Lidt træarbejdsadvarsel på spørgsmålet, men vigtigt.
Jeg har tænkt mig at bygge to trærammer, der er 90x116cm med tykkelse 3-3,5 cm. Altså en almindelig ramme. Fire brædder, der skaber et rektangel.
Bredden på selve træet afhænger lidt. Det må ikke være for iøjnefaldende, da boligforeningen så vil klage, men heller ikke for spinkelt. Det skal sidde på altanen, så jo bredere det er, desto mere har vinden at tage fat i.
Spørgsmålet er, hvordan bør jeg sammensætte brædderne i hjørnerne for at konstruktionen bliver så stabil/stiv som muligt?
Jeg har tænkt mig at bygge to trærammer, der er 90x116cm med tykkelse 3-3,5 cm. Altså en almindelig ramme. Fire brædder, der skaber et rektangel.
Bredden på selve træet afhænger lidt. Det må ikke være for iøjnefaldende, da boligforeningen så vil klage, men heller ikke for spinkelt. Det skal sidde på altanen, så jo bredere det er, desto mere har vinden at tage fat i.
Spørgsmålet er, hvordan bør jeg sammensætte brædderne i hjørnerne for at konstruktionen bliver så stabil/stiv som muligt?
- Fase firkanter ud, så brædderne overlapper? Hvordan gør man dette på den nemmeste måde i så fald? Kan nogle byggemarkeder gøre det?
- Skære brædderne 45º og samle dem som en traditionel billedramme?
- Flade vinkeljern?
- Nogle særlige træsorter, der egner sig bedre for at opnå stivhed?
"Fase ud kvadrater, så brædderne overlapper? Hvordan gør man dette på nemmeste måde i så fald?"
Denne metode. Som kaldes Halv-i-halv.
Lim derefter kontaktfladerne. Bor en to huller i fugen, hvori du derefter slår en stykke rundstang.
Fasningen kan gøres med almindelig håndsav.
Denne metode. Som kaldes Halv-i-halv.
Lim derefter kontaktfladerne. Bor en to huller i fugen, hvori du derefter slår en stykke rundstang.
Fasningen kan gøres med almindelig håndsav.
Klik her for at svare