I
Hej,

Jeg har brug for at forbedre ventilationen i vores kælder og tænkte at save et 100 mm(diameter) hul i væggen et eller andet sted langs de røde streger ved vaskerummet.

Plantegning af kælder med røde linjer mellem dusch og tvätt, markerer mulig placering for ventilationshul.

Det er muligt, at det også kan blive nødvendigt ved bruseren senere.

Jeg antager, at væggen er bærende, så spørgsmålet er, om disse huller(1-2) kan udgøre en risiko? Alternativet er ellers at sætte ventilationen i de nye massive døre i stedet (hvilket føles lidt imod min vilje).

Huset er fra 70'erne, og væggene består af hulsten\leca blok\letbeton. Stueplan er træramme med murstensfacade.
 
I Ironside sagde:
Hej,

Jeg har brug for at forbedre ventilationen i vores kælder og tænkte på at save et 100 mm (diameter) hul i væggen et sted langs den røde linje ved vaskerummet.

[billede]

Det er muligt, at det også kan være nødvendigt ved bruseren senere.

Jeg antager, at væggen er bærende, så spørgsmålet er, om disse huller (1-2) kan medføre en risiko? Alternativet er ellers at sætte ventilationen i de nye massive døre i stedet (hvilket jeg helst vil undgå).

Huset er fra 70'erne, og væggene består af hulsten/lecablokke/letbeton. Stueetagen har en trækonstruktion med tegelfacade.
Ellers, tjek denne tråd, fræs et spor i overkanten af dørkarmen, som jeg gætter på er i træ?
https://www.byggahus.se/forum/threads/franluft-via-karm-hur-fa-till.445293/
 
Mats-S
10cm diameter, ingen problemer med et så lille rundt hul :coffee:
 
  • Synes
Installation
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.