Jeg har indhentet tilbud på spær til en carport, og alle ser ens ud (W), men et skiller sig ud med en anden konstruktion, se billede:
I tilbudsforespørgslen var følgende info til producenten:
Spændvidde: 6000 mm
Opslagsbredde: 115 mm
Tagvinkel: 27 grader
Snezon: 2,5
Ydertag: Tungt ydertag (betontegl, lægter, pap, forskalling)
Indertag: Let indertag (forskalling eller enkelt gips)
CC: maks 1200 mm
Hvad jeg kan se, så har alle leverandører beregnet med samme laster for sne (2,5kN/m2) og inder/ydertag (0,3 / 0,65kN/m2)
Er modellen på billedet ovenfor dårligere på nogen måde, hvis man sammenligner med en "almindelig" W-spær? Jeg bemærkede også, at underrammen havde dimensionen 45x120mm, mens den på alle andre tilbud var 45x145. Gør konstruktionen, at man kan bruge tyndere træ uden at miste stabilitet?
Jeg er ikke ekspert på spær, men det ser jo næsten ud som om de har regnet med et støttepunkt på midten også.
Ok, nej jeg er heller ikke ekspert, men jeg reagerede på at konstruktionen var anderledes. Jeg skal dobbelttjekke at den er fritbærende, dvs to støttepunkter. Tak for hurtigt svar!
Jeg ringede til producenten, som var både venlig og hjælpsom. Konstruktionen er korrekt dimensioneret, og det er en smule billigere at bygge på den måde. Jeg valgte dog at ændre til W-spær, da det bliver lettere at kravle rundt deroppe, samt ændrede jeg underrammen til 45x145mm for lidt ekstra sikkerhed, hvis man skulle kaste lidt isolering op en gang i fremtiden.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.