Hej,
Jeg er i gang med at bygge en garage og har for nylig opsat vindspærre på garagen, som nu er helt færdig, og fastgjort med lægter.
Først nu kiggede jeg på, hvad jeg egentlig har sat op, hvilket kan ses som ret dumdristigt...
I byggemarkedet bestilte jeg bare vindspærre og tænkte ikke så meget over det. Den jeg fik var Icopal Windy Base.
Den dugen har en Sd-værdi på 0,4m. Sammenligner man med deres Primaduk, eller Isover’s eller andre mærker, plejer de at ligge på ca. 0,04m, dvs. ca. 10 gange mere gennemtrængelige.
Et eller andet sted har jeg læst, at alt under 0,5m ses som diffusionsåbent.
Tommelfingerreglen siger jo, at man skal have et lag, der er 5-10 gange så tæt på indersiden som på ydersiden, og da jeg skal have dampspærre (plast) på garagens inderside, så vil det blive opnået med god margen. (plast har ca. 50m)
Men jeg er stadig lidt i tvivl om, det er godt eller dårligt med dug, der er lidt "tættere".
Det er ikke sikkert, at jeg kommer til at opvarme garagen, og hvis jeg gør, vil det ikke blive mere end ca. 10 grader.
Så hvad siger I? Det er jo alligevel en vindspærre, så den burde jo være beregnet til dette formål. Jeg er nok mest bare temmelig bekymret, men vil alligevel gerne diskutere det lidt med nogen.
Jeg antager, at Icopal Windy Base er blevet monteret på flere huse end mit...
Med venlig hilsen Henke