3,439 læst ·
3 svar
3k læst
3 svar
Saunavægge efter eller inden klinkerlægning?
Hej!
Jeg er i gang med at indrette en overetage, og på denne overetage er det planlagt et stort badeværelse med en sauna, og nu undrer jeg mig over, om det er bedst at sætte klinker på hele badeværelsesgulvet, før man rejses op saunavæggene, eller om man skal rejse saunavæggene, før man lægger klinker?
Min umiddelbare tanke om dette er, at tætningen ville være lettere at håndtere, hvis man lægger klinkerne først. Hvis nogen har erfaring med dette og vil dele, ville jeg være taknemmelig.
Mvh
NT
Jeg er i gang med at indrette en overetage, og på denne overetage er det planlagt et stort badeværelse med en sauna, og nu undrer jeg mig over, om det er bedst at sætte klinker på hele badeværelsesgulvet, før man rejses op saunavæggene, eller om man skal rejse saunavæggene, før man lægger klinker?
Min umiddelbare tanke om dette er, at tætningen ville være lettere at håndtere, hvis man lægger klinkerne først. Hvis nogen har erfaring med dette og vil dele, ville jeg være taknemmelig.
Mvh
NT
Eftersom bastuvæggene alligevel skal have tætningslag på ydersiden, så ville jeg have sat lægter op først og lagt klinker bagefter. Desuden undgår du en masse unødvendige huller i gulvets tætningslag. Jo færre huller i tætningslaget, desto mindre risiko for fugtskader. Det er hvad jeg tror, men jeg er på den anden side ingen ekspert på området.
mvh
jeppe
mvh
jeppe
Hvis du vil lægge klinker først, ville jeg efterlade en ordentlig luftspalte mellem væggen og gulvet (ca. 10 cm). Står væggen direkte på gulvet, skal den tætnes og beklædes med kakel/klinker langs soklen, og så er det bedre at lave væggen først og klinke bagefter.
Klik her for at svare