Hej
Lægger nyt gulv i nybyggeri og den sidste samling/stykke blev desværre en smal strimmel på 10 cm. Hvordan bør/kan jeg håndtere dette. Der skal også bygges ud 45 regel på væggen senere.
Alt 1: skær gulvspånplader 10cm og fastgør i sidste fuldbredde pladestykke.
Alt 2: skær den sidste plade lige og læg et passtykke af typen 22x95 (bræt) som det sidste stykke.
Alt 3: lad det være og dæk isoleringen med en lille smule bækplade, da væggen bygger ud 45, så "hullet bliver maks 5cm og parketgulv og liste dækker alligevel
Hej
Lægger nyt gulv i nybyggeri og sidste samling/stykke blev desværre en smal strimmel på 10 cm. Hvordan bør/kan jeg håndtere dette? Der skal også bygges ud 45 regel på væggen senere.
Alt 1: skær gulvspånplader 10 cm og fastgør i sidste fuldbredde plade.
Alt 2: skær sidste plade lige og læg en pasbit af type 22x95 (bræddebite) sidste stykke.
Alt 3: lad det være og dæk over isolering med en lille stykke bundeplade, da væggen bygger ud 45, så "hullet" bliver max 5cm og parket gulv og liste dækker alligevel [billede] [billede]
Alt 4: anden løsning
Jeg havde nok kortlet ekstra under hver og lagt den smalle bit, der er tilbage. Der vil jo ikke være nogen risiko for svik her, samtidig med at du får spån på hele gulvet.
Afhængig af hvilket gulv, så er det måske endda unødvendigt at kortle ekstra.
Jeg ville nok lægge ekstra klodser under hver og placere det smalle stykke, der er tilbage. Der vil jo ikke være nogen risiko for svigt, samtidig med at du får spån på hele gulvet.
Afhængigt af hvilket gulv det er, er det måske endda unødvendigt at lægge ekstra klodser.
Hvorfor lægge klodser? Tænker hvis man limer den før montering, så bliver det en enhed.
Uanset hvordan jeg gør, vil jeg få en sprække mod den eksisterende regel, da det kræves plads for at "næsen" skal skubbes ind. Men så kommer jo 45-reglen og dækker det.
Hvorfor forkorte? Tænker hvis man limer den inden montage, så bliver det en enhed.
Uanset hvordan jeg gør, får jeg en sprække mod eksisterende regel, da der kræves plads for at "næsen" skal skubbes ind. Men så kommer 45-reglen og dækker det.
Tænker hvis et tungt skab skal stå op ad væggen. Så er der risiko for, at benene forårsager nedbøjning af parketten, da en smal stribe spånplade ikke er så holdbar.
Angående sprækken, så limer du enten inden, som en anden skrev. Alternativt kan du presse den på plads med et koben. 10mm yderst er vel rimeligt at have.
Tænker om et tungt skab skal stå intill væggen. Så er der risiko for, at benene forårsager nedbøjning af parketgulvet, da en smal stribe spånplade ikke er så holdbar.
Angående slør så limer du enten før som nogen anden skrev. Alternativt kan du trykke det på plads med en koben. 10mm yderst er vel rimeligt at have.
Ok så er jeg med. Tænkte lidt på, at det skulle kottlas på grund af samlingen. Ja, der vil blive indfældet 70x45 nær væggens slutning.
Lidt synd kun, at man skal skære i 4 gulvplader for at få ud disse 10 cm stykker.
Du skal have kortlinger under alle kanter på pladen. Så nogen kortlinger bør du have.
Er ikke i princippet alle fer og not 22mm gulvspånplader OK at lægge løbende? På side 18 af "Gulvhåndbogen" som kommer fra producenten af TS gulvspånplade ser man, at de lægger det løbende.
Havde du centreret lægningen havde du klaret dig uden nogen strimler.....
Sandt, havde jeg målt så kunne man jo have kappet den første række og fået mere homogene samlinger ved væggene. Men antallet af plader ville være det samme.
Skulle du ikke have 45 reglar på siderne? Så havde det været nok at centrere det, du har lagt, uden kapning. Så skal der være støtte rundt om for pladerne.
Skulle du ikke have 45 reglar på siderne? Så ville det have været nok at centrere det du har lagt uden skæring. Så skal der være støtte rundt om for pladerne.
Ja, der skal være 45 reglar på væggene, så man kunne jo sætte en stående 45x70 som billedet viser, så kommer der jo OSB + Gips. Kottlar man 28/45*70 mod sidste spånplade så bliver det jo ""tæt". Ville det fungere.
Känns jo lidt B at skære 4 spånplader 10 cm bare for at...
Ja det gør det absolut. Sørg for at isoleringen ligger mod syllen, så der ikke bliver træk under den og ind under spånpladen. Det ser ud som om, det gaber lidt på billedet.
For at få det stærkt og hurtigt job, tager du 28X 95 glespanel, saver til stykker som passer mellem gulvbjælkerne, trækker dem ned under så halvdelen af glesen er under pladen, der er plads til at trække den op med 2 tvinger. Skru den fast med 5 spånskruer og læg den lille bit og måske lidt lim og 5 skruer. Det bliver stærkt så man kan stille en bil på.
Det er jo bare at lægge den 10cm bit der præcis som alle andre plader. Du skal have 45mm regel så 11 osb å 12 gips så en sokkel på 12mm antager jeg? Så er du oppe i 80mm. Føles ikke sandsynligt at du vil belaste de sidste 20mm af biten så meget at det svajer. Det der holder alle dage i ugen
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.