Jeg er ved at montere en lige ståltrappe, som skal sidde langs en gavl på en garage for at nå loftet.
Jeg bygger en platform, som trappen skal fastgøres i øverst. Der nede støber jeg et solidt fundament i beton, som trappen fastgøres i. Platformen skal hvile på 4 stk. 95x95 træstolper med fundamenter.
Selve ståltrappen er ret tung, ca. 4-500 kg.
Vil platformen/stolperne blive udsat for sidekræfter?
Min gætning er, at platformen vil blive udsat for kræfter skråt nedad, hvilket altså indebærer både kræfter i sideled og direkte nedad. Kræfterne i sideled skal jeg så modvirke ved f.eks. at fastgøre en indre stolpe i garagen, og en ydre stolpe kan få en skråstiver mod garagen. Eller tænker jeg forkert?
Jeg bygger en platform, som trappen skal fastgøres i øverst. Der nede støber jeg et solidt fundament i beton, som trappen fastgøres i. Platformen skal hvile på 4 stk. 95x95 træstolper med fundamenter.
Selve ståltrappen er ret tung, ca. 4-500 kg.
Vil platformen/stolperne blive udsat for sidekræfter?
Min gætning er, at platformen vil blive udsat for kræfter skråt nedad, hvilket altså indebærer både kræfter i sideled og direkte nedad. Kræfterne i sideled skal jeg så modvirke ved f.eks. at fastgøre en indre stolpe i garagen, og en ydre stolpe kan få en skråstiver mod garagen. Eller tænker jeg forkert?
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis du kan integrere to af stolperne med trappen og dens fundament, behøver du ikke bekymre dig for sidekræfter.
Tak for svar! Jeg var lidt inde på det fra starten, at der ikke burde være nogle sidekræfter, men nu bliver jeg alligevel usikker. Ja, trappen skal forankres godt i platformen, som til gengæld er godt forankret i stolperne. Og som sagt, trappen skal også være fastskruet ordentligt i betonfundamentet nederst.J justusandersson sagde:
Har du mulighed for at forklare, hvorfor der ikke bliver nogen sidekræfter, men kun kræfter direkte ned i stolperne med denne konstruktion? Ikke fordi jeg ikke tror på dig, men bare fordi jeg vil forstå. Jeg fandt et billede, som jeg vedhæfter, der støtter din påstand, konstruktionen på billedet ser ikke ud til at håndtere nogen sidekræfter.

Klik her for at svare