Håber nogen kan svare hurtigt på dette, for jeg arbejder nu og har brug for at fortsætte så hurtigt som muligt. Jeg sætter gipsplader op på væggene, lavede loftet i går, og det gik helt fint, men jeg kan ikke få tilskæringen til at fungere nu.
Det er normalt ikke noget problem at skære og bryde med hobbykniv, men da skar vi altid større dele væk, 20 cm som minimum, nu har jeg brug for kun at fjerne 1 cm fra pladen, for at den skal passe (alle plader skal trimmes med 1 cm, så de bare kan sættes op på væggen), og det fungerer slet ikke, selvom jeg har skåret med hobbykniv på begge sider og forsøger at bryde, bliver det bare noget rod med grimme kanter.
Hvad kan jeg gøre? Kan man save?
Det er normalt ikke noget problem at skære og bryde med hobbykniv, men da skar vi altid større dele væk, 20 cm som minimum, nu har jeg brug for kun at fjerne 1 cm fra pladen, for at den skal passe (alle plader skal trimmes med 1 cm, så de bare kan sættes op på væggen), og det fungerer slet ikke, selvom jeg har skåret med hobbykniv på begge sider og forsøger at bryde, bliver det bare noget rod med grimme kanter.
Hvad kan jeg gøre? Kan man save?
Min blå er min "superdupersav"MathiasS sagde:
Hvad jeg gjorde var at tage 5cm i stedet og knække og efterlade et mellemrum mod gulvet i stedet. Dette er i en garage, så jeg tror det er bedre endda, så bliver det ikke lige så udsat for fugt hvis man vil fx skylle gulvet.
Rids i gipsen lidt ekstra dybt, læg gipspladen så skærefladen ligger præcis på kanten ovenpå fx underliggende gipsunderlag, brug en regelstump som er 900/1200 og læg ovenpå som kraftfordeler, slå til med hammeren i en vridende/brækende retning.
Fungerer fremragende ned på 10 mm på kortsiden. Langsiden kan være lidt værre!
Man kan også bruge en gammel udtjent fuksvans og lægge tværsnit på fx cc 600 for at afgrænse længden på den gips, der skal knækkes, så går det lettere.
Fungerer fremragende ned på 10 mm på kortsiden. Langsiden kan være lidt værre!
Man kan også bruge en gammel udtjent fuksvans og lægge tværsnit på fx cc 600 for at afgrænse længden på den gips, der skal knækkes, så går det lettere.
Overkurs for hjemmegørere, men en kantfræser fungerer perfekt. http://www.gyproc.se/produkter/verktyg/verktyg+för+gipsskivor/kantskärare
Klik her for at svare