hej...

sagen er som så med at nogle gange vil man måske alligevel have dét dér hus, selvom man skal lave en del.
det handler om beliggenheden, skoler, idrætshaller, butikker, grunden, hjørnegrund, plan grund, udbygningsmuligheder, naboer ja osv.
får man alt dette, skal man slå til, synes jeg.
jeg har ikke tænkt mig at bosætte mig i skoven og blive nødt til at køre ungerne hver gang de skal til træning, skole, venner osv. og den eneste nabo er elgen, selvom huset er godt... næ næ.

dette er et prioriteringsspørgsmål, hvad søger man, vil gøre, har råd til, har tid, energi, viden, en anden halvdel som er god, dyrker sport og har tid til andre hobbies, og hvis man har børn, så synes jeg ikke man skal tage en omfattende renovering.
i mit tilfælde havde vi ikke børn før vi lavede stueetagen, men da var den store del allerede klaret.
i vores tilfælde er hele konstruktionen så utroligt velplanlagt i mindste detalje, selvfølgelig må man løse mange ting undervejs, men i det store hele planlagt.

ærlig som jeg er, så kommer jeg i hvert fald ikke til at lave sådan en renovering igen, det HER ER stort og skal jeg være ærlig, så er man dum i hovedet, at gøre som jeg har gjort egentlig.
dette var en prøvelse og den lykkedes og vi bor billigt.
totalsummen for dette hus og grund, dobbeltgarage med overetage på 21 m2, skur, ny drænering, jordvarme osv. er 1.480.000 kr for alt inkl. huskøbet.

altså - et sådant hus på 290 m2 nyt får du ikke for disse penge samt en sådan have osv. derfor valgte jeg at renovere.

næste hus jeg kaster mig over bliver et 150m2 etplanshus med stor dobbeltgarage NYT!:D

håber jeg fik skrevet noget godt her nu?

mvh
estwing

Senest redigeret:
Jeg har jo lavet en lignende renovering som estwing, + en til i det nuværende hus hvor jeg lavede fundamentet/dræn/dagvand/vand-afløb og nyt tag, og badeværelse og køkken og resten :)
Jeg synes, at du, estwing fik skrevet meget godt, det er jo sådan det er :p og jeg kommer ALDRIG til at gøre det igen heller, selvom det har været slidet værd, men nu er det nok.
Næste hus har en dobbeltgarage på mindst 64 m2 (8x8 m altså) :wow: for nu er det bilhobbyens tur :cool:

Ja man beundrer jer virkelig! :)

Ville aldrig engang turde, er helt sikker på at komme med på tv så!

cederbusch sagde:
Ja man beundrar jer verkligen! :)

Skulle aldrig ens vove, er helt sikker på at komme med på tv da!
Vove? grænsen mellem mod og dumhed kan være svær at se nogle gange :D
med på tv? Det tror jeg derimod ikke, det er enkelt i teorien gør en ting ad gangen, selvom du river hele huset. Det er vigtigt at gøre ting færdige, så man får den der fede følelse af at have gjort noget færdigt :wow:
OG selvom man gør stort set ALT selv, så må man vide, hvornår man skal tage hjælp ind.
Dem der får besøg af arga-Anders gør alt på én gang uden at gøre noget færdigt + at de desuden laver provisoriske løsninger på el og V/A uden at kunne skelne mellem strøm og vand :rolleyes:

D
Hej alle,,, et meget mærkeligt spørgsmål til jer alle, og estwing, jan-Å osv.,,

I som taler om jeres renoveringsprojekter,,, færdige og igangværende projekter og fremtidige projekter,,,, hvor ofte skifter I egentlig hus???.. bor I et par år og skifter til et andet hus eller??, I er vel ikke 80 år alle sammen for så kunne I have nået at have haft nogle huse, men jeg antager, at I er voksne og er mellem 30-45 noget i den stil, har I allerede nået at skifte nogle huse???,,, ehehe og jeg som ikke engang har ejet min første bil endnu, synes det er meget synd for mig som aldrig har det som de andre har,....

og hvis jeg må spørge jer alle igen, I som er lidt erfarne, dagens nybyggede huse koster mellem 2,5 til 3 millioner eller måske 3,5 mill. til og med, hvem er det der virkelig har råd til sådan et lån, er det rettet mod selvstændige med gode indtægter, eller de der konsulentpersonaler som får høje lønninger, eller doktorer??,,, kan nogen gå ind og fortælle mig, hvordan en almindelig person med en normalt standard løn har for muligheder for at eje hus, hvilket lånebeløb er passende, og I som har lån, kan I gå ind og fortælle, hvordan jeres lån ser ud, og hvordan jeres månedsløn bruges,, bare resonere lidt omkring dette spørgsmål,,, hvis det ikke er alt for private ting,,

og til Estwing,,

DU som har et 290 kvm hus, uden nogle børn, måske 1 nu tror jeg, hvordan kan det være, at du skal have et så stort hus, er det ikke besværligt at gøre rent??, det er vist sjovt med store arealer at opholde sig i, men 290 kvm er meget meget stort for en normal familie med børn, i dit tilfælde kun 1 barn,, er det ikke dyrt med opvarmning, rengøring, spøger det i dit hus ehehhe jeg vil selv have en 2 plans, men det er nok skide dyrt med sådan en, ikke??+, har hørt at det er billigere at bygge 2 plans sammenlignet med 1 plans huse da 1 plans koster grunden så meget, i hvert fald er 1,5 plan billigere,,, estwing hvilken er den billigste, hvis man vil have ca. 180 kvm,, er det 2 plans så??

ha det godt allesammen...

Senest redigeret:
Jeg forstår, at du har mange overvejelser :) Angående lån på 3-5 millioner så fatter jeg heller ikke, hvordan folk har råd med normale lønninger. Klart at pengene rækker (i hvert fald med den nuværende rente), men man vil jo også gerne have lidt til overs til andet :D

Nu ved jeg ikke, hvor du bor, men mit tip er ikke at forvente dig dit drømmehus fra starten. Prøv at finde et billigere hus, der måske har brug for lidt renovering (men ikke et kæmpe projekt) og bo der i nogle år. Så når du både at mærke, hvordan det er at bo i hus med alt, hvad det indebærer, og samtidig spare op lidt mere penge eller bruge pengene på at renovere dit hus lidt.

Hvis du ikke behøver at bo i direkte nærhed til storbyerne, findes der mange fine huse til rimelige penge. Her omkring er der huse, der er fine for 1-1,5 millioner.

Nej, der findes nok ikke nogen normalindtjenende familie, der går ind og tager 5 millioner som første boliglån præcis. Jeg blev over 40 år, før jeg fik råd til at købe villa (med ca. 2,5 millioner lån, på to personers indkomster). Der har man gået den lange vej fra en lille ejerlejlighed, som engang kostede 375.000, som så blev solgt med god fortjeneste, hvilket gav os råd til at skaffe en 4-værelses ejerlejlighed, som nu er solgt og gav os råd til at låne til en villa. Ganske vist et renoveringsprojekt, men mere har man ikke råd til i mine egne områder.

Angående lån er det almindeligt med afdragsfrihed i storbyområderne, men man bliver alligevel nødt til at lægge en stor del af indkomsten i boligen, desværre.
Ellers gør man som b8q, opgraderer gradvist, starter med det man har råd til, som renoveres og sælges med fortjeneste osv. osv.
Vores historie i korthed:
Købte (1984) gruvtorp ca. 80 m2 bygget 1878, som blev ombygget til + garage, alt bygget i løsvirke efter egen tegning med hjælp fra far og svigerfar og 2 svogre, solgte med pæn fortjeneste 1994.
Købte (1994) suterrænnhus ca. 260 m2 bygget 1968 uden for U-a, renoverede kælderen + skiftede kedel (brænde-olie-el + akkutank, der blev fyret med brænde) lagde gulvvarme + overflader i stueetagen, solgte med solid fortjeneste 1999.
Købte andelsbolig "inde i byen", som totalrenoveredes malede-tapetserede vægge/loft, lagde parketgulv i hele lejligheden, skiftede alle hvidevarer inkl. komfur/ovn, malede skabslåger, skiftede håndtag, solgte med endnu større fortjeneste 2002.
Købte (2002) enetages hus med kælder bygget 1964 i blåbeton, dramatisk renoveringsbehov i hele huset med ansvarsfraskrivelsesklausul, det eneste brugbare i hele huset var FTX-anlægget installeret -86. (Fordelen var, at der kun var 3 familier til fremvisningen mod normalt 40, og prisen lå en halv mille under normalprisen i området, værdien er steget mindst det dobbelte siden da:cool:) Der bor vi stadig, har udskiftet ALT i hele huset undtagen vinduerne, som "kun" er kitlet- og malet om samt yderdøren, som skal skiftes, når trappen bygges ind. Har et badeværelse tilbage at renovere indendørs, ellers er det klart (ja klart bliver det aldrig selvfølgelig, men I forstår ;))
Er 52 og et halvt år gammel, underholdt mig med at renovere gamle amerikanerbiler, inden jeg købte hus, noget skal man jo lave, når man ikke arbejder, udover at træne begge sønners indebandyhold i en 10-årig periode.:p

Jeg er 30 men føler mig ikke så voksen. :D

Desværre har jeg helt misset boligmarkedet, dvs. købe ejerlejligheder og sælge med fortjeneste. Skylder på forældrene som aldrig fortalte, at man kan gøre sådan. :mad:

Så mine køb er blevet gjort med lån og med opsparede midler. Ingen saftige arv eller rig kone heller. Det første hus, eller hytten skal jeg nok sige, købte vi i maj 2008. Omkring 400kkr kostede det. Og vi solgte det ikke med fortjeneste når man trækker udgifterne til visse renoveringer fra. Derimod har vi boet der utroligt billigt og har nu købt det andet hus uden for byen til en okay pris. Finansieret med lån. Men vi har kunnet lægge så meget til side, at vi nu kan renovere en hel del uden at tage lån eller vente på mere indkomst. Det føles jo godt. Vi har ret normale lønninger begge to. Vil have lån på knap 1,5 millioner. Og mere vil jeg ikke have. Vil nok afdrage ret hurtigt også.

Men man skal vide, at vi ikke lever noget luksusliv. Vi bruger faktisk meget lidt penge på forbrug. Det er både et bevidst valg (bæredygtigt forbrug) men også fordi vi simpelthen ikke har behov for flere eller bedre ting og andet skrammel som kapitalisterne vil hævde, at vi har brug for. Og vi bor ikke og kommer ikke til at bo i overflod, ikke noget supermoderne og perfekt på nogen måde. Men tilstrækkeligt godt til at alle vores behov er opfyldt.

Du, dvd1234, skal nok overveje hvad DU mener er normal standard og hvordan DINE behov ser ud. For skal du bo som man gør i diverse indretningsmagasiner, så skal du renovere mange år, have løn over det normale eller tage kæmpestore lån. Så enkelt er det.

Angående dette med at skifte bolig, det er ingen "klipp vara" det hus, man bor i. Det er jo frygtelig besværligt at flytte, og har man familie og børn, så er det at rive op med rødderne. Deraf måske ser det ud som om boligsucces kun er at købe og sælge, men for de fleste er det ikke på den måde.

dvd1234 sagde:
Hej alle,,, et meget mærkeligt spørgsmål til jer alle, og estwing, jan-Å osv.,,

i der taler om jeres renoveringsprojekter,,, udførte og igangværende projekter og fremtidige projekter,,,, hvor ofte skifter I hus egentlig???.. bor I et par år og skifter til en anden hus eller??, I er vel ikke 80 år I allesammen, for så kan I have nået at have haft nogle huse, men jeg antager, at I er voksne og er mellem 30-45 noget i den stil, har I så allerede nået at skifte nogle huse allerede???,,, ehehe og jeg som ikke engang har ejet min første bil endnu, synes meget synd om mig selv som aldrig har det som de andre har,....

og hvis jeg må spørge jer alle igen, I som er lidt erfarne, dagens nybyggede huse koster mellem 2,5 til 3 millioner eller måske 3,5 millioner til og med, hvem har virkelig råd til et sådant lån, er det rettet mod selvstændige med gode indtægter, eller de der konsulent personale, som får høje lønninger, eller doktor??,,, kan nogen fortælle mig, hvordan et almindeligt menneske med en normal standard løn har muligheder for at eje hus, hvilket lånebeløb er passende, og I der har lån, kan I fortælle, hvordan jeres lån ser ud og hvordan jeres månedsløn bruges,, bare resonere lidt omkring dette spørgsmål,,, hvis det ikke er alt for privat,,,

og til Estwing,,,

DU som har et 290 kvm hus, uden nogle børn, måske 1 nu tror jeg, hvordan kommer det sig, at du skal have et sådan stort hus, er det ikke besværligt at gøre rent??, vis det er sjovt med store arealer at opholde sig i, men 290 kvm er meget meget stort for en normal familie med børn, i dit tilfælde kun 1 barn,, er det ikke dyrt med opvarmning, rengøring, spøger det i dit hus ehehhe jeg vil selv gerne have en 2 plans hus men det er nok skide dyrt med sådan en va??+, jeg har hørt, at det er billigere at bygge 2 plan sammenlignet med 1 plans hus da 1 plans koster grunden så meget, i hvert fald er 1,5 plan billigere,,, estwing hvilken er den billigste, hvis man vil have ca 180 kvm,, er det 2 plan da??

ha det godt allesammen...
tak jan-å, da fik jeg forklaret noget i teksten i det mindste.
jeg siger som jeg gør til alle, når man køber et hus, uanset om det er 10 år gammelt el. mere BØR MAN IKKE BEGYNDE AT RENOVERE OG SLÅ VÆGGE NED MED DET SAMME) bo jer først.
dette er så vigtigt.
jeg lover jer, at man når at ændre sig 100gange inden man begynder og også ændrer sig undervejs.

hvorfor jeg har så stort hus betyder ikke, at jeg har 14 værelser og køkken her.
jeg byggede mit drømmehus, alt der manglede var en lille lade også.
nu har vi vores herregård nybygget og klar.
vi har et stort biorum på 35 m2
stort badeværelse på 14 m2 i kælder med spa, en stor vaskerum samt fyrrum.
entresplanen er et stort køkken for her er man mest af alt, stort dagligstue i etage.
en gæstetoilet samt kontor.

overetagen har en stor stue i midten med biograf-følelse med loftshøjde på 4,7 m, 2 børneværelser, vores soveværelse som er stort med stor garderobe samt bio i værelset.
så et mindre badeværelse til.

jeg elsker store rum ikke en masse lange gange med døre og kroge.
dette har jeg prioriteret væk og tænkt til.

jeg har en tømrer-løn og den som I ved, er ikke god samt sambo arbejder på daginstitution og den er skidedårlig.

jeg er 34 år nu ugh.... og købte huset, da jeg var 24 år.
jeg satte en 10 års periode og jeg klarede dette præcis.
undervejs havde jeg mange delmål.
jeg begyndte ikke alle steder som mange gør, de begynder i et rum, kører fast lidt og synes det er kedeligt, begynder at rive et badeværelse ned m.m og vips-mavesår og pang ind i væggen.q(;^;)p
disse personer SKAL søge byggehjælp.

at bygge 2 plan el. 180m2?
ja 2 plan betyder mere grund over end 180m2 samt jeg synes, man får en mere afskilt område på overetagen.
enplans er mere praktisk men der kræves mere grund for at udføre.
man slipper for trapper osv. og det er dette, jeg vil slippe, når jeg sælger senere.

dette er mit første hus og jeg boede i lejebolig før (taglejlighed på 65 m2) i 2 år.
huset lå kun 200 m fra lejligheden og læste, at husvisningen var i dag (for 10 år siden).
vi gik og kiggede og jeg grinede højt, da jeg så det. fanden hvor grimt. men vi gik på visningen.
jeg så en mulighed med det samme, grunden, beliggenheden m.m.
udgangsprisen 7900000. lagde bud på 590000 for sjov skyld.
10 bud kom og vi var lavest. vi lagde 805000, da var vi 2 tilbage.
budene var 1K hele tiden, indtil vi kom til 825000, da øgede vi med 5k.
så fik vi det, viste sig, at det var min ven der bød haha.
besigtigelsesmand blev indkaldt,
jeg påpegede, at taget skal lægges om samt drænere.
vi lagde frem, at 100000 skulle lægges ud.
sælgeren gik med på 50000 og totalprisen på huset blev 780000 kr.

så gik dette lidt hurtigt til.

en dræning gik på direkte
summa 10900 kr.
vennen var maskinfører og kørte og jeg gjorde arbejdet.

derefter blev et 56m2 dobbeltgarage bygget med 21 m2 overetagen.
her ville jeg have mine værktøjer samt male materiale m.m. summa 46000 kr.
derefter blev haven totalt lavet om, I skulle bare se billederne på denne grund og hvad vi har gjort her, tænk jer at man kørte rundt huset og ned i garagen i huset.
nu alt genfyldt og ja, når man ser disse billeder, er det typ de samme billeder, når man rev huset, hvis du forstår.
en 11 m2 redskabsbod blev hurtigt bygget for at have alle private samt tøj m.m i, når vi skulle gå i gang med huset. 7000 kr

3 år senere begyndte kældreprojektet, tog ca. 1,5 år.
hvile i nogle måneder for at så i 2005 starte mega home makeover projektet.

i dag har jeg kun gæstetoilettet tilbage på entresplanen.
gummier faktisk i dag og tja kakler vel snart med.

jøsses hvor jeg skrev nu.
sikkert hvor kedeligt som helst at læse...

venlig hilsen
estwing

Senest redigeret:
Næ nej og jeg kan ikke understrege nok, hvor meget jeg er enig med dig i "Bo dig ind først".

Det gælder både hus og have. Der hvor jeg bor nu, har jeg lavet fire indkørsler, før den blev god. Den første var god om sommeren, men hældede for meget til siden, den anden var okay, men så byggede vi huset ud og måtte flytte den. Den tredje blev for stejl et sted (gik meget godt nedad om vinteren) og nu har jeg den fjerde. Den behøver lidt kantsten og en ordentlig dosis ukrudtsmiddel, men ellers så :)

mats_o sagde:
Nej, og jeg kan ikke understrege, hvor meget jeg er enig med dig i "Bo dig ind først".

Det gælder både hus og have. Hvor jeg bor nu, har jeg lavet fire indkørsler, før den blev god. Den første var god om sommeren, men skrånede for meget til siden, den anden var ok, men så byggede vi huset ud og måtte flytte den. Den tredje blev for stejl et sted (gik meget godt ned ad om vinteren), og den fjerde har jeg nu. Den behøver lidt kantsten og en ordentlig dosis ukrudtsmiddel, men ellers så :)
præcis. altså man må ej have travlt, man må planlægge og planlægge, tegne og kigge.
gruble nogle uger og måneder kigge igen, nye ideer er kommet.
lade udenforstående kigge, de har ideer m.m.m.m.m.
ellers havner man i det dårlige morads, jeg har nævnt.
havde jeg bygget præcis som vi tænkte første gang, så havde jeg været så utilfreds i dag.
dengang kunne jeg ej det der med at planlægge.
i dag kan jeg og har kød på benene og kan bygge, ja så fungerer dette....
kortere tekst denne gang mats... haha:eek:

med venlig hilsen
estwing

KØB NYT!!

Du får ALDRIG alt, hvad du ønsker, ved at købe et gammelt hus.
Derudover bliver gamle huse ofte DYRERE i sidste ende end nybyggeri.
Der er dog et ordsprog på tre ord, der passer ret godt til, hvordan du skal vælge mellem nyt og gammelt, og det er:

"location, location, location" dvs stedet du skal bygge på.
ALT andet kan man ændre, men ikke stedet du vil/tænkerig bygge på.

Ja, min boligkarriere da:
Første egen ejer - andelslejlighed toværelses i Uppsala 1988, solgt 1996 - fik knap nok til at indfri lånet, der havde jo været rentekrise og ejendomskrach imellem.
Derefter (med hustruen) nybygget andelslejlighed treværelses i udkanten af Solna kommune, købt 1996, solgt 1999 med lidt fortjeneste.
Derefter (1999) nybygget rækkehus langt ude i de nordlige forstæder, solgt 2005 med yderligere lidt fortjeneste - samlet nu nogle hundrede tkr at tage med.

I den situation havde vi brug for et større hus og ville også tættere på byen. Overvejede at bygge nyt, men det ville betyde langt ude, hvis man skulle have en ordentlig grund, som ikke kostede mere end huset, og desuden kunne vi godt lide gamle huse. Havde ikke kæmpestore økonomiske muligheder, jeg tjente ret godt, men hustruen ret beskedent dengang. Så det blev et hus, der var gammelt, stort nok og lå tæt på byen, men grimt - tyverne som var renoveret à la 70'erne og blevet meget slidt. Renoveringsprojekt altså.

Nu havde jeg ingen renoveringserfaring, boligerne før var jo nybyggede, men jeg tænkte nok, at jeg kunne klare det. Dels er min far fra bondefamilie og har en indstilling til, at man klarer tingene selv, som jeg vel ligesom har fået med mig et eller andet sted fra. Dels havde jeg gjort meget ved rækkehusets grund, som var nylagt, kun græs altså: Lagt sten, bygget støttemur og trætrappe, bygget ud træterrassen osv. Det havde givet mig en slags selvtillid, at jeg kunne finde ud af tingene og gå i gang og klare det. At male vidste jeg allerede, at jeg var nogenlunde god til.

Så...to og en halv mio. kr. i lån og fire børn at forsørge på en god og en middelmådig indkomst. Det gav ikke plads til nogen udskejelser i starten, ingen charterrejser (virkelig dyrt, hvis man er sådan en underlig en med fire børn...familierabatterne er baseret på at man skal have to) men især hustruen har forbedret sin løn meget siden da. Ingen af os tjener kæmpe meget, men alligevel et godt stykke over gennemsnittet, og den samlede kraft bliver ret stor. Og huset? Det tog mere tid, end jeg havde troet, men om et år eller så er hele stueetagen færdig (og det var der, der var mest at gøre) plus en del andet. Og det bliver pænt, det har usædvanligt gode pladsforhold for dette område og ligger ret tæt på Sthlm city. Renoveret og derefter vedligeholdt skal der meget til, før prisen falder ned imod, hvad vi har lånt - 20 - 30% som nogle har spået, ville ikke komme i nærheden. Ikke fordi vi ser det som en investering, vi tænker at bo her længe, men det føles som en tryghed.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.