Hej!

Jeg har købt et Hultfredshus fra 1962, og vi er begyndt at lave om og ændre planløsningen. Indtil videre har vi revet lidt vægge ned og sat nye op. Nogle vægge står stadig. Eksisterende vægge består af tretex fiberplank (70mm) der er beklædt med tretex. Nogle vægge bygges op samme sted, og nogle flyttes lidt. Generelt har vi ikke påvirket planløsningen, men næste skridt er, at vi vil rive en væg mod stuen ned og en mellem køkken og stue.

En tømrer sagde, at spærkonstruktionerne var selvbærende, og at det ikke burde være noget problem, men her vil man være sikker. Jeg begyndte at rive væggen ned, som løber under flere af spærkonstruktionerne, og synes, at det begyndte at hænge. Måske ikke så underligt, da det vejer en del. Men jeg har sat støtte nu, indtil jeg får hele væggen op igen. Når jeg kigger i stuen omkring murværket, kan man se, at netop den spærkonstruktion, der løber her, ikke hviler på en væg, og den hænger. Er dette en risiko, og hvorfor har man ikke bygget med en bjælke? Eller er det bare sådan, at spærkonstruktionerne er selvbærende, men at det kan hænge lidt, hvis det ikke hviler på noget?

Jeg vil gerne forsikre mig om følgende:

  1. Om spærkonstruktionerne er selvbærende, og om man kan fjerne skillevægge?
  2. Om jeg bør støtte op omkring murværket, og i så fald bør man vel ikke have træ mod det af brandtekniske årsager?
  3. Om jeg bør supplere den langsgående væg i gangen (reglar på 600c/c) med ekstra reglar på 300 c/c?
  4. Om spærkonstruktionerne er selvbærende, kan man på loftet hjælpe de bjælker, der hænger, så man får et plant loft af æstetiske grunde?

Taknemmelig for hjælp
/Magnus Lorentz
 
  • Manuskript med tekniske beregninger og en skitse af en takstol fra 1962, viser detaljerede styrkeberegninger og specifikationer for byggekonstruktion.
  • Byggetegning af tagkonstruktion fra et Hultfredshus fra 1962 med detaljerede mål og specifikationer.
  • Blåttryk af et Hultfredshus fra 1962 med angivelse af byggeplads, tagstol vinkel og væggemål. Tekniske specifikationer og adresse er også inkluderet.
  • Arkitekttegning fra 1961 af et Hultfredshus, viser takstole og konstruktionselementer med detaljerede målinger og tekst på gulnet papir.
Her kommer nogle supplerende tegninger.
 
  • Bygningstegning af et hus i tværsnit med et skråt tag, trapper, betonfundament og materialebeskrivelser.
  • Plantegning af en lejlighed med tre soveværelser, stue, køkken og badeværelse, samlet boligareal 82,8 m².
  • Ritning av byggnadskonstruktion med detaljer om väggar, tak och material. Visar mätningar och specifikationer för olika komponenter.
  • Planløsning af et hus på 82,8 m2 med værelser, stue, køkken og badeværelse tegnet med mål.
Og på disse billeder kan man måske se, at tagstolen nærmest skorstenen hænger noget. Loft af træplanker tæt på en murstensvæg. En tagstol ser ud til at hænge svagt tæt på skorstenen. Takstol ved skorsten ser ud til at hænge lidt i et indendørs træloft nær væg af mursten.
 
Indervæggen er ikke bærende. På talerstolstegningen står spændvidden angivet til 6,6m, hvilket burde være bredden på dit hus.
Et advarselsfinger dog, snezonen i Lund er nu 1,5 (150kg/m2). Da talerstolen blev dimensioneret, var den 100kg/m2, så du bør altid skovle taget, hvis der skulle komme meget sne.
 
Tak for dit svar. Skal holde øje med taget når det sner.

Men så er det mere af æstetiske grunde man måske vil få op den taglægte som hænger. Kunne man indbygge en bjælke på loftet og spænde den op? Vil gerne undgå at indbygge bjælke og stolpe mod murstocken, da jeg mistænker skorstensfejeren vil have anmærkninger på det. Medmindre jeg vælger stål. men det ville være rart at slippe.
 
Spørgsmålet er i hvad skal du fastgøre bjælken? Belaster du tilstødende underrammer (spær) synker alle i stedet. Måske ikke lige så meget dog.
 
Tænkte at man over nogle tagspær kan lægge en bjælke. Under de ydre skal der være indervægge, som skal tage lasten. Men der findes måske andre måder at løfte disse tagspær, der hænger. Kan man spænde dem op uden at påvirke taget?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.