12,770 læst ·
70 svar
13k læst
70 svar
Skal man købe et gammelt hus og renovere alt eller bygge et nyt hus?
til jer alle.......
jeg overvejer, om jeg køber et gammelt hus for 1 million, og renoverer det totalt, så synes jeg det er ærgerligt, at man kaster alt træ ud... indervægge og køber nyt, hvis det ikke kan genbruges,,, så resonerer jeg, at det er lige så godt at smide 1 million ud og få et nyt hus opført, og så ordne det indvendige selv. Jeg er ikke tømrer som "estwing" og har aldrig slået et søm i hele mit liv, men jeg er god til sløjd hehe. så jeg synes, det kunne være sjovt at pusle med noget, man virkelig drømmer om (huset),,
angående beliggenheden i en stor by, som gør, at man kan få beløbet, man bygger for, tilbage direkte efter et par år,, så resonerer jeg sådan her: jeg er meget nærig må jeg sige, at lægge 300 tusind til 700 tusind på en grund, det vil jeg aldrig gøre, bare for at være i en stor by, så jeg satser på en mindre by, hvor grunden koster under 100 tusind ihihi,, men men, er det rigtig tænkt, eller burde man satse på en stor by, så man har mulighed for at få pengene tilbage, når man sælger? I må gerne omdirigere mit tankesæt, hvis I vil, jeg er sådan en amatør i det her med huse, marked, osv...
som jeg ser på estwings projekt, så oplever jeg, at hvis jeg skulle gøre det samme og ikke har den viden, så bliver det dyrt, fordi så snart det drejer sig om den tekniske del, så vil jeg ansætte en ekspert for at være sikker på, at konstruktionen er korrekt, så huset ikke kollapser, det er vel ikke som at bygge en hule, vel???
for resten, hvor er det man får en villa for 1 million?? den er gammel, og man må vel renovere det tekniske som opvarmning, så man har en moderne teknik, så driftsomkostningerne bliver lavere per måned eller??. det føles som at smide et fungerende varmesystem ud, eller hvad det nu er, bare fordi det er gammelt, det fungerer jo, men driftsomkostningerne er vel høje på det??
mvh DVD
jeg overvejer, om jeg køber et gammelt hus for 1 million, og renoverer det totalt, så synes jeg det er ærgerligt, at man kaster alt træ ud... indervægge og køber nyt, hvis det ikke kan genbruges,,, så resonerer jeg, at det er lige så godt at smide 1 million ud og få et nyt hus opført, og så ordne det indvendige selv. Jeg er ikke tømrer som "estwing" og har aldrig slået et søm i hele mit liv, men jeg er god til sløjd hehe. så jeg synes, det kunne være sjovt at pusle med noget, man virkelig drømmer om (huset),,
angående beliggenheden i en stor by, som gør, at man kan få beløbet, man bygger for, tilbage direkte efter et par år,, så resonerer jeg sådan her: jeg er meget nærig må jeg sige, at lægge 300 tusind til 700 tusind på en grund, det vil jeg aldrig gøre, bare for at være i en stor by, så jeg satser på en mindre by, hvor grunden koster under 100 tusind ihihi,, men men, er det rigtig tænkt, eller burde man satse på en stor by, så man har mulighed for at få pengene tilbage, når man sælger? I må gerne omdirigere mit tankesæt, hvis I vil, jeg er sådan en amatør i det her med huse, marked, osv...
som jeg ser på estwings projekt, så oplever jeg, at hvis jeg skulle gøre det samme og ikke har den viden, så bliver det dyrt, fordi så snart det drejer sig om den tekniske del, så vil jeg ansætte en ekspert for at være sikker på, at konstruktionen er korrekt, så huset ikke kollapser, det er vel ikke som at bygge en hule, vel???
for resten, hvor er det man får en villa for 1 million?? den er gammel, og man må vel renovere det tekniske som opvarmning, så man har en moderne teknik, så driftsomkostningerne bliver lavere per måned eller??. det føles som at smide et fungerende varmesystem ud, eller hvad det nu er, bare fordi det er gammelt, det fungerer jo, men driftsomkostningerne er vel høje på det??
mvh DVD
Senest redigeret:
hej dvd*underligt navn* men mit er heller ikke så godt haha.dvd1234 sagde:til Estwing,
,, utroligt må jeg sige!!!!!!!!!!!!!!!!!111,, for at være meget ærlig mod dig, så så dit hus før renoveringen ret skrammeligt ud på ydersiden,,, men det blev virkelig flot efter renoveringen, må jeg sige,! vidunderligt hus nu.... topklasse...
hvis jeg må gå lidt mere ind på økonomidelen, hvis det ikke er alt for privat...
som jeg forstår det rigtigt, så købte du huset for 780.000 kr, og efter renoveringen med kun stuetagen færdig, er det værd 3,8 mill, og ifølge ejendomsmægleren så er det oppe i ca. 4,5 mill når førstesal og alt er færdigt, altså passer det,???
kan man virkelig øge et hus værdi ved bare at renovere sådan der, det steg jo med ca. 5 gange,,, hvordan kan det være sandt, findes der virkelig folk der vil give så mange penge for at købe dit hus, værdien ifølge ejendomsmægleren er sådan, men i virkeligheden da?? findes der folk som vil give den sum penge, jeg er ikke inde i det her med husmarkedet heller, så jeg er meget amatør på det punkt hihiih,
men hvis man siger at for 4,5 mill kan man vel bygge et nyt 2-etagers hus med en flot have med, vil folk foretrække at købe dit hus eller??, hvordan resonerer folk??,. hvis man kan lide gamle huse med den dér charme jaa og en god beliggenhed.,,, når jeg hører 4,5 mill s synes jeg det er store penge,...
og hvis jeg må indviede, hvor mange penge har du brugt på renoveringen da??. du nævnte at med renoveringen sparede du 1 mill sammenlignet med at bygge lignende nyt, så du må have renoveret det rigtig billigt...:wow:
men estwing, når du renoverer sådan, med tag, mellemgulv, facade strukturen, osv., behøver du ikke hyre hjælp til den slags da?, tager det ikke lige så meget sammenlignet med at rejse og montere taget på et helt nybygget hus eller, for det er samme arbejde og samme mængde materialer?? eller er det billigere bare fordi det er et renoveringsprojekt og ikke et nybyggerprojekt,,
du er tømrer, du kan meget og er helt inde i din sag, men alt det tekniske, er du ikke bange for at huset en dag vil falde sammen, hvis du tilfældigvis har bygget forkert,?? det her med tag og etage skal jo holde, har du al den viden så du føler dig virkelig sikker??
for mange spørgsmål nu ehehe, men håber det ikke forstyrrer dig, du er utrolig dygtig må jeg sige bare..
ok skal forsøge at svare lidt her nu..
undskylder at jeg ikke har svaret før men var på en live pokertur præcist.
jo, stueetagen og førstesal var klar det var kun entredøren der manglede.
da 4,5.
men dette var sidste års svar, i dag ved jeg ikke, da konjunkturen er anderledes og jeg ikke er inde i hvad huspriserne ligger nu.
jeg har brugt ca: 700000 kr nu inkl. jordvarmen med i dette.
værdien er steget som du ved i løbet af denne 10-års periode mæ, glem det ikke+byggetionen.
jeg har genbrugt lidt bare da der sidder millioner af 5-6" søm i alt, alt er fer og not vægge 3"9".
selvfølgelig skal der også være købere til disse penge, placeringen er central, dagplejen nabo, klassetrin 1-9 inden for 200 m.
3 dagplejer, indkøbscenter, idrætshaller ja du nævner det.
angående om jeg ved hvad jeg laver når jeg bygger?
hahaha jadu da jeg rev forsiden og den anden gavl ned da græd jeg for jeg vidste nok ikke hvad jeg gjorde.
tænk på at vi, altså jeg og min kæreste anette + katten(hedder) sambo^_^b har boet HELE tiden under byggetionen.:eek:
men limtræet har jeg gået en dimension op for at være på den sikre side, mit største bekymring har været søjlen der står midt i huset, jeg vidste ikke om jeg havde underlag til den, MEN en god fin klods fra murværket stak ud og vupti så var det klart.
så alle H-bjælker m.m tog jeg som de samme som når man bygger nyt hus og afveksler med disse som en hjertevæg.
så virker det hermæ.
men skiftede til en større i stuen men har ikke lagt billeder op af entre eller førstesal endnu så det ser I ikke.
angående træet til opbygningen hahaha ja man kan grine for når vi var ved et job så rev vi gamle tage lavet i 50'erne.
nedrivningsfirmaet savede feren 20 cm på begge sider og løftede stolene ned, målene på stolene var 38mm x 150 mm x 4 m.
kørte hjem med rigtig mange last med traileren og rensede denne skrammel og lagde op.
sparede i 3 år og fik samlet 600 lpm.
det har jeg bygget med. mange grinede og syntes jeg var dum men ash lidt sjovt med dette kvalitets træ hvor man næsten ikke kan se årringene, plantet i 1800-tallet d^_^b.
så har min svigerfar eget EL firma så al elinstallationen m.m har været let, har taget ALT jeg kan og har i væggene (I tror mig ikke hvis jeg siger alt), så har han været med og ryddet, ja ikke et læs til genbrugspladsen samt i den tid jeg byggede havde jeg brændefyr så jeg brændte vel op halvdelen af huset me haha:wow:.
alle huse sætter sig men mest får du på et nybygget hus da dette hus bygget -44 allerede har sat sig, men selvfølgelig den store søjle i biografværelset har sat sig lidt da en masse ligger på denne.
når jeg lavede underetagen med biograf mm havde jeg ikke en tanke på hvad jeg skulle gøre om nogle år så alle afløb, vand, el m.m har man fået tænkt så inden i hel...te masse.
øhhhh tror jeg har fået med det meste..
du får kikke igennem min historie og komme tilbage...
lettest er hvis du markerer det jeg skriver og indsætter det på min tråd da dette tilhører den mere nu...
men hvis der er andet, så kør på.
for resten jeg kom 12'er på turneringen LORT
mvh
snedker estwing
Fordelen og ulempen ved at renovere et eksisterende hus er jo, at man kan styre tempoet selv.
Dermed har man også mulighed for at have en helt anden kontrol med økonomien, så ved jeg ikke, om det er farfars gener eller hvad det er (han var snedker), så synes jeg ikke, at det er særligt svært at bygge et mindre hus.
Det gælder bare om at tage det roligt. Tænk, tænk og tænk mere, inden du begynder, når man står med saven i hånden, skal man have fundet ud af alt (Det har man alligevel ikke, men men). Del større opgaver op i mindre og kontroller, kontroller og dobbeltkontroller ALT.
Så findes der jo altid byggahus.se for at finde tips og råd på
Med det i baghovedet byggede jeg 24m2 hobbyrum plus 24 m carport på egen hånd.
Sandsynligvis bliver det et 30 m2 skur til sommer.
Dermed har man også mulighed for at have en helt anden kontrol med økonomien, så ved jeg ikke, om det er farfars gener eller hvad det er (han var snedker), så synes jeg ikke, at det er særligt svært at bygge et mindre hus.
Det gælder bare om at tage det roligt. Tænk, tænk og tænk mere, inden du begynder, når man står med saven i hånden, skal man have fundet ud af alt (Det har man alligevel ikke, men men). Del større opgaver op i mindre og kontroller, kontroller og dobbeltkontroller ALT.
Så findes der jo altid byggahus.se for at finde tips og råd på
Med det i baghovedet byggede jeg 24m2 hobbyrum plus 24 m carport på egen hånd.
Sandsynligvis bliver det et 30 m2 skur til sommer.
En stor fordel ved at renovere er, at man kan bo i rodet, mens man renoverer. Bygger man nyt, skal man stå med dobbelt bolig. Betalte 2 millioner for et hus 2 km fra Luleå centrum med en fantastisk beliggenhed med udsigt over vand, og nu går en totalrenovering i gang. For disse penge kunne jeg have bygget et fint funkishus her uden for byen.
Desværre må jeg sige, at det ser ud som noget skidt, når man trykker store flotte nye huse sammen i kvarterer med små små grunde. Hvor udsigten består af naboens garageport, en høj hæk eller noget andet mindre sjovt. Uanset hvor flotte de er, mangler de det, som jeg har fået ved i stedet at vælge et renoveringsobjekt.
Beliggenheden.
Så finder du et gammelt hus med potentiale (lyder som en ejendomsmæglerfloskel) og en beliggenhed ud over det sædvanlige. Slå til.
Desværre må jeg sige, at det ser ud som noget skidt, når man trykker store flotte nye huse sammen i kvarterer med små små grunde. Hvor udsigten består af naboens garageport, en høj hæk eller noget andet mindre sjovt. Uanset hvor flotte de er, mangler de det, som jeg har fået ved i stedet at vælge et renoveringsobjekt.
Beliggenheden.
Så finder du et gammelt hus med potentiale (lyder som en ejendomsmæglerfloskel) og en beliggenhed ud over det sædvanlige. Slå til.
Til estwing og jer alle....
estwing, tak for alle svar,,, jeg er ret interesseret i at bygge nyt, ville skabe noget fra start,, hvad har du for tips til en helt ukyndig person men har lyst og vilje til at prøve noget nyt. jeg vil bygge det meste selv, selvfølgelig kan jeg ikke den tekniske del som at få huset stabilt, og vandtæt eller hvad det nu er, samt isoleringsmetoden med de forskellige lag og sådan, så er det vel klogt at købe husets skal, råhus eller hvordan??
jeg har kigget lidt på villavarms hjemmeside,,. og deres råhus ligger på omkring 1 million,,, samt en del materialepakke,, ,,, er det virkelig så dyrt altså, de har kun rejst skelettet, og leveret lidt tømmer, det er langt fra et hus... hvordan kan man sænke prisen på det hele totalt,, en almindelig person bygger nyt hus for 2,5 til 3 millioner, så vil jeg bare lægge max 1,8 eheheh
er jeg for nærig nu,, jeg ved det,,
kan jeg ligesom bede en husleverandør om at fremstille en væg, og derefter selv hyre en anden virksomhed til at rejse væggene, og en anden virksomhed til at ordne elen, og en anden virksomhed til at ordne ventilation,, kan jeg på den måde sænke prisen noget eller??. og desuden undrer jeg om jeg selv kan handle byggematerialerne selv, sig for eksempel en 1 kvm gipsplade fra byggmax eller krauta eller hvad det nu er for byggemarked, og sammenlign det med den byggesats jeg køber fra en husleverandør, er det en overdrevent saftig pris de har sat på deres byggesats sammenlignet med dem fra byggmax eller krauta osv??
hvordan køber man byggematerialet på den smarteste måde synes du estwing, du som arbejder inden for snedkerverdenen,, giv mig nogle interne råd som I snedkere har hehehe,,
hav det godt, godt nytår til jer
estwing, tak for alle svar,,, jeg er ret interesseret i at bygge nyt, ville skabe noget fra start,, hvad har du for tips til en helt ukyndig person men har lyst og vilje til at prøve noget nyt. jeg vil bygge det meste selv, selvfølgelig kan jeg ikke den tekniske del som at få huset stabilt, og vandtæt eller hvad det nu er, samt isoleringsmetoden med de forskellige lag og sådan, så er det vel klogt at købe husets skal, råhus eller hvordan??
jeg har kigget lidt på villavarms hjemmeside,,. og deres råhus ligger på omkring 1 million,,, samt en del materialepakke,, ,,, er det virkelig så dyrt altså, de har kun rejst skelettet, og leveret lidt tømmer, det er langt fra et hus... hvordan kan man sænke prisen på det hele totalt,, en almindelig person bygger nyt hus for 2,5 til 3 millioner, så vil jeg bare lægge max 1,8 eheheh
kan jeg ligesom bede en husleverandør om at fremstille en væg, og derefter selv hyre en anden virksomhed til at rejse væggene, og en anden virksomhed til at ordne elen, og en anden virksomhed til at ordne ventilation,, kan jeg på den måde sænke prisen noget eller??. og desuden undrer jeg om jeg selv kan handle byggematerialerne selv, sig for eksempel en 1 kvm gipsplade fra byggmax eller krauta eller hvad det nu er for byggemarked, og sammenlign det med den byggesats jeg køber fra en husleverandør, er det en overdrevent saftig pris de har sat på deres byggesats sammenlignet med dem fra byggmax eller krauta osv??
hvordan køber man byggematerialet på den smarteste måde synes du estwing, du som arbejder inden for snedkerverdenen,, giv mig nogle interne råd som I snedkere har hehehe,,
ja du?dvd1234 sagde:Til estwing og jer alle....
estwing, tak for alle svar,,, jeg er ret meget inde på at bygge nyt, ville skabe noget fra start,, hvad har du for tips til en helt uerfaren person men har lyst og vilje til at prøve noget nyt. jeg vil bygge det meste selv, selvfølgelig kan jeg ikke den tekniske del som at få huset stabilt, og vandtæt eller hvad det nu, samt isolering metoden med de forskellige lag og sådan, så er det vel klogt at købe hus skalet, rejst skelet eller hvordan??
jeg har kigget lidt på villavarms hjemmeside,,. og deres skelet rejste huse ligger på omkring 1 million,,, samt en del materialepakke,, ,,, er det virkelig så dyrt altså, de har kun rejst skelettet, og leveret lidt træ, det er langt fra et hus... hvordan kan man reducere prisen på det hele totalt,, en almindelig person bygger nyt hus for 2,5 til 3 million, så vil jeg bare bruge max 1,8 eheheher jeg for nærig nu,, jeg ved det,,
kan jeg ligesom bede en husleverandør fremstille en væg, og så selv hyre et andet firma til at rejse væggene, og et andet firma til at ordne elen, og et andet firma til at ordne ventilation,, kan jeg på den måde reducere prisen noget eller??. og desuden, undrer jeg mig om jeg selv kan købe byggematerialerne selv, sig fx en 1 kvm gipsplade fra byggmax eller krauta eller hvad det nu er for byggeshop, og sammenligne det med den byggesæt jeg køber fra en husleverandør, er det en overdrevet saftig pris de har sat på deres byggesæt sammenlignet med dem fra byggmax eller krauta osv??
hvordan køber man byggematerialerne på den smarteste måde synes du, estwing, du som arbejder i snedkerverdenen,, giv mig nogle interne råd som I snedkere har hehehe,,
aflever bilen hos volvo og skift tandrem for 8000 kr eller så køber du remmen selv og beder en ven skifte. så bliver det billigere...
sådan er det, firmaerne skal gøre deres fortjeneste.
men du kan lade et firma bygge skelettet og bede andre om at lave arbejdet.
men én ting må jeg alligevel sige:
du vil lave det indvendige selv, og det er her, kendskabet og det fine arbejde er.
nu MÅ det fandme blive pænt.
det går ikke med at *rette* til med fugemasse som alle mener, man kan trykke i mellem sprækker osv.
den snedker som har fugemasse på bukserne ER ingen snedker men en sjuske-gubbe.
kan man ikke skære en fodliste uden fugemasse så skal man heller ikke lave noget som helst mere.
jo jo, nogen nøjes med dårligt udført arbejde men synes selv det er pænt så...q(;^
måske går hårdt på, men er så forbandet pedantisk.
hvis du ikke har maskiner, viden da du nu ikke er snedker, så synes jeg, du skal overlade det meste. ja det ER sjovt at ordne men det skal også se ud.
bare fordi jeg har en gipskniv på mig hver dag, kan jeg ikke gå ind på thoraxklinikken på sahlgrenska og operere...:eek:.
håber du forstår min sammenligning godt der.
så at handle materialer lidt hist og her kan være godt men meget besværligt.
selv Beijer var billigere på meget andet end Hornbach m.m.
så koster alle ture som bliver længere, tid, kræfter.
man vil være færdig med.
men kig lidt rundt og kig, der plejer altid at være lokkepriser på visse detaljer og dyrere på andet, så det plejer at udligne sig.
mvh
snedker estwing
Medlem
· Västragötaland
· 870 indlæg
Uden at virke negativ eller tage glæden ved dit projekt væk. Men du har en rejse foran dig, godt at du er aktiv på forummet og stiller spørgsmål, men det er så dyrt som det synes, og en fyr som estwing er one off a kind, dvs. vokser ikke på træer. At gøre et sådant projekt som du er på kræver viden, og dine indlæg tyder på at du har en rejse foran dig. Men forummet er lærerigt og godt, dette sagt med al velmening, for det er utroligt let at bide over for meget, og da, hvis noget, er det tabte penge hvis man ikke kommer i mål. Et halvfærdigt hus /renovering kan koste både penge og forhold i stykker.:eek:dvd1234 sagde:Til estwing og jer alle....
estwing, tak for alle svar, jeg er temmelig interesseret i at bygge nyt, ville skabe noget fra start, hvad har du for tips til en helt ukyndig person men har lyst og vilje til at prøve noget nyt. Jeg vil bygge det meste selv, naturligvis kan jeg ikke det tekniske som at få huset stabilt, og vandtæt eller hvad det nu, samt isoleringsmetoden med de forskellige lag og sådan, så er det vel klogt at købe hus skallen, rejst struktur eller hvordan??
Jeg har kigget lidt på villavarms hjemmeside, og deres rejste huse ligger på omkring 1 mill,, samt en del materialepakke,, ,,, er det virkelig så dyrt altså, de har bare rejst strukturen, og leveret lidt træ, det er langt fra et hus... hvordan kan man sænke prisen på det hele totalt,, en almindelig person bygger nyt hus for 2,5 til 3 mill, så vil jeg bare bruge max 1,8 eheheher jeg for nærig nu,, jeg ved det,,
kan jeg ligesom bede en husleverandør til at lave en væg, og så selv hyre en anden virksomhed til at rejse væggene, og en anden virksomhed til at ordne elen, og en anden virksomhed til at ordne ventilationen,, kan jeg på den måde sænke prisen noget eller??. og desuden undrer jeg om jeg selv skal handle byggematerialet selv, sig for eksempel en 1 kvm gipsplade fra byggmax eller krauta eller hvad det nu er for byggemarked, og sammenligne det med den byggesæt jeg køber fra en husleverandør, er det en overdreven saftig pris de har lagt på deres byggesæt sammenlignet med dem fra byggmax eller krauta osv??
hvordan handler man byggematerialet på den smarteste måde synes du estwing, du som arbejder inden for snedkerverden, giv mig nogle interne råd som I snedkere har hehehe,,
ha' det godt, godt nytår til jer
Øvelse gør mester, ingen af os blev født med viden om, hvordan man bygger huse, men vi har lært det gradvist ved at gøre det, det gælder selv estwing tror jeg 
Men man skal have nogle gutter (der findes måske kvinder også, men i min gamle verden var det gutter
) som kan hjælpe med det svære, lære fra sig og svare på spørgsmål, være til rådighed for dagens værk, når det er nødvendigt. For at fortsætte med bilsammenligningen var tandremsskift ikke det første, jeg gjorde på min første bil, men med stædighed og venners hjælp har jeg selvfølgelig lært at skifte tandrem og krumtapakselleje og alt andet også. Amatørhusbygger blev jeg med hjælp fra far og svigerfar i starten, når man kan tilstrækkeligt meget, kan man også få hjælp ved at spørge i byggemarkedet eller her på forummet. Men jeg fraråder at starte med et husbyggeri uden viden og uden hjælp, køb hellere et rimeligt hus, som du kan øve i/på uden stress. Medmindre du har et par "gutter" i din nærhed.
Bygge selv eller renovere gammelt. Ja, hvis jeg kunne vælge, ville jeg vælge at bygge nyt hver gang. Desværre er virkeligheden sådan, at man måske ikke har mulighed for at bygge nyt (der er ingen grunde, grundene er for små, ingen gode beliggenheder på de grunde, der er osv. osv.), så man må købe noget gammelt og derefter renovere for at finde grunden med den rette beliggenhed....
Så har man 2 valg! Rive alt ned og bygge nyt eller renovere. Ikke mange har råd til at rive og bygge nyt i betragtning af, at man har betalt for huset, der rives, så i princippet er det kun renovering, der gælder. Og det er nu, man ville ønske, man havde bygget nyt i stedet. For hvis man skal bo i huset samtidig med, at man renoverer, så skal alt jo fungere: vand, el, varme, gulve bør også være der samt tag og vægge. Så det er svært at rive alt udvendigt og kun have en skal at udgå fra.
Og så bliver alt mere besværligt, og man skal tage hensyn til mange forskellige ting. Lad os sige, at du vil lægge vandbåren gulvvarme i hele stueetagen, men hvordan løser du det, hvis du ikke kan rive alt gulv op på én gang og lægge alle slanger ned med det samme? Så skal man gøre det rum for rum og samtidig tage højde for, at slangen skal passere igennem andre rum på vejen osv. osv...
Har selv renoveret bryggerset og flyttet rundt på vaskemaskine og varmtvandsbeholder, mens gulvet brækkes op, og man skal flydespartle og lægge tætskit og klinker... Det går, men det bliver mere omstændeligt, tager længere tid, og man må gøre arbejdet i flere trin, end hvis man kunne rive alt ud.
Det meste kan man dog løse selv, så længe du er lidt handy og kan søge information, søg gerne informationen flere forskellige steder, for du vil få næsten lige så mange løsninger som personer, du stiller spørgsmålet til, og så må du tage den løsning, som du tror mest på. Men det går, både at renovere og at bygge nyt selv uden at være tømrer, men det tager længere tid, og præcis som nævnt tidligere, så bliver resultatet måske ikke helt perfekt, men det kan måske være værd pengene, du sparer...
Så har man 2 valg! Rive alt ned og bygge nyt eller renovere. Ikke mange har råd til at rive og bygge nyt i betragtning af, at man har betalt for huset, der rives, så i princippet er det kun renovering, der gælder. Og det er nu, man ville ønske, man havde bygget nyt i stedet. For hvis man skal bo i huset samtidig med, at man renoverer, så skal alt jo fungere: vand, el, varme, gulve bør også være der samt tag og vægge. Så det er svært at rive alt udvendigt og kun have en skal at udgå fra.
Og så bliver alt mere besværligt, og man skal tage hensyn til mange forskellige ting. Lad os sige, at du vil lægge vandbåren gulvvarme i hele stueetagen, men hvordan løser du det, hvis du ikke kan rive alt gulv op på én gang og lægge alle slanger ned med det samme? Så skal man gøre det rum for rum og samtidig tage højde for, at slangen skal passere igennem andre rum på vejen osv. osv...
Har selv renoveret bryggerset og flyttet rundt på vaskemaskine og varmtvandsbeholder, mens gulvet brækkes op, og man skal flydespartle og lægge tætskit og klinker... Det går, men det bliver mere omstændeligt, tager længere tid, og man må gøre arbejdet i flere trin, end hvis man kunne rive alt ud.
Det meste kan man dog løse selv, så længe du er lidt handy og kan søge information, søg gerne informationen flere forskellige steder, for du vil få næsten lige så mange løsninger som personer, du stiller spørgsmålet til, og så må du tage den løsning, som du tror mest på. Men det går, både at renovere og at bygge nyt selv uden at være tømrer, men det tager længere tid, og præcis som nævnt tidligere, så bliver resultatet måske ikke helt perfekt, men det kan måske være værd pengene, du sparer...
hej på jer allesammen??? sjovt at I kommenterer,.d^_^b
I må være husejere allesammen, ehehe.. .... mange af jer her nævnte, at man skal finde den perfekte beliggenhed,,, jeg undrer mig over, hvor nemt det er at finde de der centrale grunde i centrum eller hvad det er, og de der perfekte steder,, skal man vente i evigheder???,, min bror, som skal købe hus, har kigget på huse i 1 år, næsten 2 år nu, jeg syntes, han var lidt langsom, enten er det ikke en god beliggenhed, eller så er huset for grimt, eller så er huset skadet på en eller anden måde, , ehehhe, jeg synes det var besværligt på den måde, derfor overvejer jeg at bygge et helt nyt selv,,
forresten, hvis man skal bygge nyt, hvad er det, man skal kunne eller have viden om for at klare det, alle taler om viden,,, det er vel ikke sådan, at alle I der har kommenteret eller har haft et hus kan alt ned til mindste detalje, eller???, eller er det kun Estwing, der har den enorme erfaring??, men hvis jeg skulle kunne alt for at kunne bygge et nyt hus, så startede jeg en byggevirksomhed i stedet og leverede billige huse til jer alle eheheh,
må jeg spørge jer alle, hvis jeg skal bygge alt indvendigt, hvilke er de sværeste dele???, den som jeg virkelig skal hyre en ekspert til,, bortset fra el, vand, kloak,???,, resten må være ret nemt, rumopdeling, døre, og sådan, maling,,
kan nogen liste en lille liste op med områder, som man skal eller mange skal hyre en ekspert til hjælp, og hvilke opgaver der er enkle, så de fleste skal kunne klare det, hvis de vil,,,
som sagt så er jeg meget omhyggelig med udseende, så jeg kan ikke klare at have grimme ting eehehehd^_^b derfor holder jeg mig til at bygge nyt i stedet for at renovere,
men men tal videre,, det er sjovt at høre resonemang,,,
forresten, hvis man skal købe et brugt hus, hvilke ting skal man tage hensyn til udover beliggenheden og husets tilstand??
mvh
I må være husejere allesammen, ehehe.. .... mange af jer her nævnte, at man skal finde den perfekte beliggenhed,,, jeg undrer mig over, hvor nemt det er at finde de der centrale grunde i centrum eller hvad det er, og de der perfekte steder,, skal man vente i evigheder???,, min bror, som skal købe hus, har kigget på huse i 1 år, næsten 2 år nu, jeg syntes, han var lidt langsom, enten er det ikke en god beliggenhed, eller så er huset for grimt, eller så er huset skadet på en eller anden måde, , ehehhe, jeg synes det var besværligt på den måde, derfor overvejer jeg at bygge et helt nyt selv,,
forresten, hvis man skal bygge nyt, hvad er det, man skal kunne eller have viden om for at klare det, alle taler om viden,,, det er vel ikke sådan, at alle I der har kommenteret eller har haft et hus kan alt ned til mindste detalje, eller???, eller er det kun Estwing, der har den enorme erfaring??, men hvis jeg skulle kunne alt for at kunne bygge et nyt hus, så startede jeg en byggevirksomhed i stedet og leverede billige huse til jer alle eheheh,
må jeg spørge jer alle, hvis jeg skal bygge alt indvendigt, hvilke er de sværeste dele???, den som jeg virkelig skal hyre en ekspert til,, bortset fra el, vand, kloak,???,, resten må være ret nemt, rumopdeling, døre, og sådan, maling,,
kan nogen liste en lille liste op med områder, som man skal eller mange skal hyre en ekspert til hjælp, og hvilke opgaver der er enkle, så de fleste skal kunne klare det, hvis de vil,,,
som sagt så er jeg meget omhyggelig med udseende, så jeg kan ikke klare at have grimme ting eehehehd^_^b derfor holder jeg mig til at bygge nyt i stedet for at renovere,
men men tal videre,, det er sjovt at høre resonemang,,,
forresten, hvis man skal købe et brugt hus, hvilke ting skal man tage hensyn til udover beliggenheden og husets tilstand??
mvh
tror at de fleste går ind i væggen, det var derfor tv-programmet "Arga snickaren" begyndte.Gladh sagde:Bygge selv eller renovere gammelt. Ja, hvis jeg kunne vælge, ville jeg vælge at bygge nyt alle gange. Desværre er virkeligheden sådan, at man måske ikke har mulighed for at bygge nyt (findes ingen grunde, grundene er for små, ingen gode beliggenheder på de grunde, der findes osv osv), så man må købe noget gammelt og derefter renovere for at finde grunden med den rette beliggenhed....
Så har man 2 valg! Rive alt ned og bygge nyt eller renovere. Ikke mange har råd til at rive ned og bygge nyt med tanke på, at man har betalt for huset, der rives, så i princippet er det kun renovering, der gælder. Og det er nu, man ønsker, at man havde bygget nyt i stedet. For hvis man skal bo i huset samtidig med, at man renoverer, så skal alt jo fungere: vand, el, varme, gulv bør også findes, lige så taget og væggene. Så det er svært at rive alt indvendigt ned og kun have en skal at udgå fra.
Og så bliver alt mere besværligt, og man skal tage hensyn til så mange forskellige ting. Siger du, at du vil lægge vandbåren gulvvarme i hele stueetagen, men hvordan løser du det, hvis du ikke kan rive alt gulv op på én gang og lægge alle slanger ned direkte? Så skal man gøre det rum for rum og samtidig tage højde for, at slangen skal passere igennem andre rum på vejen osv osv...
Har selv renoveret bryggerset og flyttet rundt på vaskemaskine og varmtvandsbeholder, mens gulvet hugges op, og man skal flydespartle og lægge tæthedslag og klinker... Det går, men bliver mere omstændeligt, tager længere tid, og man må tage arbejdet i flere trin, end hvis man kunne rive alt ud.
Det meste kan man dog løse selv, så længe du er lidt handi og kan søge information, søg gerne informationen flere forskellige steder, for du vil få næsten lige så mange løsninger som personer, du stiller spørgsmålet til, og derefter må du tage den løsning, du tror mest på. Men det går, både at renovere og at bygge nyt selv uden at være tømrer, men det tager længere tid, og præcis som nævnt tidligere, så bliver resultatet måske ikke helt perfekt, men det kan være værd pengene, du sparer...
hvorfor går folk ind i væggen????:eek:
jo, de køber deres første hus måske.
bor 1 uge, så river de overalt, ingen tænkning.
selv boede jeg i huset 5 år, før alvoren begyndte.
Jeg byggede om kælderen først, da vand og afløb kommer der, enkel tænkning.
så tog jeg førstesalen, da jeg kan tage alt med op og lave forgreninger på indgangsplanet.
og så til sidst indgangsplanet.
kan sige, at det kløede i hænderne for at rive køkkenet, ikke haft opvaskemaskine i 10 år, en gammel Elektrolux 700 mm komfur m.m.m.
MEN køkkenet blev til sidst.
og dette var jeg meget tilfreds med, da man ændrer sig hundrede gange, og man skal BO sig ind i huset og virkelig føle efter.
biografen blev tegnet om sikkert 10 gange under nedrivningsprocessen m.m.
så dit tænking, Gladh, at rive alt ud og køre på, mens man bor, fungerer desværre ikke, og du vil snart ende i tv-programmet.
jeg ville selvfølgelig have ønsket et nybyggeri uden tvivl, men som nogen skrev, beliggenheden m.m findes ikke de grunde.
vi har en kanon beliggenhed nu.
mvh
snickar estwing
Du må nok læse en gang til, for det er det, jeg ønsker man kunne, men skal man bo der i mellemtiden, så fungerer det ikke så godt. Uden man må tage det rum for rum og skridt for skridt... og det tager som sagt længere tid og er mere omstændigt og det er derfor bedre at bygge helt nyt end at renovere noget gammelt, hvis man tænker at bo i huset i mellemtiden.
Interessant tråd.
Jeg ledte længe efter et hus, men alt var for dyrt. Husene i området, hvor jeg søgte, kostede i god stand mindst 2,5 millioner, med stor grund, endnu mere. Gamle huse med god beliggenhed (sol og udsigt mm koster sommetider meget mere end nybyggede). Jeg fik muligheden for at købe en gammel gård med SUPERBELIGGENHED, men hvor huset var ret forfaldent for en sum jeg anså, jeg havde råd til (desværre dog ikke billigt).
Det endte med, at jeg kaldte tømrer til for tilbud. Der var for det første få, der overhovedet ville tage projektet. Gammelt hus og intet, der var lige. Så stilles der krav, som mange tømrere ikke kan møde, desværre. Efter nogle kontakter med forskellige bygherrer og tømrere, var mange af den opfattelse, at jeg skulle rive det ned. Dog var det sådan, at prisen var for høj til at kunne rive det ned og blot have det, jeg havde købt, som en "grund" til et nyt hus. En tømrer sagde: "Hvis du skal kunne bo her, skal du lægge en million eller mere". Han havde ret. Det kommer til at have kostet mig en million, når det er færdigt (jeg har lidt tilbage at lave som et badeværelse til osv). Han mente, at det ville koste mig MINDRE at rive huset ned og stille et nyt der i stedet. Desuden ville det blive bedre. Trods min uvidenhed indså jeg da, at det næppe var absolut en sandhed. En nedrivning er ikke gratis. Byggetilladelser og alle myndighedskrav og gebyrer havde været betydelige, samt at et tilsvarende hus i samme stil og størrelse som det, jeg har, let ville have kostet over 2,5 millioner bare for opførelsen. Fundament skulle desuden tilkomme den omkostning. Hvis jeg da skal lægge mellem 800 og en million på mit hus tilføjet til det, jeg har betalt for ejendommen, er det alligevel en bedre handel for MIG, under en forudsætning. At jeg kan lave arbejdet for det meste selv. Uden sidstnævnte kan man HELT REGNE BORT mulighederne for en fornuftig omkostning.
Jeg kunne INTET, da jeg begyndte. Jeg har lært mig undervejs. Haft lidt folk at spørge og måske få en hjælpende hånd af en ven med rigtigt tunge ting, men ellers har jeg måttet finde vejen selv. Huset står stadig. Visse ting ville jeg have gjort anderledes i dag, hvis jeg skulle gøre dem om, men det er lærepenge og disse ting forsvinder ikke, man kan lave dem om igen, når lejlighed byder sig og interesse kan fremmanes.
En ting man skal tænke på er også, at det er svært at sammenligne gamle huse, som er renoverede, med nye huse. Et gammelt renoveret hus er aldrig så energieffektivt, tæt eller spækket med nymodigheder som et nyt. Så kan man spørge sig selv, om man vil bo i et nyt hus, der er så tæt, at man skal åbne et vindue på bagsiden for at kunne lukke hoveddøren på forsiden?
Gamle huse, selvom de er renoverede, har deres ulemper i meget, men også fordele i forhold til nye huse. Gamle huse har en charme, som et nyt hus aldrig kan tangere, men det er nok et spørgsmål om smag og behag.
Nå, hvordan skal "man" så gøre? Renovere en rønne (som jeg har gjort) eller bygge nyt?
Jeg renoverede og kommer til at skulle gøre det længe endnu. Huset bliver meget mere værd, men da jeg vil bo her, skal jeg ikke sælge, og da er det helt ugunstigt, hvad det er "værd". Det, jeg må betale for, er TIDEN, der bruges. Havde jeg været nødt til at få hjælp til hver enkelt moment i processen, havde jeg ALDRIG haft råd. Punktum. Kan man lide at spille golf, sejle, spille skak eller bare slappe af og dagdrømme dagene igennem, skal man ikke renovere. Renovering er et engagement, som er svært at forestille sig omfanget af, man må forsake meget, først og fremmest i tid. Orker man ikke dette eller føler GNISTEN for huset/projektet, så LÅNER MAN med fordel det man får hos banken, beder en ekspert som kan og vil, bygge det hus man har råd til på en plads som passer tilstrækkelig godt og nyder det og den tid man får til overs til andet. Måske er det klogere at bruge mere tid på at skaffe sig et vellønnet job, som man kan arbejde på, mens nogen bygger huset for en? Prioriteringer kan te sig forskelligt, og hver og én får træffe sine valg.
Held og lykke, uanset hvad du vælger...
Jeg ledte længe efter et hus, men alt var for dyrt. Husene i området, hvor jeg søgte, kostede i god stand mindst 2,5 millioner, med stor grund, endnu mere. Gamle huse med god beliggenhed (sol og udsigt mm koster sommetider meget mere end nybyggede). Jeg fik muligheden for at købe en gammel gård med SUPERBELIGGENHED, men hvor huset var ret forfaldent for en sum jeg anså, jeg havde råd til (desværre dog ikke billigt).
Det endte med, at jeg kaldte tømrer til for tilbud. Der var for det første få, der overhovedet ville tage projektet. Gammelt hus og intet, der var lige. Så stilles der krav, som mange tømrere ikke kan møde, desværre. Efter nogle kontakter med forskellige bygherrer og tømrere, var mange af den opfattelse, at jeg skulle rive det ned. Dog var det sådan, at prisen var for høj til at kunne rive det ned og blot have det, jeg havde købt, som en "grund" til et nyt hus. En tømrer sagde: "Hvis du skal kunne bo her, skal du lægge en million eller mere". Han havde ret. Det kommer til at have kostet mig en million, når det er færdigt (jeg har lidt tilbage at lave som et badeværelse til osv). Han mente, at det ville koste mig MINDRE at rive huset ned og stille et nyt der i stedet. Desuden ville det blive bedre. Trods min uvidenhed indså jeg da, at det næppe var absolut en sandhed. En nedrivning er ikke gratis. Byggetilladelser og alle myndighedskrav og gebyrer havde været betydelige, samt at et tilsvarende hus i samme stil og størrelse som det, jeg har, let ville have kostet over 2,5 millioner bare for opførelsen. Fundament skulle desuden tilkomme den omkostning. Hvis jeg da skal lægge mellem 800 og en million på mit hus tilføjet til det, jeg har betalt for ejendommen, er det alligevel en bedre handel for MIG, under en forudsætning. At jeg kan lave arbejdet for det meste selv. Uden sidstnævnte kan man HELT REGNE BORT mulighederne for en fornuftig omkostning.
Jeg kunne INTET, da jeg begyndte. Jeg har lært mig undervejs. Haft lidt folk at spørge og måske få en hjælpende hånd af en ven med rigtigt tunge ting, men ellers har jeg måttet finde vejen selv. Huset står stadig. Visse ting ville jeg have gjort anderledes i dag, hvis jeg skulle gøre dem om, men det er lærepenge og disse ting forsvinder ikke, man kan lave dem om igen, når lejlighed byder sig og interesse kan fremmanes.
En ting man skal tænke på er også, at det er svært at sammenligne gamle huse, som er renoverede, med nye huse. Et gammelt renoveret hus er aldrig så energieffektivt, tæt eller spækket med nymodigheder som et nyt. Så kan man spørge sig selv, om man vil bo i et nyt hus, der er så tæt, at man skal åbne et vindue på bagsiden for at kunne lukke hoveddøren på forsiden?
Nå, hvordan skal "man" så gøre? Renovere en rønne (som jeg har gjort) eller bygge nyt?
Jeg renoverede og kommer til at skulle gøre det længe endnu. Huset bliver meget mere værd, men da jeg vil bo her, skal jeg ikke sælge, og da er det helt ugunstigt, hvad det er "værd". Det, jeg må betale for, er TIDEN, der bruges. Havde jeg været nødt til at få hjælp til hver enkelt moment i processen, havde jeg ALDRIG haft råd. Punktum. Kan man lide at spille golf, sejle, spille skak eller bare slappe af og dagdrømme dagene igennem, skal man ikke renovere. Renovering er et engagement, som er svært at forestille sig omfanget af, man må forsake meget, først og fremmest i tid. Orker man ikke dette eller føler GNISTEN for huset/projektet, så LÅNER MAN med fordel det man får hos banken, beder en ekspert som kan og vil, bygge det hus man har råd til på en plads som passer tilstrækkelig godt og nyder det og den tid man får til overs til andet. Måske er det klogere at bruge mere tid på at skaffe sig et vellønnet job, som man kan arbejde på, mens nogen bygger huset for en? Prioriteringer kan te sig forskelligt, og hver og én får træffe sine valg.
Held og lykke, uanset hvad du vælger...
Cool tråd jeg kommer ind lidt sent, fordi jeg har haft juleferie fra byggahus.se.
Jeg bor i et ældre hus. Til sommer er det fem år siden, vi flyttede ind. Jeg begyndte at renovere efter tre måneder, er stadig i gang og fortsætter nok flere år endnu.
Jeg fortryder ikke det valg, men er blevet mere og mere forsigtig med at anbefale det til andre. Især er jeg skeptisk overfor at gå renoveringsvejen kun for økonomiens skyld. Store renoveringer koster så meget i tid eller penge eller begge dele.
Det er en ting, hvis man, ligesom jeg, kan lide gamle huse. Hvis man vil have præcis sådan ét, men friskt, er renovering jo det naturlige valg. Men du, dvd1234, skriver at du vil have det moderne, og det gør mig tvivlsom. Der er et gammelt tysk ordsprog, der siger, at en kartoffel aldrig kan blive en ananas ligeså lidt kan et gammelt hus blive nyt. Med arbejde kan det blive hvor flot og friskt som helst, men nyt eller moderne bliver det aldrig. Jeg er skeptisk overfor at købe et hus, hvis man ikke fundamentalt kan lide hustypen og plantegningen selvfølgelig kan man lave ændringer, men hvis man begynder at tale om at rive alt ned inklusive alle indervægge og kun beholde skallen, kan man undre sig over, om man har købt det rigtige hus. Måske skulle man have ventet, til man fandt noget, der var lidt tættere på det, man vil have. Der er trods alt forskel på at ændre 50 procent end 100.
Hvis man nu alligevel skal give sig i kast med en storrenovering, er der helt klart meget at vinde ved at gøre meget selv, selvom materialerne alligevel koster, og de fleste af os må betale en del til fx elektrikere og VVS'ere også. Specielt vil jeg fremhæve det, Mats_O var inde på, at man bestemmer tempoet selv. Den samlede slutsum bliver ikke nødvendigvis meget mindre af det, men der er en styrke i, at omkostningerne spredes ud, hvilket jo blandt andet sker automatisk, fordi man ikke kan arbejde hvor hurtigt som helst. I mit tilfælde ser det ud som om, at efter det indledende køkkenprojekt (som man kan sige delvist blev lånefinansieret, da vi brugte en del af overskuddet fra vores gamle bolig i stedet for at øge indsatsen og dermed reducere lånet) har jeg kunnet tage omkostningerne, efterhånden som de kommer, og ikke behøvet at låne mere. Skulle vi få det mere trangt en tid, kan jeg simpelthen sænke renoveringstakten. Man kan altså sige, at vi reducerer vores økonomiske risikoudsættelse betydeligt; havde vi med det samme lånt til at udliciterer hele renoveringen, ville den nok have været færdig nu, men da ville vi have siddet med renterne og afdragene, hvad enten vi vil eller ej.
Men, som sagt, det kræver, at man har gnisten. Hvis jeg havde siddet i denne situation flere års renovering bag mig og flere år foran mig og IKKE kunne lide selve renoveringsarbejdet, hvilket mørke det ville have været! Desuden, medmindre man er single, er det jo ikke nok at være tændt på det selv. Vi var nok lidt for ivrige efter at købe hus og komme i gang det har vist sig hen ad vejen, at min kone ikke helt havde indset, hvordan det kunne blive. Nu har vi nok lykkedes med at håndtere det godt nok til ikke at blive et tilfældet af skilsmisse på grund af langvarig renovering, men alle er ikke så heldige.
Endelig sympatiserer jeg med Estwings kærlighed til veludført arbejde, men synes samtidig, at overliggeren ligger lidt højt der. Selvfølgelig ville det være fedt, hvis jeg kunne klare mig helt uden blød fugemasse, men hvad er alternativet? Jeg ved ikke, om jeg har været ude for særligt dårlige eksempler, men i de fleste nybyggerier, jeg har set, er der fabrikslakerede lister, som profferne har skåret sådær halvsnapt og dunket på plads med sømpistol, og hvor charmerende er det? Det skyldes nok mere pressede byggebudgetter end snedkernes dygtighed, men alligevel, jeg synes, at mine egne listearbejde med oversparklede sømhuller og slutmalede på stedet ser meget mere gedigne ud, selvom der er brugt lidt latexfugemasse her og der.
Jeg bor i et ældre hus. Til sommer er det fem år siden, vi flyttede ind. Jeg begyndte at renovere efter tre måneder, er stadig i gang og fortsætter nok flere år endnu.
Jeg fortryder ikke det valg, men er blevet mere og mere forsigtig med at anbefale det til andre. Især er jeg skeptisk overfor at gå renoveringsvejen kun for økonomiens skyld. Store renoveringer koster så meget i tid eller penge eller begge dele.
Det er en ting, hvis man, ligesom jeg, kan lide gamle huse. Hvis man vil have præcis sådan ét, men friskt, er renovering jo det naturlige valg. Men du, dvd1234, skriver at du vil have det moderne, og det gør mig tvivlsom. Der er et gammelt tysk ordsprog, der siger, at en kartoffel aldrig kan blive en ananas ligeså lidt kan et gammelt hus blive nyt. Med arbejde kan det blive hvor flot og friskt som helst, men nyt eller moderne bliver det aldrig. Jeg er skeptisk overfor at købe et hus, hvis man ikke fundamentalt kan lide hustypen og plantegningen selvfølgelig kan man lave ændringer, men hvis man begynder at tale om at rive alt ned inklusive alle indervægge og kun beholde skallen, kan man undre sig over, om man har købt det rigtige hus. Måske skulle man have ventet, til man fandt noget, der var lidt tættere på det, man vil have. Der er trods alt forskel på at ændre 50 procent end 100.
Hvis man nu alligevel skal give sig i kast med en storrenovering, er der helt klart meget at vinde ved at gøre meget selv, selvom materialerne alligevel koster, og de fleste af os må betale en del til fx elektrikere og VVS'ere også. Specielt vil jeg fremhæve det, Mats_O var inde på, at man bestemmer tempoet selv. Den samlede slutsum bliver ikke nødvendigvis meget mindre af det, men der er en styrke i, at omkostningerne spredes ud, hvilket jo blandt andet sker automatisk, fordi man ikke kan arbejde hvor hurtigt som helst. I mit tilfælde ser det ud som om, at efter det indledende køkkenprojekt (som man kan sige delvist blev lånefinansieret, da vi brugte en del af overskuddet fra vores gamle bolig i stedet for at øge indsatsen og dermed reducere lånet) har jeg kunnet tage omkostningerne, efterhånden som de kommer, og ikke behøvet at låne mere. Skulle vi få det mere trangt en tid, kan jeg simpelthen sænke renoveringstakten. Man kan altså sige, at vi reducerer vores økonomiske risikoudsættelse betydeligt; havde vi med det samme lånt til at udliciterer hele renoveringen, ville den nok have været færdig nu, men da ville vi have siddet med renterne og afdragene, hvad enten vi vil eller ej.
Men, som sagt, det kræver, at man har gnisten. Hvis jeg havde siddet i denne situation flere års renovering bag mig og flere år foran mig og IKKE kunne lide selve renoveringsarbejdet, hvilket mørke det ville have været! Desuden, medmindre man er single, er det jo ikke nok at være tændt på det selv. Vi var nok lidt for ivrige efter at købe hus og komme i gang det har vist sig hen ad vejen, at min kone ikke helt havde indset, hvordan det kunne blive. Nu har vi nok lykkedes med at håndtere det godt nok til ikke at blive et tilfældet af skilsmisse på grund af langvarig renovering, men alle er ikke så heldige.
Endelig sympatiserer jeg med Estwings kærlighed til veludført arbejde, men synes samtidig, at overliggeren ligger lidt højt der. Selvfølgelig ville det være fedt, hvis jeg kunne klare mig helt uden blød fugemasse, men hvad er alternativet? Jeg ved ikke, om jeg har været ude for særligt dårlige eksempler, men i de fleste nybyggerier, jeg har set, er der fabrikslakerede lister, som profferne har skåret sådær halvsnapt og dunket på plads med sømpistol, og hvor charmerende er det? Det skyldes nok mere pressede byggebudgetter end snedkernes dygtighed, men alligevel, jeg synes, at mine egne listearbejde med oversparklede sømhuller og slutmalede på stedet ser meget mere gedigne ud, selvom der er brugt lidt latexfugemasse her og der.
Jeg er jo på vej til at bosætte mig i et hus med en hel del renoveringsbehov. Og jeg længes. Indser selvfølgelig, at det vil tage tid, det vil være hårdt, og jeg vil til tider blive træt af det. Men jeg ved også, at behovet for renovering ikke er større, end hvad vi gør det til. Ville absolut ikke købe et totalprojekt, for det ville være at tage mig vand over hovedet.
Jeg tror, som nogen allerede har sagt, at for den, der synes om at nørkle selv, føler bekræftelse i at have gjort noget selv og ikke har andre tidskrævende hobbyer, så er det bestemt ikke umuligt at renovere selv.
Er også enig med Farzan i, at hvis man køber et hus, som man så gør helt totalt, så burde man måske have overvejet, om det virkelig var det hus, man ville have. Som estwing sagde, så voldtager man jo et hus ved at lave så radikale ændringer, som han har gjort.
Selv vil jeg forsøge at finde tilbage til det, som den, der byggede huset, engang havde tænkt sig. Ja, ikke med udendørs toilet og uudnyttet loftsrum selvfølgelig. Men I forstår.
Jeg tror, som nogen allerede har sagt, at for den, der synes om at nørkle selv, føler bekræftelse i at have gjort noget selv og ikke har andre tidskrævende hobbyer, så er det bestemt ikke umuligt at renovere selv.
Er også enig med Farzan i, at hvis man køber et hus, som man så gør helt totalt, så burde man måske have overvejet, om det virkelig var det hus, man ville have. Som estwing sagde, så voldtager man jo et hus ved at lave så radikale ændringer, som han har gjort.