Hvordan skærer man asfalt let og pænt?

Cirkelsaven flosser kanterne, og det går for langsomt at save i hånden.
At skære med kniv på asfaltsiden og bryde går ok, men det er jo synd at sige, at det bliver pæne kanter.

Er der nogen, der har bedre tips?

Schysst kant = fogsvans. Selv kappede jeg det meste med kniv

Mikael_L
Jeg kørte mest med handcirklen.
Nåja, kanterne var jo næppe lige så pæne som de fabriksskabte ;) men jeg bekymrede mig ikke så meget, og klingen så forfærdelig ud bagefter. :)

Nej, jeg har ingen bedre tips. :blushing:

En sådan her kunne måske give flotte snit ... d^_^b
1%20meter%20slagsax%20048.jpg

Senest redigeret:
Som sagt, for doven til fukssvansen :-)!
Stiksav fra asfa-siden var det, der til sidst viste sig at være godt nok for mig...

• Synes
Perra_w
  • Laddar…
Hej

Det findes knivblade til Sticksåg... Måske virker det, hvis man ikke orker at trække nogle gange med fukssvansen

mvh Wasa

Håndcirklen indstillet på mindste kapdybde og støtteplade fungerer fint med.

Tossegubbe sagde:
Handcirklen indstillet på mindste skæredybde og støtteplade fungerer fint med.
Skal man have en klinge med få, eller mange skær?

kamilenski sagde:
Ska man ha en klinga med få, eller många skär?
Til asfa. Mange.

Men stiksav er ifølge mig enklest, om man ikke har adgang til et godt bord, for da er jo som tossegubben skrev rundsaven absolut bedst.

Prøvede med forskellige metoder, da vi byggede. Den vi endte med at bruge, var at anvende stiksaven.
Sæt et gammelt blad i, tag vinkelsliberen og grovslib tænderne væk fra siderne, så det kun bliver som en kniv tilbage (eller køb et færdigt et).
Det bedste ved denne metode er, at det ikke støver, når man saver.

• Synes
-MH-
  • Laddar…
Hvis man starter med at tape og derefter saver, så flosser det betydeligt mindre. Så går det fint med rundsaven.

Har ikke bemærket nogen forskel direkte, men skarpe tænder og støtte er vigtigt.
Dvs jeg tager et stykke formplyfa eller tyk masonit, feller op klingen helt og fastgør dette stykke under bordet på cirklen og dykker igennem dette med mindst muligt dybde for at nå igennem asfan og skruer derefter til dybdeanslaget.

kamilenski sagde:
Skal man have en klinge med få, eller mange skær?

i en bygkap. kløv

Efterfølgende kan jeg tilføje, at en hobbykniv med nyt blad blev favoritten. Nogle gange skar jeg fra den ene side, vendte og skar fra den anden, nogle gange kørte jeg bare fra den ene side og skar lidt flere gange. Helt klart det pæneste snit, ingen støv og hvis asfaskivorna er stablet med asfa-siden nedad, så man ikke skærer asfa-laget i den næste skive, kan man bruge stakken med skiver som arbejdsbord.

at tage en rundsav? njae du ødelægger den meget let samt at en klinge koster penge..
det nemmeste ifølge mig er at tage gipskniven.
super nemt....

vh
estwing

• Synes
torporoman
  • Laddar…
Dette er en gammel tråd, men ville gerne takke for tippet om at bruge stiksav! Boarden er købt på Byggmax, jeg tog et almindeligt blad og slibede næsten alle tænder væk. Resultatet blev meget godt! Snitfladen er den I ser. Kørte uden støtte bagved.
En bræt skåret med en stiksav med næsten tandløst blad, ses i et byggeprojekt. Snittytan er lige og glat, uden støtte i baggrunden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.