Hej, mit spørgsmål er meget enkelt. Jeg er mest i tvivl om, hvordan jeg skal gå til værks for at save følgende form ud:
Illustration af en "rabbet" snit på en træplanke, som viser en indskæring langs kanten af planken placeret vandret på en oprejst planke.

I modsætning til billedet vil jeg have denne "rabbet" på den korte side af træstykket.

Dette vil være målet:
https://youtu.be/dBEK_Jyfvek?t=130

Savdybden og det at det bliver lige er grundlæggende, så har jeg brug for specifikke maskiner og arbejdsbænk til dette?

For eksempel, med en gæringskasse, går det at indstille savdybden der, så man ikke saver igennem sit træstykke?
Og hvordan ville I save på højden, dvs. tænk jer at brættet står på den korte side.

Alle tips modtages taknemmeligt.
 
Med bordsav eller fræsebord gør du det der enkelt.

For at lave en midlertidig støbeform virker det overkill med rabbet! Spænd stykkerne sammen bare, eller misforstår jeg noget?
 
Ja, men hvordan skal jeg spænde dem sammen? Tanken er, at man kun behøver 4 stykker til hvad man end skal støbe, i stedet for at skære foam board hele tiden.
 
Jeg kiggede ikke så nøje, så jeg forstod ikke størrelsesfunktionen. Under alle omstændigheder udgår den fra 4 L-former, der spændes sammen. At samlingen i L-et er lavet med fals(rabet) er ikke særlig vigtigt. Skru bare samlingen sammen i stedet!
 
Ok!
Tænkte at falsen ville give mere stabilitet og præcision (det ser jo pænt ud, når ting er præcise), men måske er forskellen ikke så stor?

Hvordan ville du gøre for at save en fals? Fræse den ud med håndoverfræser eller savebord?

Tak!
 
Jeg skærer som regel ud den med bordrundsaven. Fungerer også med almindelig rundsav og en form for føringsskinne, eller, som sagt, med et fræsebord eller en overfræser.
 
Men efter at have set videoen ville jeg sige, at det er tilstrækkeligt at plugge og lime, du behøver ikke en fals.
 
Dagwood sagde:
Ok!
Tänkte att rabet skulle give mere stabilitet og nøjagtighed (Det er jo flot når tingene er præcise), men måske er forskellen ikke så stor?

Hvordan ville du gå til værks for at save en rabet? Fræse den ud med håndoverfræser eller savbord?

Tak!
Jo, rabet giver stabilitet og nøjagtighed (forudsat at den er nøje vinkelret lavet). I dette tilfælde (en mindre støbeform) mener jeg, at det ikke er nødvendigt. Endnu bedre set fra et "stabilitet og nøjagtighed" perspektiv ville have været en "box joint" (fingersamling), men det er endnu mere overkill for en så lille støbeform.

En god måde at sætte dem sammen med enkle midler er at lime og skrue dem fast mod hinanden. Når limen er tørret, fjerner du skruerne og borer huller, hvor skruerne har siddet (f.eks. 8mm). I dette hul plugger du med en 8mm pløk som du derefter saver af og stemjern jævnt med overfladen. Afslut med sandpapir. Dette bliver mere stabilt end en simpel limet rabet. Betydeligt nemmere at gøre uden bordssav og/eller fræser.

En sådan rabet ville jeg have lavet på bordssav. Fræsebord er også en mulighed, og håndholdt overfræser endnu en, men det er dog den mest besværlige metode af de 3.
 
Tusind tak for alle svar. Meget nyttig information. Hellere plugg end skrue altså? Er det anset som pænere?
 
Dagwood sagde:
Tusen tak for alle svar. Meget nyttig information. Hellere plug end skrue altså? Anses det flottere?
Det anses nok flottere i møbelsnedkerkredse, ja! Limede plug bliver stærkere end skruer også, selvom det ikke har nogen betydning i dette tilfælde!
 
  • Synes
Dagwood
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.