7,410 læst ·
6 svar
7k læst
6 svar
"Silicone" til at montere glas i kakkelovn?
Snart bliver det koldt, og så vil man tænde op 
Har en marieberg "Karl" hvor en af ruderne er revnet efter lidt uheldig voldspåvirkning.
Nu viser det sig, at vores kakkelovn ikke er standard, hvad angår, hvordan glasset er fastgjort i støbejernet. På vores ovn er de limet med et gennemsigtigt silikoneagtigt middel, som skal kunne tåle den høje varme i ovnen.
Det kan ikke være varmesilikone, for det tåler vel kun 300 grader?
Nogle tips til hvor jeg kan finde dette middel - for kakkelovnsfirmaerne i Uppsala ved ikke, hvad jeg skal bruge.
De "andre" kakkelovne har glasset monteret med en blød liste og et skruet beslag - men jeg har ingen steder at skrue et beslag/liste i min ovn.
Har en marieberg "Karl" hvor en af ruderne er revnet efter lidt uheldig voldspåvirkning.
Nu viser det sig, at vores kakkelovn ikke er standard, hvad angår, hvordan glasset er fastgjort i støbejernet. På vores ovn er de limet med et gennemsigtigt silikoneagtigt middel, som skal kunne tåle den høje varme i ovnen.
Det kan ikke være varmesilikone, for det tåler vel kun 300 grader?
Nogle tips til hvor jeg kan finde dette middel - for kakkelovnsfirmaerne i Uppsala ved ikke, hvad jeg skal bruge.
De "andre" kakkelovne har glasset monteret med en blød liste og et skruet beslag - men jeg har ingen steder at skrue et beslag/liste i min ovn.
Ring til producenten!
http://www.mariebergs.com/
http://www.mariebergs.com/
Der findes en "varmeresistent tætmasse", der anvendes indenfor motorsport, den fungerer fremragende, sørg for at du får den rigtige, der ikke afgiver skadelige udfældninger/gasser, spørg hos en mc firma eller lignende.
"byggare"
"byggare"
Tak for jeres svar.
Har talt med marieberg, men de har ikke noget sådant middel, og de kender ikke til den løsning, vi har (selvom marieberg har lavet installationen i 2002). Sagen er nok, at det oprindelige firma er gået konkurs og har startet op igen. De skal have ca. 2000 kr for at komme til os og kigge - uden garantier for, at de kan sætte glasset på plads. Ca. 12+12 km rejseafstand.. lidt dyrt for lidt glas, syntes jeg.
Casco-middelet kunne muligvis fungere, men det er sort (let at få på glasset), og der står ikke, at det hæfter på glas, men måske?
Vil også kigge på den der varmebestandige tætningsmasse.
Har talt med marieberg, men de har ikke noget sådant middel, og de kender ikke til den løsning, vi har (selvom marieberg har lavet installationen i 2002). Sagen er nok, at det oprindelige firma er gået konkurs og har startet op igen. De skal have ca. 2000 kr for at komme til os og kigge - uden garantier for, at de kan sætte glasset på plads. Ca. 12+12 km rejseafstand.. lidt dyrt for lidt glas, syntes jeg.
Casco-middelet kunne muligvis fungere, men det er sort (let at få på glasset), og der står ikke, at det hæfter på glas, men måske?
Vil også kigge på den der varmebestandige tætningsmasse.
Kan fraråde fra at teste casco 4077. Sika har et lignende produkt, der hedder firestop. Og det er meget svært at få det pænt. Arbejder med fugemasser i flere år nu og har testet begge produkterne flere gange. Dog som skjult fuge. De fleste såkaldte brandfugemasser skal jo kun holde en vis tid. Alle fugemasser brænder op efter et stykke tid. Jeg ville satse på at tage lugen til et mekanisk værksted og få svejset et blæk eller lignende på. For derefter at kunne fastgøre glasset med skruer.
FYI. Jeg sprang over det silikonlignende og købte i stedet glasfiberpakning 87-473 på biltema til varmeglas, hvor der indgik en klister, der tålte varme. Se det blev en klisterkant rundt om glasset - trykte det på plads og "strammede" det fast med listen og vha. nogle skiver.
Se tætnede jeg lidt mere med pannkit som jeg havde hjemme.
Det sidder stadig efter ca. 10 ildsteder, så det ser ud til at fungere indtil videre.
Se tætnede jeg lidt mere med pannkit som jeg havde hjemme.
Det sidder stadig efter ca. 10 ildsteder, så det ser ud til at fungere indtil videre.
Senest redigeret:
Klik her for at svare