14,387 læst ·
19 svar
14k læst
19 svar
Sammenføje limtræsbjælker?
Moderator
· Stockholm
· 57 702 indlæg
Hvilke afstande har du- Er det bjælken som er 3600mm?
Hvor lang spændvidde er der på gulvbjælkerne som ligger ovenpå? I hver retning.
Jeg prøvede med min tilgang til at det var 4000 mm spændvidde på gulvbjælkerne, da krævedes det en 360X115mm bjælke, ifølge Moelvens program. Desuden bliver det så 47 kN søjlelast (forstår ikke hvorfor det bliver sådan), hvilket er hvad du har i din fastgørelse. Og bjælken skal da have 135mm underlag.
Hvor lang spændvidde er der på gulvbjælkerne som ligger ovenpå? I hver retning.
Jeg prøvede med min tilgang til at det var 4000 mm spændvidde på gulvbjælkerne, da krævedes det en 360X115mm bjælke, ifølge Moelvens program. Desuden bliver det så 47 kN søjlelast (forstår ikke hvorfor det bliver sådan), hvilket er hvad du har i din fastgørelse. Og bjælken skal da have 135mm underlag.
Balken er ved nærmere eftertanke 3200mm, den anden bjælke som står på stolper er 3600mm. Spændvidden på gulvbjælkerne er ca. 1800mm til hver side.
Oplægget (hvis du med det mener anlægsfladen) er ca. 100mm i den eksisterende tømmermur og to gange 90mm mod stolperne på den anden bjælke.
Med mine mål giver moelvens beregningsprogram (forudsat at jeg har forstået det korrekt) en søjlelast på 13,1kN.
Oplægget (hvis du med det mener anlægsfladen) er ca. 100mm i den eksisterende tømmermur og to gange 90mm mod stolperne på den anden bjælke.
Med mine mål giver moelvens beregningsprogram (forudsat at jeg har forstået det korrekt) en søjlelast på 13,1kN.
Ja, du tænker rigtigt! Det er vigtigt at skrive med afstand mellem bærpunkter, ellers bliver det bare en masse spekulationer, næste projekt send med lidt flere billeder, hvis du vil have mere sikre svar... Denne konstruktion skal holde, som du har løst fastgørelsespunktet med balkskon, det gør ikke den store forskel, om der står en høj bygning ovenpå.
Glem ikke, at den resterende bygning støtter gulvet! Vægten på bjælken er meget mindre, end hvad I kan regne ud uden at kende alle væggenes bæreevne, det fremgår ikke, men bjælken i sig selv løfter hele huset! Næsten i hvert fald... Du kan sove roligt!
Du skriver at spændvidden på gulvet er 1800+1800. På billederne ser det betydeligt længere ud, især ude i køkkendelen. Den væg, som en kost er lænet mod, ligger måske 1800 fra bjælken, men er den væg bærende? Man skal regne spændvidden mellem ydervæggene, hvis der ikke er flere bæringer end bjælken. Uden at have alle forudsætninger for at kunne regne, synes jeg også, at bjælkedimensionen føles i underkanten.
Klik her for at svare