5,996 læst ·
20 svar
6k læst
20 svar
Skære mange plader på én gang?
Hej!
Skal skære et antal tp20-plader, der er ca. 20 cm for lange. Er der en god måde at skære mange plader på én gang? Tænkte på om man kunne klemme med en bræt oppe og nede og save langs brættet med stiksav med metalblad?
Antager man kun kan klippe én plade ad gangen? Jeg er ikke så bekymret for, om snitfladen bliver perfekt, den afskårne ende vil alligevel ikke kunne ses. Jeg vil bare undgå at beskadige pladen (eller værktøjerne).
Ellers er planen at klippe dem én for én, men det tager tid, og de er besværlige at flytte på egen hånd, når de er 4 m lange.
Forslag?
Skal skære et antal tp20-plader, der er ca. 20 cm for lange. Er der en god måde at skære mange plader på én gang? Tænkte på om man kunne klemme med en bræt oppe og nede og save langs brættet med stiksav med metalblad?
Antager man kun kan klippe én plade ad gangen? Jeg er ikke så bekymret for, om snitfladen bliver perfekt, den afskårne ende vil alligevel ikke kunne ses. Jeg vil bare undgå at beskadige pladen (eller værktøjerne).
Ellers er planen at klippe dem én for én, men det tager tid, og de er besværlige at flytte på egen hånd, når de er 4 m lange.
Forslag?
Ja, jeg tænkte nok, at en stiksav ikke er det bedste alternativ, men bladene er jo så meget billigere end at købe en metalklinge til rundsaven...
Det dér med vinkelsliber lød jo interessant. Man skal jo ikke bruge den til at skære rustbeskyttet plade, men hvis de ligger tæt på hinanden og man dækker den øverste, så er det måske ikke noget problem? Det bliver jo garanteret nemmest at skære igennem sådan i hvert fald, og billigst =). Er der nogen, der har noget at tilføje om det alternativ? Føles jo som sagt "givet" ellers =D.
Det dér med vinkelsliber lød jo interessant. Man skal jo ikke bruge den til at skære rustbeskyttet plade, men hvis de ligger tæt på hinanden og man dækker den øverste, så er det måske ikke noget problem? Det bliver jo garanteret nemmest at skære igennem sådan i hvert fald, og billigst =). Er der nogen, der har noget at tilføje om det alternativ? Føles jo som sagt "givet" ellers =D.
Stickisen virker, hvis du spænder to brædder med en sprække mellem både oven og under, savklingen løber i sprækken, og hele saven har en flad overflade at køre over.. ellers er vinkelsliberen nemmest bortset fra alle gnist sprøjt.
Forudsat at det ikke er for tyk plade, så er en 0.8mm skive kanon hvis man skal skære lakeret plade. Ikke samme varmeudvikling, så malingen plejer at klare sig overraskende godt.S sixten88 sagde:
Uanset bliver det for varmt, så farven slipper nærmest snittet. At køre hårdt med stik- eller tigersav er heller ikke godt. Mit råd er, at TS kører meget forsigtigt med en dykkersav med klinge til metal.
Hvis det bliver så varmt, at det sprøjter gnister fra tigersaven, så gør du nok noget forkert.C C.Lundin sagde:
Jeg fraråder også at skære med vinkelsliber/rondel!