Hej!

I al indvendig renovering af bryggerset har jeg begyndt at overveje montering af den nye yderdør.

Da gulvet i bryggerset i dag ligger 10 cm lavere (gammelt olietanksrum), har vi til hensigt til foråret at fjerne den eksisterende plade, isolere og støbe nyt. I forbindelse med dette vil vi nok også fjerne pladen i det tilstødende rum for at udføre samme procedure der, men også for en vis udskiftning af stammer.

Men tilbage til spørgsmålet. Dørhullet i ydervæggen er i dag 100x200 cm, men døren er en 100x210 cm dør, hvor 10 cm går under den indvendige plade.

Den nye dør vi har købt, måler 100x200 cm, så hvis vi havde skiftet direkte, ville der ikke være nogen problemer. Men nu opstår problematikken, vi ønsker jo at hæve det indvendige gulv med 10 cm.

Det medfører, at dørhullet bliver 100x190 cm, og der mangler derefter 10 cm. Min tanke er, om det er muligt at afkorte den nuværende 14x25 cm (BxH) gasbetonbjælke i højden. En let forsænket tærskel kan jeg leve med, men nogle 10 cm er jeg ikke interesseret i.

Hvor meget tør man afkorte i højden? Kan man forstærke bjælken på nogen måde? F.eks. save 2 spor, et indvendigt og et udvendigt, og indsætte fladjern som forstærkning?

Et andet alternativ er at erstatte bjælken med en leca og dermed vinde 5 cm, men det kræver, at alt over døren skal mures om, og det er jeg ikke så interesseret i...

Yderligere info er, at det er isoleret papptag, og spærret over døren måler 5x18 cm.

Nogle tanker?
Grå yderdør med glasrude på toppen, omgivet af hvid murstensvæg. En stige står ved siden af døren.

Har kigget videre og fundet noget, der hed H+H multibjelke, som er en slags siporexbjælke, hvis jeg ikke tager helt fejl?

Den målte i hvert fald 125 mm i højden, er der nogen, der ved, om den giver tilstrækkelig med støtte?

Jeg synes du skal undgå at knapre på letbetonbjælken. Ingen ved, hvordan den er udregnet, og hvad den indeholder. Det er bedre at tage udgangspunkt i de belastninger, der er aktuelle. Hvad jeg kan se ud fra billedet, er der kun to tagspær/tagstole. Hvis du kan vise en sektion på den aktuelle del af huset, bør man kunne beregne de to punktbelastninger, der påvirker bjælken i dag, og med hjælp af de oplysninger se, hvilke der er de bedste alternativer.

Okay!

Der er desværre ingen originale tegninger tilbage, men det burde vel ikke være så svært at sætte en sammen ud fra det jeg selv ved?

Kan løse det til i morgen, så kan vi se, om det gør nogen klogere :)

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Jeg ville ikke have skåret i bjælken. Tag en lavere dør.

Fotografen Fotografen sagde:
Jeg ville ikke have kappet i bjælken. Tag en lavere dør.
Lavere? Døren ligger allerede i garagen og en dør under 200cm (dørblad 193ish cm) er ikke aktuelt... Vil ikke bukke mig hver gang jeg går ind :sweat:

Jeg antager, at nocken er støttet af en væg? Er det snøzone 1,5, hvor du bor? Hvad er c/c afstanden mellem tagbjælkerne? Jeg regner på det lidt senere i dag.

Snezone 1.5 passer godt!

Cc 85 mellem tagbjælkerne og de vægge jeg har tegnet ind er begge bærende :)

Det er sandsynligvis stor risiko for, at bjælken har armering i underkanten, og at styrken mindskes meget, hvis du kapper den armeringen. Derimod så måske det går at bytte bjælken mod en tyndere.

Det er jo bare en tagbjælke, der ligger på den frie del af letbetonbjælken i dag. Denne tagbjælke repræsenterer en punktlast på ca. 5,2 kN. Hvis man for en sikkerheds skyld antager, at den ligger midt på åbningen (= størst påvirkning), kan du erstatte letbetonbjælken enten med en træregel, 45x120 C 24, eller en stålbjælke i form af et VKR rør 70x40 med 4 mm godstykkelse. Der findes flere alternativer, men det drejer sig ikke om nogle store stykker.

Først og fremmest, mange tak!

Det burde jo så rent krasst bare være at sætte en støtte under tagbjælken og derefter udjævne den nuværende siporex og føre den nye ind, da fordelagtigt stålrøret og så bare mure det fast?

Når det har stået et par dage, bør man så, hvis jeg ikke tænker helt forkert, kunne save i bjælken til den højde, jeg vil have uden bekymringer? På den måde slipper jeg desuden for at mure det om ovenover?

Ja, det burde kunne gøres på den måde.

Eller synes I dette tilgang er bedre?

Støt under de berørte loftsbjælker.
Fræs/bor nuværende bjælke samt de 2-3 blokke, der ligger ovenpå, løs.
Murer ca. 10 cm stykker på understøttelserne.
Læg en 45x145 i midten tæt ind mod loftsbjælkerne.
Sav den gamle bjælke, så man får 2 stk. 50x250 stykker.
Derefter sav disse til en højde på 150mm, på den måde burde armeringen i bunden forblive intakt (?) og mure dem udenpå reglen.

• Synes
Fady
  • Laddar…
Det senere bliver nok pænere.

• Synes
Jarlsgård
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.