Hej.
Har et spørgsmål vedrørende spartling af kældervægge (indendørs). Er det okay at bruge sandspartel? Ønsker noget, der er diffusionsåbent og samtidig ikke ødelægges af mulig fugtvandring.
Væggene vil derefter blive malet med en, ligeledes, diffusionsåben maling.
Venligst
Har et spørgsmål vedrørende spartling af kældervægge (indendørs). Er det okay at bruge sandspartel? Ønsker noget, der er diffusionsåbent og samtidig ikke ødelægges af mulig fugtvandring.
Væggene vil derefter blive malet med en, ligeledes, diffusionsåben maling.
Venligst
Nej det er ikke OK, spartelmasse ånder ikke. Der skal være puds på ydervægge, og derefter silikatmaling hvis man vil male.
Med dette sagt vil jeg alligevel indskyde, at jeg har været i mange kældre, hvor ydervæggene har været spartlede uden problemer, men rigtigt er det ikke.
Mvh maler
Med dette sagt vil jeg alligevel indskyde, at jeg har været i mange kældre, hvor ydervæggene har været spartlede uden problemer, men rigtigt er det ikke.
Mvh maler
Tak. Forstår hvad du siger.L Lechuza sagde:Nej det er ikke OK, spartelmasse ånder ikke. Der skal være puds på ydervægge, og så kan man bruge silikatmaling, hvis man vil male.
Med dette sagt vil jeg alligevel nævne, at jeg har været i en masse kældre med spartlede ydervægge, hvor der ikke har været problemer, men det er ikke korrekt.
Venlig hilsen maler
Mener du, at spartelmasse er fugttæt? Hvordan kom du frem til det?L Lechuza sagde:Nej det er ikke OK, spartelmasse ånder ikke. Der skal være puds på ydervægge og derefter silikatmaling, hvis man vil male.
Med dette sagt vil jeg alligevel indskyde, at jeg har været i en masse kældre, der har haft spartlede ydervægge, hvor der ikke har været problemer, men korrekt er det ikke.
Mvh maler
Om det overhovedet behøver at være fugttæt afhænger jo også af, hvordan væggen er bygget, og hvordan rummet anvendes.
Det er en risiko med almindelig spartelmasse, specielt hvis man maler med "plastfarve" på det.
Jeg ville i første omgang vælge en slags puds og male med åben farve, måske fungerer en slags vådrums- eller bådspartelmasse som skal tåle vand. Men puds er nok bedst.
Jeg ville i første omgang vælge en slags puds og male med åben farve, måske fungerer en slags vådrums- eller bådspartelmasse som skal tåle vand. Men puds er nok bedst.
Jeg mener, at hvis det er fugtigt på ydersiden af kældervæggen, så vil spartelmassen boble og slippe.D Daniel 109 sagde:
Hvordan jeg kom frem til dette er, at jeg har set det i x antal kældre og talt med farvegrossisterne, som derefter har sagt, at spartel ikke ånder på kælderens ydervægge.
Det har jeg også set, i mit barndomshjem da jeg var barn, og i mit nuværende hus, hvor de ser ud til at have gjort sådan et par steder.L Lechuza sagde:
Med puds og pudsmaling fungerer det meget bedre.
At det slipper på grund af fugt er noget helt andet end at det ikke ånder.L Lechuza sagde:
De tager fejl Daniel, alle sandbaserede spartelmasser uden plasttilsætning er præcis lige så gode som puds.D Daniel 109 sagde:
MEN spartler du med en meget "stærkere" spartelmasse, så kan det trække det løs, som det er spartlet på.
Mere cement i = stærkere
sand er blot en finere fraktion end puds, men samme "materiale".
Almindelige sandspartelmasse til indendørs brug som fx Beckers medium indeholder sampolymer, hvilket gør, at hvis man fuldspartler, så bliver det ganske tæt og væggen ånder ikke optimalt.
Puds har ikke meget til fælles med disse spartelmasser udover lidt ballast.
Puds har ikke meget til fælles med disse spartelmasser udover lidt ballast.
Klik her for at svare