18,596 læst ·
22 svar
19k læst
22 svar
Skære eternit
Medlem
· Korpilombolo
· 3 743 indlæg
Hvis jeg ikke husker helt forkert, blev der brugt noget lignende en fliseskærer til at dele fliserne. Det kan være værd at prøve, hvis du har nogle ekstra fliser. Der findes nok ingen helt støvfri metode, men jo højere hastighed på værktøjet, desto mere støv. Hvis fliseskærer virker, måske det kan gøres i et vandbad? Jeg antager, at du har tjekket, at der ikke findes lignende fliser i minerit eller lignende asbestfrit alternativ.
Tager op en gammel tråd da jeg har fire plader på en facade som skal skæres. Er det vinkelsliber som er enklest? Har engangsoverall, ansigtsmaske med partikelfilter samt beskyttelsesbriller. Overvejer om det er muligt at bygge en "kuvøse" over hver plade når den skæres.
Til fire plader rækker din beskyttelsesudstyr fint, "kuvös" er overkill efter min mening. Brug vinkelsliberen. Der er forskel på os, der udsættes for støvet nogle få gange, og dem, der udsættes for det dag ud og dag ind.
Hvis det ikke er meget, man skal skære, fungerer det faktisk ret godt med en type Fein Multimaster og HSS segmentsavklinge. Naturligvis sprayer man grundigt med vand, hvor man skal save, og bruger beskyttelsesmaske osv. (det føles som om det er godt med "seler og livrem", når det trods alt drejer sig om asbest, selvom eternit-versionen tilsyneladende ikke er den værste).
Jeg lavede et udhak til rør, og savklingen tog faktisk ikke så meget skade, som jeg havde frygtet, i betragtning af hvor hårdt eternit er. Jeg tror, at det er godt ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt, at Fein-bladet er så tyndt, det burde frigøre meget mindre støv end hvis man bruger grovere klinger/savblade (vinkelsliber osv.).
Som sagt gælder dette kortere snit, det tog alligevel sin tid
/A
Jeg lavede et udhak til rør, og savklingen tog faktisk ikke så meget skade, som jeg havde frygtet, i betragtning af hvor hårdt eternit er. Jeg tror, at det er godt ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt, at Fein-bladet er så tyndt, det burde frigøre meget mindre støv end hvis man bruger grovere klinger/savblade (vinkelsliber osv.).
Som sagt gælder dette kortere snit, det tog alligevel sin tid
/A
Senest redigeret:
Skær ikke i eternit. Selv hvis du bruger vand for at forhindre, at støvet spreder sig i luften, vil der stadig blive skabt støv, som man derefter skal håndtere.
Hvis man er uheldig, ender støvet i din vinkelsliber, og man spreder fortsat asbest hver gang man bruger vinkelsliberen. Brug af samme grund ikke støvsuger der, hvor asbeststøv kan være.
Det bedste er at finde et asbestfrit alternativ og bruge det.
Hvis man er uheldig, ender støvet i din vinkelsliber, og man spreder fortsat asbest hver gang man bruger vinkelsliberen. Brug af samme grund ikke støvsuger der, hvor asbeststøv kan være.
Det bedste er at finde et asbestfrit alternativ og bruge det.
Lidt svært at finde et alternativ for os med huse bygget i 50/60'erne... LB huse må have haft volumenrabatter. Etternit på facaden, på taget, på underrammen, i ventilationskanalerne og som plade i gulvregelværket før isoleringen blev lagt.harry73 sagde:Skær ikke i eternit. Selv om du bruger vand for at forhindre støvet i at sprede sig i luften, skaber man stadig støv, som man derefter skal håndtere.
Hvis man er uheldig, havner støvet i din vinkelsliber, og så spreder man asbest hver gang man bruger vinkelsliberen. Brug af samme grund ikke støvsuger, hvor asbeststøv kan være.
Det bedste er at finde et asbestfrit alternativ og bruge det
Har lige fået asbest-uddannelse hvis man har huse bygget før 1982 og har renoveret på et tidspunkt i huset, så har man fået asbest i sig.
Tidligere fandtes det ikke kun i tag/eternit, men også i lim til tæpper, fugemasser, maling mm.
Indendørs tager det ca. 24 timer før asbestfibre har lagt sig.
Nogle er heldige at leve med disse fibre indtil de dør af alderdom, men nogle dør af kræft på kort tid.
Hvis man skal skære i plader selv, så brug en heldækkende dragt, en ordentlig maske, støvler som kan vaskes grundigt, og handsker, som kasseres bagefter.
Tidligere fandtes det ikke kun i tag/eternit, men også i lim til tæpper, fugemasser, maling mm.
Indendørs tager det ca. 24 timer før asbestfibre har lagt sig.
Nogle er heldige at leve med disse fibre indtil de dør af alderdom, men nogle dør af kræft på kort tid.
Hvis man skal skære i plader selv, så brug en heldækkende dragt, en ordentlig maske, støvler som kan vaskes grundigt, og handsker, som kasseres bagefter.
Klik her for at svare