Hej

Jeg tænkte jeg ville friske området op under ydertappen. Malingen var skallet af på grund af tidligere fugt. Skraber lidt maling af og hører, at det lyder hult. Banker på pudsen nogle steder, og det lyder hult, præcis som når puds er ved at slippe.

Bankede lidt puds af og finder rørmåtte? Forventede betonhulsten ligesom resten af fundamentet. Blev lidt overrasket, plejer man at have rør mellem pudsen og fundamentet?

Jeg tænkte bare, at jeg ville pudse det, der var løsnet, men nu bliver jeg usikker. Hvorfor har man gjort sådan? For at pudsen skal hæfte bedre? Eller en slags isolerende funktion? For resten af kælderen er pudsen direkte på muren.

Hvad skal jeg gøre nu?

Huset er bygget i 61.

• Væg med afskallet puds, hvorunder vassmatte er synlig. Antonio ser ud til at spørge om formålet og bedst praksis for reparation af dette område.
  • Billede af en væg med en rift, der viser en struktur af vass under pudset. Puds er fjernet delvist og afslører et tomrum.
  • Undertrappe-rum med flagnende puds, afsløret vass underlag, rør langs væg, ujævne vægflader, tydelig tegn på fugtskade.
  • Under en trappe er væggen med afskallet puds, afdækket isolering og flere dæk opbevaret. Væggen har synlige ujævnheder.
  • Plantegning af kælder med et område under ydertrappen markeret med en rød cirkel. Området er i forbindelse med renovering af putsen.
Det er træuld, isolering, godt at pudse på.

• Synes
tergo og 3 andre
  • Laddar…
C
I øvrigt bliver effekten netop, at pudset lyder hult, selvom alt er i orden. Let at blive narret til at tro, der er noget galt.
Senere bliver det desværre meget smuldrende af langvarig fugtpåvirkning.
Jeg har i min kælder fjernet det, der er dårligt, og fyldt i med hjemmelavet træuldit ifølge producentens instruktioner.
Træuld, der får suge i cementvælling. Stik det ind i hullet og læg i pres med et stykke formfiner, indtil det er tørret.

• Synes
naikon
  • Laddar…
V Vante sagde:
Det er træbeton, isolering, godt at pudse på.
C cpalm sagde:
For øvrigt bliver effekten netop, at pudset lyder hult, selvom alt er i orden. Let at blive narret til at tro, at der er noget galt.
Desværre bliver det meget smuldrende ved langvarig fugtpåvirkning.
Jeg har i min kælder skrabet det væk, der er alt for dårligt, og fyldt op med hjemmelavet træbeton ifølge producentens anvisninger.
Træuld som får lov at suge i cementgrød. Prop det ind i hullet og læg i pres med en stykke formfiner, indtil det er tørt.
Tak for infoen, ja jeg blev virkelig lidt narret, da det lyder hult lidt overalt.
Så jeg må fylde hullet, jeg lavede, og lade resten være.

Lyder lidt overkill at fremstille egen træuld til dette lille, findes der ingen enklere løsning, der fungerer ok?

C
N naikon sagde:
Lyder lidt overkill med at fremstille egen træuld for dette lille, findes der ikke en enklere løsning som fungerer ok?
Lyder nok mere kompliceret end det er, det er som sagt ifølge producentens egen anvisning for hvordan man reparerer skader på pladerne.
De skrev endda før på deres hjemmeside, at de sendte træuld gratis til reparation, hvilket jeg syntes var meget generøst, før de også sendte en faktura 🤔

Alternativet, hvis man nu vil bevare egenskaberne og ikke bare fylde hullet med noget andet, er at sammensætte en ny bit.
Men de plader, der sælges i dag, har ikke samme tykkelser som før, så i mit tilfælde var det ikke en mulighed.

• Synes
naikon
  • Laddar…
Fyld med et stykke celleplast, puds over.

V Vante sagde:
Fyld med en stykke cellplast, puds over.
Overvejede også dette, hæfter pudset på cellplast? Føles ikke som om man har brug for net eller grunder et så lille stykke?

Du kan jo fylde hullet med et stykke Leca sten eller "svick", hvis du foretrækker det.

• Synes
naikon
  • Laddar…
J
N naikon sagde:
Overvejede også dette, hæfter pudset på cellplast? Føles ikke som man behøver net eller grunde et så lille stykke?
Har du pudsnet eller hønsenet? For du kan fylde med pudsnet som man folder mange gange, som du så pudser på, så bliver det tilsvarende det, der sidder der..

• Synes
naikon
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Du kan jo fylla hullet med en bit Leca sten eller "svick" om du foretrækker det.
J Jansson69 sagde:
Har du pudsnät eller hönsnät? För du kan fylla med pudsnät som man viker mangfoldigt som du så pudser på så blir det identisk med det som sidder der..
Smart!! Tak. Jeg fylder nok med nät eller med lidt leca. Lyder enkelt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.