:-) frem og ville mejsle med den, hentede den store maskine efter 3 minutter da der knap skete noget som helst. Det tog mig 1 time at mejsle badeværelset i kælderen 4 kvm, gjorde det i går, men så var det bare at gå til den.

Jeg har altid mejslet 10 cm ekstra ved siden af afløbet netop for at komme godt til, men også for at man ikke mejsler noget i stykker. Det er ikke svært at trække afløbet og fastgøre det selv, men hvis du er det mindste usikker, så betal dig for en VVS'er, han vil højst fakturere 30 minutters arbejdstid+rejsetid, så det bliver rigtigt. Så er det bare at støbe.

Tak for alle svarene! Jeg vækker liv i tråden igen, for jeg overvejer lidt at forsøge at tackle problemet anderledes!

Huset er bygget i 79, og på det tidspunkt lagde man jo isolering ovenpå betonen. Jeg har læst beskrivelsen om huset og fundet ud af, at der er 60mm cellplast på pladen, derefter 16mm gulvspån. Det jeg overvejer, er, om man kunne fjerne gulvspånen og cellplasten ved afløbet og skære afløbet jævn med betonpladen, for så at sætte en vinkel direkte. Så får man jo lidt ekstra plads, den 8 cm høje sokkelhøjde under skabene plus 7 cm gennem cellplast og gulvspån. Hvad tænker I spontant om dette? Så slipper man måske for at skulle bryde noget op..

Hvordan forestiller du dig, at kloakken skal fortsætte, når den når betonen?

J justusandersson sagde:
Hvordan forestiller du dig, at afløbet skal fortsætte, når det når betonen?
Hvordan mener du?

Tænkte en 90-graders bøjning, hvor afløbet kommer op af betonen, så 1,5 meter til venstre med anbefalet hældning!

Smartline ser ud til at have koblinger, som man stikker i rørene, i stedet for udvendigt, så man burde kunne kappe afløbet der, hvor det kommer op i niveau med betonen, ikke?

Cellplasten har flere funktioner end at isolere. Bl.a. hindrer den inderluften i at nå betonen. Skal du gøre som du har tænkt, er det vigtigt, at du kan isolere rundt om og tætne til omkring røret. Jeg ved ikke, hvordan det skulle gøres på en god måde, og hvilket materiale du kunne anvende. Der er sikkert andre, der har forslag til dette.

Jeg mener, at hovedalternativerne er enten at føre røret over gulvet på en skjult måde eller at lave en sving udenfor.

Ja alternativet ellers er måske, hvis man fører afløbet ind i væggen bagved og trækker det i væggen?

O oStj sagde:
Ja alternativet annars är kanske om man går in med avloppet i väggen bakom och drar det i väggen?
Det burde være muligt. Klart bedre end at bryde op gulvet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.