Moderator
· Stockholm
· 57 793 indlæg
Skæresav. Eventuelt med påspændt geringsboks. Der findes en slags savholder, som man kan spænde fast på arbejdsemnet i lidt forskellige udformninger på byggemarkederne.
Alternativt ser det mega godt ud, når man saver med en rigtig professionel rundsav (fx Festo). De har en lineal, man spænder fast på "objektet", og derefter linearkuglelejer i selve saven. Man kan i princippet køre saven med lillefingeren, og det giver et præcist snit. Jeg har en fornemmelse af, at klingen vakler lidt på "almindelige" save, ikke på en Festo. Jeg fik lov at låne sådan en engang.
Alternativt ser det mega godt ud, når man saver med en rigtig professionel rundsav (fx Festo). De har en lineal, man spænder fast på "objektet", og derefter linearkuglelejer i selve saven. Man kan i princippet køre saven med lillefingeren, og det giver et præcist snit. Jeg har en fornemmelse af, at klingen vakler lidt på "almindelige" save, ikke på en Festo. Jeg fik lov at låne sådan en engang.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 indlæg
Njaa, kig på de der "sågholdere" jeg har set. De ligner mere en styrearm man spænder fast. Jeg tror at sådan en meget vel kan hjælpe dig med at styre saven i det mindste næsten hele vejen. Den sidste del "styr sig selv", saven følger sporet. Så har man bare haft succes med at få de første 20-30 cm helt rigtige (og det hjælper armen dig med), så bliver det rigtigt i det mindste lige så langt til.
Men hvis du skal save mange, og hvis du har høje krav, så se om det ikke kan lade sig gøre at leje rigtige ting.
Men hvis du skal save mange, og hvis du har høje krav, så se om det ikke kan lade sig gøre at leje rigtige ting.
Jeg byggede skabsstammer til mit køkken af laminatplader og brugte MDT-plader til låger og anvendte en gammel herke til rundsav. Det blev godt resultat. ;D
Du kan bruge en lige bræt (eller en lang smal lige hvad som helst) og spænde fast med almindelige tvinger på laminatpladen. Så lader du rundsaven køre langs denne. Selv var jeg lidt hysterisk og byggede en "skinne" af to parallelle brædder, som savens bord passede præcis imellem.
Sørg også for, at rundsaven kun lige præcis når igennem pladen, så der ikke bliver nogen flossede kanter (sønderskåret laminat) på undersiden af pladen.
Du kan bruge en lige bræt (eller en lang smal lige hvad som helst) og spænde fast med almindelige tvinger på laminatpladen. Så lader du rundsaven køre langs denne. Selv var jeg lidt hysterisk og byggede en "skinne" af to parallelle brædder, som savens bord passede præcis imellem.
Sørg også for, at rundsaven kun lige præcis når igennem pladen, så der ikke bliver nogen flossede kanter (sønderskåret laminat) på undersiden af pladen.
Jeg har længe brugt ovenstående metode med følgende tilføjelse.
Man limer masonit eller krydsfiner fast på undersiden af brættet, så det stikker ud i den retning, hvor saven skal støtte. Udviklingen skal være nogen cm mere end afstanden mellem kanten og bladet på rundsaven.
Inden man bruger denne hjemmelavede lineal første gang, kører man saven én gang langs brættet. Derved saver man overskuddet væk og får linealen tilpasset til sav og klinge.
Når man derefter bruger den, lægger man linealen, så at udviklingen ligger langs med linjen. Man spænder brættet fast og saver med et let tryk mod brættet.
Så bliver det lige og pænt med næsten samme præcision som en festo sav.
Man limer masonit eller krydsfiner fast på undersiden af brættet, så det stikker ud i den retning, hvor saven skal støtte. Udviklingen skal være nogen cm mere end afstanden mellem kanten og bladet på rundsaven.
Inden man bruger denne hjemmelavede lineal første gang, kører man saven én gang langs brættet. Derved saver man overskuddet væk og får linealen tilpasset til sav og klinge.
Når man derefter bruger den, lægger man linealen, så at udviklingen ligger langs med linjen. Man spænder brættet fast og saver med et let tryk mod brættet.
Så bliver det lige og pænt med næsten samme præcision som en festo sav.
Klik her for at svare
