Har brug for at skifte panel på døren til vores madkælder. Måler den panel der sidder der nu og skriver målene i Google, og op dukker sauna panel. Målene passer, men tror I, det kan fungere at bruge den til en dør, der skal være udendørs. Panelet bliver malet med linolie maling, så der er mulighed for at imprægnere det ordentligt med linolie.
Havde samme problem med en "snackedør" til værkstedet. Det eneste jeg også fandt, der passede nogenlunde, var bastupanel. Gik med det, sammen med linoljemaling. Skiftede panelen på nederste halvdel af døren i 2018. Forbedringsmalede den nederste del sidste år, da maling slap ved mange knaster og harpiksforekomster i det sekundære træ. (Hvem vil læne sig mod en væg/bastupanel fuld af knaster og harpiksforekomster, der lækker varm, klistret harpiks?) Der var så meget frisk harpiks, at det ikke virkede umagen værd at forsøge med shellak.
Hvordan som helst, panelen er stadig frisk så vidt jeg ved, her 6 år efter renoveringen. Den sidder desuden udsat for en del slagregn i vestvendt retning.
Hvordan som helst, panelen er stadig frisk så vidt jeg ved, her 6 år efter renoveringen. Den sidder desuden udsat for en del slagregn i vestvendt retning.
Ja, panelet skal kunne bevæge sig. Limes et stort stykke sammen, bliver bevægelsen i yderkanterne større, så at lime træ sammen er ikke at anbefale til udendørs brug, da fugten varierer så meget over året. Indendørs er der et betydeligt mere jævnt klima, så der bliver bevægelserne ikke lige så store.
Klik her for at svare