Som nybliven husejer og ny på forummet har jeg et spørgsmål til jer mere erfarne byggere:
Jeg har fjernet to skillevægge (en bærende og den anden ikke) og erstattet dem med limtræsbjælker. Den ene (som står hvor den ikke-bærende væg stod) står med stolper på bjælkelaget, og den anden er indfældet i en eksisterende tømmervæg på den ene side.
Min tanke er, at den som har erstattet den bærende væg skal fastgøres i den ikke-bærende, og på den måde skal jeg slippe for at have en stolpe i midten.
Svært at forklare, men billederne skulle gøre det mere forståeligt.
Nu er mit spørgsmål, hvordan jeg skal sætte disse to bjælker sammen. Selv havde jeg tænkt at lade lave en kraftig bjælkesko, som jeg bolter med gennemgående bolt gennem bjælken, der står på stolper.
Andre siger, at gennemgående franskskrue ind i endetræet på den anden bjælke er nok, mens nogle mener, at jeg skal bore og slå hylstre ind.
To stykker solide stykker vinkelstang, typ 100x100, en på hver side med gennemgående bolt burde gøre jobbet. Det bliver jo lidt som bjælkeskoen du foreslog.
Hvad er dimensionen på bjælken? Der findes bjælkesko til de fleste bredder, disse sømmes med ankersøm. Så afhænger det af, hvor store belastninger det drejer sig om.
Funktion måtte vige for udseende. Det blev en balksko 90X195 med 50mm ankersøm.
Pænest havde været at sætte en balksko med "flapperne" indad, men eftersom balken måtte være på plads, før skoen kunne sættes der, gik det ikke.
Jeg havde suppleret med nogle ordentlige franskskruer. Nu ligger halvdelen af vægten, som den bærende væg tog op, på ca30 ankersøm, spontant føles det som et for lille samlet tværsnitsareal for den dimension på limtræsbjælken. Jeg har ikke regnet på dette, bedst at tjekke med Moälven eller en anden limtræsleverandør, de kan let regne sådanne ting ud.
Kom på at på træguiden findes der lidt data på, hvor meget belastning en søm kan klare. Länk.
Så er det vel som vanligt, at man ikke kan tage en værdi fra en tabel bare direkte hver gang, men det kan være et værktøj til at havne i det rigtige område.
Tak for tipsene!
Ifølge tabellen på træguiden ser det ud til, at sømmene i øjeblikket kan klare 34,8kN.
Dette siger mig egentlig ikke så meget, da jeg ikke har nogen anelse om, hvor stor belastningen kan være på bjælken. Er det 1 eller 10 ton?
Jeg vil i hvert fald skrue nogle ordentlige skruer i de store huller i bjælkeskoen.
Næste gang I får for jer at gøre sådan noget, det er en smagssag, men jeg ville have sat 4 rælsspikar fra den bærende side, forboret og bare slået dem i.....synes de er okay som udsmykning...
Det er jo lidt bekymrende, at TS skriver, at han ikke har nogen anelse om, hvor meget last der bliver på bjælkerne. Hvis vi antager, at det er et etageadskillelse, så at der er en etage ovenpå, skal man tage højde for, at det skal kunne tåle 200 kg per kvm. Lidt grove skøn fra billederne og antagelse om symmetri. Får mig til at tro, at overfladen ovenfor bjælken kan være 4x4 m i den retning, vi ser, plus lige så meget til i den retning, vi ikke ser. Det giver ca. 6,5 ton. Halvdelen af det kommer på bjælken, vi ser. Den overfører så halvdelen igen til forbindelsen mod den anden bjælke, dvs. ca. 1,7 ton eller 17 kN.
Men nu ved vi jo ikke, om der måske også står en bærende væg ovenpå, og mine skøn er meget grove.
Personligt har jeg ingen anelse om, bjælken er kraftig nok, er korrekt lagt osv. I mine øjne ser den ud til at være for svag.
TS, jeg tror, at din løsning er fuldt tilstrækkelig. Jeg ville være meget forsigtig med at bore grove huller eller sætte franskeskruer ind lidt på må og få som nogle foreslår, der er risiko for, at man svækker konstruktionen. Hvis du har 30 stk. ankersøm, der holder bjælkeskoen, så ville jeg tro, at det kræver enorme kræfter at skære dem over, meget mere end denne forbindelse nogensinde vil blive udsat for. Dermed ikke sagt at bjælkerne i sig selv er tilstrækkeligt stærke, men det antager jeg, at du har lavet nogle beregninger på.
Nu er det sådan, at det ikke bliver svækket at bore og slå i rälsspik, men jeg forstår din bekymring, man skal ikke lave for store indgreb i takkonstruktioner, løsningen med bjælkesko kan fungere, men virker lidt spinkel til den vægt, vi kun kan spekulere, at den skal bære, 1 bjælkesko for x antal tons tryk ved en bærende væg er efter min mening ikke tilstrækkeligt, men jeg har ikke set helheden, håber at Ts har styr på, hvad han gør, ellers bliver der sætninger eller værre endnu!
Hvis det er som jeg tror, det ser ud på billedet at være rundt 3600 - 3800 mellem yderkanterne, hvis det er tilfældet så er ikke bjælken underdimensioneret eftersom den ligger opklæmt i den ene ende men lidt "dårlig" ved bjælkeskoen, bør holde men hør gerne med en nabo eller lignende som kan se det på stedet, vi ved jo ikke helheden hvordan huset er konstrueret!
Det er et gulvbjælkelag, der hviler på bjælken, som er ca. 3600 mm. Bjælkerne er 90x270 mm. Ingen bærende vægge ovenover.
Jeg har fundet frem til størrelsen på bjælkerne ved at invitere en snedker på kaffe i forbindelse med, at naboen renoverede.
Af alle dem, der har besøgt og set bjælkerne, har ingen reageret på, at de skulle være underdimensionerede. Derimod har alle haft forskellige løsninger på, hvordan de skal fastgøres sammen, hvorfor denne tråd.
Sådan så de bærende stolper ud, der stod inde i den gamle væg.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.