vi har en bærende væg i vores 1 1/2 plansvilla (bygget 1969) som vi vil fjerne. vi vil tage hele væggen ned og sætte en "så lav og let stålbjælke som muligt".
Tagspænderne er 10,30 meter og væggen, der skal fjernes, er ca. 3,10. det er altså væggen mellem stue og spisestue på billedet
vi tænker at stille limtræsbjælker ved både ydervæggen og væggen mod køkkenet. er det tilstrækkeligt med 90x90 (95x95?) som søjler i limtræ?
så er hovedspørgsmålet, IPE/HEA/HEB? hvilken dimension vil kræves?
ovenfor denne væg er der et soveværelse, men ingen væg direkte ovenover.
jeg vil selvfølgelig spare så meget vægt som muligt, men også have en så "lav" bjælke som muligt, så måske er det værd at gå efter en HEB i stedet for IPE??
ja, giv mig gerne jeres input på dette.
hmm, ja jeg kan se, at 10,3 er interessant også i dette tilfælde. der findes jo mange nabohuse med samme konstruktion, som har lavet ændringen - har været inde hos dem, men desværre har de ikke oplysningerne om, hvilken dimension af bjælke de har brugt. jeg vil desuden gerne bruge en stålbjælke og limtræpiller for ikke at tage for meget af lofthøjden...
men hvad angår kommunens indblanding? skal de godkende byggetilladelse? har tjekket på byggesagskontoret, og der findes ingen dokumenter på naboernes huse heller...
tak for input og håber, du eller nogen andre kan give mig mere info...
Frem for alt bør du måske overveje, hvordan det ser ud nedenunder? At overføre lasten fra en 3 m væg til to søjler er jo ikke så bemærkelsesværdigt, men det forudsætter jo, at det er skudsikkert under gulvets bjælkelag, hvor du skal placere dine søjler.
haha, ja det er jo det enkleste.
overførslen vil ske ved at vi stiller søjlerne på bundpladen med aflastende metalplader for at sprede vægten på større overflade mod pladen.
så ja jeg tror, at vi har en velfungerende løsning, men overvejer om jeg skal have I eller H bjælke, eller måske skal gå med limträ alligevel...?!?!
Ønsker man at minimere byggehøjden, mener jeg at huske, at HEB plejer at blive foreslået. Men en limträ for den spændvidde bliver jo heller ikke så bemærkelsesværdig og er lidt nemmere at arbejde med (indgipse etc.).
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.