I forbindelse med at jeg bygger en ny trappe til overetagen i løbet af foråret, har jeg brug for at skære en del af en gammel brandvæg i rød mursten væk.
Da dette vil foregå i en hall midt i det hus, vi bor i, gælder det om at minimere støvdannelsen mest muligt. Fint, rødt, murstøv er ikke noget, man ønsker i det ellers nyrenoverede hus.
Snittet vil gå fra loft til gulv, 2,8 m.
Spørgsmålet er så, hvilken metode man skal vælge?
- Den store vinkelsliber med diamantskive kombineret med industristøvsugeren føles som det første alternativ.
- Så måske bajonetsav med stenblad? Støver sandsynligvis mindre?
- Et andet værktøj, metode?
Da dette vil foregå i en hall midt i det hus, vi bor i, gælder det om at minimere støvdannelsen mest muligt. Fint, rødt, murstøv er ikke noget, man ønsker i det ellers nyrenoverede hus.
Snittet vil gå fra loft til gulv, 2,8 m.
Spørgsmålet er så, hvilken metode man skal vælge?
- Den store vinkelsliber med diamantskive kombineret med industristøvsugeren føles som det første alternativ.
- Så måske bajonetsav med stenblad? Støver sandsynligvis mindre?
- Et andet værktøj, metode?
Vinkelslib hjælper meget, men du vil garanteret have pulver i huset alligevel. Hastigheden på diamantskiven bliver simpelthen for høj, og for meget luft trækkes omkring, end hvad din støvsuger kan håndtere. Ofte er det desuden svært at kombinere en tilstrækkeligt tæt kappe rundt om skiven samtidig med, at du skal kunne se, hvad der sker. Model kagedåse, som der er tråde om på forummet, fungerer ret godt, men meget støv bliver overset. Hvis du alligevel kører, gælder det om at plastre dobbelt op mod, hvad du tror, der er nødvendigt, og eventuelt også at våde teglstenen forsigtigt (maskinen på udtag med JFB!)
Min stemme går helt klart til bajonetsaven med hårdmetalblad. Det er nemmere at regulere, hvor meget skidt der kommer i luften ved hjælp af det tryk, du lægger på saven, og desuden er det muligt at våde teglstenen op uden lige så stor risiko for at blive friturestegt. Købte et skyst blad på Ax... da jeg havde omtrent samme udfordring i letbeton.
Min stemme går helt klart til bajonetsaven med hårdmetalblad. Det er nemmere at regulere, hvor meget skidt der kommer i luften ved hjælp af det tryk, du lægger på saven, og desuden er det muligt at våde teglstenen op uden lige så stor risiko for at blive friturestegt. Købte et skyst blad på Ax... da jeg havde omtrent samme udfordring i letbeton.
En såden her måske!http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3313
Skal det være en flot kant så tigeren. Ellers er almindelig hammer og mejsel heller ikke helt forkert. Det tager tid, men du holder støvet nede ret godt.
Uanset hvad så plast, plast og endnu mere plast. Et tip er en overtræksdragt, som du kun kan bruge til dette arbejde og så smide sammen med nedrivningsmasserne. Så slipper du også for det meste støv i tøjet.
Jeg prøvede den metode, da jeg rev et gennemråddent skur ned med spånisolering.
Uanset hvad så plast, plast og endnu mere plast. Et tip er en overtræksdragt, som du kun kan bruge til dette arbejde og så smide sammen med nedrivningsmasserne. Så slipper du også for det meste støv i tøjet.
Jeg prøvede den metode, da jeg rev et gennemråddent skur ned med spånisolering.
Klik her for at svare