Skal fjerne en del af en betonplade mellem to etager, 2 x 4 meter af en overflade som er 5 x 4 meter.

Snittet, som bliver i den resterende plade, vil jeg have lige og jævnt, så den HEA-bjælke, der skal lægges der, passer godt.

Det nemmeste ville have været en betonsav, men lige der hvor snittet skal være, står der en væg ovenpå pladen. Så der er ikke plads til en maskine ovenfra.

Min tanke var at jeg fjerner alt oppefra med en hammer, men efterlader en margin til det kommende snit på ca. 5 cm. Derefter lejer jeg en håndholdt motorsav og "saver" den resterende beton langs det kommende snit.

Er det muligt at save et 4 meter langt snit nedefra? Hvor hurtigt saver man i 10 cm tyk beton med armering?

Betonen er ret nem at bryde, jeg har prøvet. Det er støbt i 40'erne og er en ret porøs beton, men med sten i.

save nedefra går godt med motorhak og bør ikke tage så lang tid, (bare et snit og intet der falder ned?) men sørg for at have maske og en ordentlig stilling at stå på, ikke sjovt hvis den klemmer over hovedet med sådan en sav. tidsforbrug sikkert 1 time med lidt små pauser :)

Senest redigeret:
Problem med sigten kommer der til at blive, hvis du ikke bruger en sav for vand.

jo, som sagt støver noget så ind i h-vete. med vand tilsluttet bliver sigtbarheden bedre men det bliver griset på gulvet

Tak for feedback!

En time eller to kan jeg holde ud i støvet, med maske og sikkerhedsbriller. Var bange for, at man skulle slide i flere timer med en 10 kilos maskine over hovedet, puha.

"raster", hvad er det? Jeg skal arbejde ;)

Værelset er nu betongrent, overfladen på vægge og gulv kommer på plads senere. Dørhuller vil blive plastret og tapet til. Så jeg er ikke bange for midlertidigt at svine.

Desværre (?) bliver det nok ikke en af de stærkeste motor-kapsave, men en som kører på el. Jeg er ikke så ivrig efter at køre en benzindrevet indendørs. Fx Hitachi CM 12Y, 2400W. Medmindre nogen siger, at eldrevne er håbløst dårlige, så må jeg åbne alle vinduer og døre, der findes, og holde vejret ;)

Maskinerne med vandkøling, de har nem tilslutning til en almindelig slange, men fungerer de på hovedet?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.