Håber nogen kan svare hurtigt på dette, for jeg arbejder nu og har brug for at fortsætte så hurtigt som muligt. Jeg sætter gipsplader op på væggene, lavede loftet i går, og det gik helt fint, men jeg kan ikke få tilskæringen til at fungere nu.

Det er normalt ikke noget problem at skære og bryde med hobbykniv, men da skar vi altid større dele væk, 20 cm som minimum, nu har jeg brug for kun at fjerne 1 cm fra pladen, for at den skal passe (alle plader skal trimmes med 1 cm, så de bare kan sættes op på væggen), og det fungerer slet ikke, selvom jeg har skåret med hobbykniv på begge sider og forsøger at bryde, bliver det bare noget rod med grimme kanter.

Hvad kan jeg gøre? Kan man save?
 
Tag en gammel aflagt fukssvans. De bliver sløve efter lidt gips skæring.
 
  • Synes
Real7 og 1 anden
  • Laddar…
Hvilken som helst skæresav fungerer nok, men de bliver sløve som sagt.
 
Eller så tager du hobbykniven og skærer 3 cm væk i stedet. Gulvlisten vil vel dække?
 
Med risiko for at lyde som en Messerschmitt: Begynd med væggene næste gang, så passer pladerne sandsynligvis.
 
C
En gipshøvl fungerer godt også til mindre justeringer. Eller en almindelig lille høvl for den sags skyld, hvis man ikke er så øm over den.
 
Fukssvans! Stiksav! Rasp! hvad som helst virker. Bladene er jo slidte, men det gør jo ikke noget...
 
MathiasS sagde:
Stiksav!
Jeg gætter på, du mener hånddreven. Jeg ville nok ikke udsætte min motordrevne for gipsstøvet. Ved ikke hvor farligt det egentlig er, men det føles i hvert fald ikke godt.
 
Æh, det går udmærket. Jeg ville måske tøve med at bruge min nye superdupersav til gips, men den blå, jeg har, har holdt i 10 år med gipssavning nu og da, så noget større problem er det næppe.
 
MathiasS sagde:
Jeg ville måske tøve med at bruge min nye superdupersav til gips, men den blå jeg har, har holdt i 10 år med gipsskæring nu og da, så noget større problem er det næppe.
Min blå er min "superdupersav" ;) Men spøg til side, selvfølgelig fungerer det. Så er det vel op til hver enkelt, om man synes/tror, at det ekstra slid pga. gipsstøv er farligt eller ubetydeligt. Jeg ved egentlig ikke, men da det går så let med en håndsav, undgår jeg elsaven for en sikkerheds skyld.
 
Hvad jeg gjorde var at tage 5cm i stedet og knække og efterlade et mellemrum mod gulvet i stedet. Dette er i en garage, så jeg tror det er bedre endda, så bliver det ikke lige så udsat for fugt hvis man vil fx skylle gulvet.
 
Rids i gipsen lidt ekstra dybt, læg gipspladen så skærefladen ligger præcis på kanten ovenpå fx underliggende gipsunderlag, brug en regelstump som er 900/1200 og læg ovenpå som kraftfordeler, slå til med hammeren i en vridende/brækende retning.
Fungerer fremragende ned på 10 mm på kortsiden. Langsiden kan være lidt værre!

Man kan også bruge en gammel udtjent fuksvans og lægge tværsnit på fx cc 600 for at afgrænse længden på den gips, der skal knækkes, så går det lettere.
 
S
bare at skære gips væk med kniven
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.