P
Er i gang med husbyggeri og har en limtræsbjælke, der i den ene ende står på to sømmede 45x95 og i den anden ende på tre sømmede 45x95.

Var i går og kiggede, hvordan det så ud, og ser at reglerne, der er sømmede, ikke er skåret i et lige snit. Hvilket gør, at reglerne, der så bliver bærende søjler, egentlig kun har anlægsflade mod typ en 45x95 i hver ende.
Se billeder i opslaget på, hvordan det ser ud.

Skal jeg kræve, at dette laves om, eller er jeg bare overdrevent pedantisk?

Snedkeren siger, at det er nok at slå en kile i, så den får anlæg mod alle stolperne. Er det virkelig nok?

Han siger også, at "så længe du ikke skal have en gravemaskine på førstesalen, så er det fint".

Hvad bør jeg gøre?

• Limtræsbjælke understøttet af spiklimerede stolper, synlig mellemrummet.
  • Limtræsbjælke understøttet af to spiklimerede træbjælker, hvor den ujævne kant kun rører en af dem. Træ i forgrunden med søm.
  • Grovskårne træbjælker, der står som støttepiller til en limtræsbjælke, hvor snittet ikke er lige og korrekt tilpasset.

Bedste svar

U
Overdrevet pettete

• Synes
foppa og 6 andre
  • Laddar…
Det der er intet problem.

Når der bliver tryk på det der, så bliver det glat.

• Synes
Appendix
  • Laddar…
H
Slå en kile i det lille tror jeg bliver svært.
Nej som tidligere det der er ingen problemer

Træ er levende materiale alligevel, selvom det havde været 100% anlægsflade i dag, så er det ikke sikkert det er det i morgen s.a.s.

• Synes
Appendix
  • Laddar…
P
Tusind tak for så mange hurtige svar! Nu kan jeg føle mig rolig! Dette forum er fantastisk på den måde ☺️

Snedkeren lyder så arrogant, når jeg har talt med ham om det. Det lyder som om, han blev irriteret bare fordi jeg overhovedet spurgte. Dermed blev jeg lidt skeptisk.

Kan jeg også være rolig med kilerne, de har sat under gulvbjælkerne mod en bærende væg?
Hammarbandet i væggen er blevet samme højde som underkant af limtræsbjælken, men den skal egentlig være 10 mm højere.
Derfor har de slået kiler af træ ind, som er 10 mm, det føles som om det sidder rigtig stramt og godt.
Er det også en ok måde at gøre det på?

U
Henrik_z sagde:
Tusind tak for så mange hurtige svar! Nu kan jeg føle mig rolig! Dette forum er fantastisk på den måde ☺️

Snedkeren lyder så arrogant, når jeg har talt med ham om det. Det lyder som om han blev irriteret bare fordi jeg overhovedet spurgte.. Derfor blev jeg lidt skeptisk.

Kan jeg også være rolig med kilerne de satte under gulvbjælkerne mod en bærende væg?
Hammerbåndet i væggen er blevet samme højde som underkanten af limtræsbjælken, men den skal egentlig være 10 mm højere.
Derfor har de slået kiler ind af træ som er 10 mm, det føles som det sidder rigtig tæt og godt.
Er det også en ok måde at gøre det på?
svært at sige uden billede

P
U Utsliten och utdömd sagde:
svårt att säga utan bild
Jag försöker ladda upp men får bara fel..

P
Her kommer billede

• Trækonstruktion under opbygning, med OSB-plade og træplanke med sorte markeringer; sollys skinner på træoverflader.
P
Er kilen mellem bærende væg og gulvbjælke OK også? ☺️

U
Ja det der er heller ikke noget problem. Jeg ville dog have brugt plastmellemstykker eller lignende for at der ikke skulle være risiko for at det revner. Men jeg ville ikke gøre det om, det ser stadig godt ud :)

• Synes
Appendix
  • Laddar…
P
U Utsliten och utdömd sagde:
Ja det der er heller ikke noget problem. Jeg ville dog have brugt plastmellemlæg eller lignende for at der ikke skal være risiko for at den sprækker. Men jeg ville ikke gøre det der om, det ser alligevel godt ud :)
Tak så meget for svaret, så kan jeg fortsætte med at sove roligt! ☺️

Bedste svar...
Han siger også, at "så længe du ikke skal have en gravemaskine på overetagen, så er det godt"

• Synes
Intershade
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.