Savdybden og det at det bliver lige er grundlæggende, så har jeg brug for specifikke maskiner og arbejdsbænk til dette?
For eksempel, med en gæringskasse, går det at indstille savdybden der, så man ikke saver igennem sit træstykke?
Og hvordan ville I save på højden, dvs. tænk jer at brættet står på den korte side.
Ja, men hvordan skal jeg spænde dem sammen? Tanken er, at man kun behøver 4 stykker til hvad man end skal støbe, i stedet for at skære foam board hele tiden.
Jeg kiggede ikke så nøje, så jeg forstod ikke størrelsesfunktionen. Under alle omstændigheder udgår den fra 4 L-former, der spændes sammen. At samlingen i L-et er lavet med fals(rabet) er ikke særlig vigtigt. Skru bare samlingen sammen i stedet!
Jeg skærer som regel ud den med bordrundsaven. Fungerer også med almindelig rundsav og en form for føringsskinne, eller, som sagt, med et fræsebord eller en overfræser.
Ok!
Tänkte att rabet skulle give mere stabilitet og nøjagtighed (Det er jo flot når tingene er præcise), men måske er forskellen ikke så stor?
Hvordan ville du gå til værks for at save en rabet? Fræse den ud med håndoverfræser eller savbord?
Tak!
Jo, rabet giver stabilitet og nøjagtighed (forudsat at den er nøje vinkelret lavet). I dette tilfælde (en mindre støbeform) mener jeg, at det ikke er nødvendigt. Endnu bedre set fra et "stabilitet og nøjagtighed" perspektiv ville have været en "box joint" (fingersamling), men det er endnu mere overkill for en så lille støbeform.
En god måde at sætte dem sammen med enkle midler er at lime og skrue dem fast mod hinanden. Når limen er tørret, fjerner du skruerne og borer huller, hvor skruerne har siddet (f.eks. 8mm). I dette hul plugger du med en 8mm pløk som du derefter saver af og stemjern jævnt med overfladen. Afslut med sandpapir. Dette bliver mere stabilt end en simpel limet rabet. Betydeligt nemmere at gøre uden bordssav og/eller fræser.
En sådan rabet ville jeg have lavet på bordssav. Fræsebord er også en mulighed, og håndholdt overfræser endnu en, men det er dog den mest besværlige metode af de 3.